Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kickstarter eVscope

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kickstarter eVscope

Kwam onderstaande tegen op kickstarter.

https://www.kickstarter.com/projects.../posts/2027866

Te mooi om waar te zijn? of toch niet......
    Attached Files
    Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

https://www.astroforum.nl/forum/inst...strofotografie

Comment

thanks ik ga het eens doorlezen .
      Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Comment

Veeeeeel te duur. Gewoon een cheap ass 110mm F4 Newton met een imx224 sensor als electronisch oculair op een goedkope alt-az volgende montering. Ik zie de lol überhaupt niet in van het observeren met een electronisch oculair. Of je kijkt puur visueel of je kijkt gemakkelijk naar een livestream op een scherm, maar niet een combinatie daarvan naar mijn mening. Je kunt voor minder geld een betere telescoop kopen, die exact hetzelfde kan.

Comment

Daarbij komt ook dat ze absoluut niet de resolutie van het mini oled schermpje noemen! Of ik moet er overheen lezen.. Zoiets is van zeer groot belang! Daarnaast is er nog steeds een levensduur issue met die kleine schermpjes, bij mobieltjes maken ze zich daar geen zorgen over, want die worden na zo'n 2 tot 3 jaar toch afgedankt door vooral de jeugd, maar in een telescoop wil je er toch langer van genieten.
          En dan is er nog de snelheid van ontwikkeling van de techniek: Je geeft een baal geld uit aan zo'n ding, en ziet dat er een half jaar later weer een veel betere is.
          Ik heb mn twijfels...
          Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Ik doe langer dan twee jaar met m'n smartphones, en ook na 4 jaar doet scherm het nog prima. Als d software maar te upgraden is, of als je de computer en de camera kan vervangen, dan lijkt me de voortschreiding van de techniek niet het probleem.

Gevorderde amateurs zijn de doelgroep niet, daar zijn er ook veel te weinig van. Als je bedenkt dat Meade hun geld verdiende aan het soort telescoopjes wat nu door Scientific American wordt verkocht, en dat hun SCT business net uit de kosten kwam, dan kan je bedenken dat de doelgroep die mensen zijn die geld uit willen geven voor een telescoop die ook echt wat laat zien, ook al heb je er zelf geen verstand van. Dat zal,niet iedereen zijn die een bouwmarkt-telescoop koopt, maar wel een interessant deel.
            What where the skies like when you were young?

Comment

Dat is inderdaad de doelgroep denk ik. Ik voel me in ieder geval op geen enkele manier tot deze gimmick aangetrokken - heel gewone livestacking technieken (gratis in deepskystacker live, sharpcap, en talloze andere progjes) met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel marketingsaus eroverheen. Niet mijn ding.
              Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm f/7 (560mm f/5.5 with TS 0.79x reducer) - QHY23 - QHY5L-II OAG. Pro-tip: een equatoriaal statief hoeft niet waterpas.

Comment

Zo'n telescoop zou wel handig zijn bij publiekssterrenwachten. Dan geeft de telescoop al informatie over het object waar naar gekeken wordt. Zal dan zeker een toegevoegde waarde zijn. Voor de meer doorgewinterde astro-enthousiastelingen zoals hier rondlopen is het inderdaad niet eens de vraag of het toegevoegde waarde heeft.

Ook een beginner zal hier meer mee zien en evt enthousiast worden om door te gaan. Ja, in de discussies met nieuwe leden hier op het forum zal deze telescoop in het begin waarschijnlijk afgeraden gaan worden, maar het kan juist mensen langer aan deze hobby vasthouden dan een 20cm dobson. Ook de nieuwe generatie die nu op school zit leeft al bijna volledig van scherm. Die zullen eerder de pluspunten zien dan wij.

Voor mijzelf hoeft het niet, maar ik zie zeker mogelijkheden dus.
                130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

Ik vind Kickstarter als gadget freak geweldig, eVscope trok mijn aandacht en wakkerde een oude wens aan. Het leek te mooi om waar te zijn. Mijn vinger heeft werkelijk vlak boven de buy knop gehangen. Tot ik nog even na begon te denken. Als ik werkelijk mijzelf een cadeau wil geven, is dit het dan wel? Je kijkt niet "live" de ruimte in, alleen naar een schermpje. Hoe zit het met updates, hoe lang kan ik er plezier van hebben? Is het wel de kwaliteit voor de prijs? Wat is de uitdaging, kan je doorgroeien? Uiteindelijk heb ik niet gedrukt en me, denk ik, een grote teleurstelling bespaard.

Wat het wel heeft opgeleverd is een hernieuwde interesse in het universum, resulterend in het sponzen van informatie over de hemellichamen, telescopen en astrofotografie. En nu het afstruinen van leveranciers en marktplaats voor een voor mij passende kijker.

Dus bedankt eVscope, ik denk dat ik er een oneindige hobby bij heb.

Comment

Het gaat hier mijns inziens vooral om de doelgroep. Als ik niet zo'n doorzetter was geweest dan was ik naar alle waarschijnlijkheid nu niet zo verslaafd geweest aan het hobby. Mijn oude telescoop, een Celestron 4SE heb ik door verpatst aan mijn neefje. Ook heel enthousiast en hij wou hem graag hebben. Bij onze eerste "mini familie" starpartie avond in de achtertuin blijkt dat hij hem nog nooit echt heeft gebruikt. Stond zelfs verwonderd te kijken toen ik hem uitlegde dat je, als je het goed opzet en instelt, het hierna een verhaal wordt van "goto M42" (en gaan met de banaan). Vanuit hem gezien, wordt het dus waarschijnlijk niets. Te veel gedoe, geen geduld, weinig resultaat en de learning-curve te hoog (zeker als je nog niet gepakt bent door het astro virus).

Daarom zit ik al een tijdje, sinds de allereerste melding hier op het forum (maand of 3 geleden?), de "boys from France" met plezier te volgen. Ze hebben gewoon een goed idee en proberen het met hun enthousiasme van de grond te krijgen (en dat is niet gemakkelijk). Daar ze van het internet tijdperk zijn, doen ze dat met alle elan die tegenwoordig kan: twitter, vimeo, youtube, kickstarter, etc. etc. Het realiseren van die droom / hun idee, kost veel ontwikkeling en veel geld, dus ik vind dat je ze dat "spam lawaai" niet kwalijk kunt nemen. Weet niet precies hoe ze het hebben gedaan maar ik vermoed een combi van een eenvoudige telescoop, Raspberry pie, Linux, oled schermpje etc.

Ik had er zo snel nog niet aan gedacht maar vanwege de Wifi kun je inderdaad aan data mining gaan doen, dus eigenlijk niet verwonderd dat SETI geinteresseerd is in het project. Waarschijnlijk zullen er wel meer mogelijkheden zijn om er iets slims mee te doen. Wat me nu te binnenschiet, wat als je 5 van die dingen in huis hebt en er een combi van bakt (via software) om ze in een array/cluster te laten opereren, kijkend naar hetzelfde object.

Anyweg. vind het idd ook een leuk ding, met (met wat fantasie) veel potentie en meer dan alleen maar de EAA mogelijkheden die je, inderdaad, ook met een goedkopere oplossing kunt bewerkstelligen via een oude laptop en telescoop.
                    Celestron 8'' EdgeHD f/7 | AVX mount | StarSense | PoleMaster | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Working...
                    X