Announcement

Collapse
No announcement yet.

adapter LDX75

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• adapter LDX75

Hallo vrienden van het forum

Gister heb ik 2e hand een hele mooie LDX75 gekocht, deze had 2 batterpacks van LR20 batterijen.
    Weten jullie ook hoeveel ampere deze motoren gebruiken voor een goeie adapter, of hebben jullie tips?(niet veel verstand van elektriciteit)
    wel graag 1 op netstroom

alvast bedankt voor de tips!!

Een LXD75 werkt als ik het goed heb op 12V. Vermoedelijk staat op het deel waar je de batterypack inprikt vermeld wat de maximaal opgenomen stroom is (op die plek zal ook de spanning vermeld staan). Als je een adapter neemt die hieraan voldoet zit je goed, mits die de juiste aansluiting heeft natuurlijk.

Comment

Ik, maar met mij vele anderen ook werken met een voeding voor zendamateurs, deze werken met een spanning van 13,8V, voor de montering is dat geen probleem, zorg er wel voor dat er voldoende stroom geleverd kan worden, de montering gebruikt het meest wanneer hij slewt. Met google vind je vast hoeveel stroom de LXD75 dan trekt.
      Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Comment

Even een waarschuwing kijk goed naar de polariteit van de adapter, 1x verkeerd aangesloten en de LXD75 motoren doen niks meer.
        Het midden/pin is + en de buitenkant is -

Weet niet hoe je Engels is anders kan je dit draadje lezen: https://www.cloudynights.com/topic/4...-ok-for-lxd75/
        Of google even gebruiken zoals MichelB al zei.

Comment

Deze zal prima voldoen:
          http://www.elektronicawereld.nl/cate...v_2_5a/details
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Wanneer je alleen de montering wil voeden, kies dan voor de oplossing van Bert.
            Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Comment

bij deze is de plug ook hetzelfde? gaat alleen om montering

Comment

En 5,5 mm DC plug is een veel voorkomende maat. Of die specifiek op een LXD montering past weet ik niet. Kijk even naar het plugje van de batterij pack wat je nu gebruikt.
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Alleen even oppassen ! Een 5.5 mm ronde, DC voeding socket is er met een pin van 2.1 mm en met een pin van 2.5 mm. Alleen indien de stekker (plug) met de kleinste opening niet past, plaats je de plug met de grotere opening, anders heb je kans dat je een 5.5/2.1 mm socket verbindt met een 5.5/2.5 mm plug wat slecht contact op kan leveren. Het beste koop je beide pluggen en probeer je uit, het verschil is moeilijk te zien aan de socket of de plug zonder vergelijk.

Zie hier onder de verschillen:

Click image for larger version  Name:	IMG_20170906_215519080.jpg Views:	1 Size:	952.3 KB ID:	1353629
                  Links een 5.5/2.5 mm plug van de ronde DC voedingsconnector, deze past dus in beide sockets, maar geeft alleen in een 5.5/2.5 mm socket een goede, betrouwbare verbinding !

Click image for larger version  Name:	IMG_20170906_215645867.jpg Views:	1 Size:	964.0 KB ID:	1353630
                  Rechts dus een 5.5/2.1 mm socket van een ronde DC voedingsconnector, hierop passen dus beide plugs, maar alleen de 5.5/2.1 mm plug geeft een goede, betrouwbare verbinding !

Een oude EQ5 heeft bij mij thuis trouwens een socket voor een 5.5/2.1 mm voedingsconnector op het zwarte kastje aan het statiefbeen, evenals mijn NEQ6. Heb ik net even voor je geprobeerd. Misschien is dat voor de LXD75 ook zo, je zou de 5.5/2.1 mm DC plug dus eerst kunnen proberen. Als ie niet past, moet je toch een grotere 5.5/2.5 mm DC plug aanschaffen en aansluiten.

Ze staan bij de meeste elektronica sites onder DC laagspannings- of voedingsconnectoren en worden vooral in 5.5/2.1 mm uitvoering erg veel gebruikt aan kleinere adapters, zoals de al voorgestelde door Bert. Garantie is er echter niet, veel laptops (Toshiba, Asus, ed.) hebben een bijvoorbeeld een 5.5/2.5 mm DC voeding socket.

Laptopvoedingen op 12V worden ook veel gebruikt voor het voeden van monteringen en hebben bij grotere stromen meestal een grote 5.5/2.5 mm DC connector socket. Op een EQ6 en EQ5 montering zit echter een 5.5/2.1 mm DC socket. De 5.5/2.5 mm laptop voedingsstekker past er dan wel in, maar geeft soms flinke problemen. Dit is de reden dat sommigen, ondanks klittenband of elastiek om hun stekker aan een EQ montering, problemen blijven houden met slecht contact. Gevolg is dan het af en toe kort inzakken/wegvallen van de spanning, waardoor ze tijdens gebruik weer helemaal opnieuw moeten alignen. De stekker vervangen door een wel goed passende ​​​5.5/2.1 mm DC plug van ca. 2 Euro helpt dan al veel.

Robert.
                  Last edited by rweust; 07-09-17, 12:44.
                  10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

Beste Kees,

Waarschijnlijk wat aan de late kant met dit draadje, maar andere LXD'ers kunnen er wellicht ook profijt van hebben.
                    Voor mijn LXD 75 heb ik, na het lezen van een alarmerend schrijven van Meade, een AC Power Adapter bij Amazon in de U.S. besteld. Verder is deze nergens meer te verkrijgen.
                    Het productnummer is 07584 en de omschrijving 'Meade Universal AC Wall Adapter'.
                    Echter de stekker is een U.S. versie en je dient alsnog een reisstekker US naar NL ergens te bestellen. Let op: niet NL naar US!

Mvg, Ray 0118
                    Last edited by Ray 0118; 10-10-17, 19:29.

Comment

Gebruik deze al een jaar 5 ampere 12v nooit geen problemen mee 15 euro ofzo in nederland op me lxd75.
                      Attached Files

Comment

Yep, 12V uit 8 batterijen, is gelijkspanning, dus gewoon 12V DC. De motoren vragen waarschijnlijk wel een redelijke aanloopstroom. Batterijen of accu's kunnen tijdelijk even hoge stromen leveren, sommige voedingsadapters echter niet (spanning zakt dan te ver in elkaar). Een 5A voeding kan dit normaliter wel aan bij een kleine montering en kennelijk de 2,5A die Bert eerder voorstelde ook wel. Duur zijn ze niet en importeren van een adapter van Meade uit Amerika lijkt mij, persoonlijk, volstrekt onnodig.

Sommige 12V voedingsadapters zijn gemaakt voor mobiele, niet-elektronische apparatuur, als camping koelboxen e.d. Deze leveren hoge stromen, maar vaak slecht gestabiliseerde spanningen. Hier zit soms een rimpel op, tegenwoordig vaak hoogfrequent, vanwege het feit dat de "transformator" in de voeding, vervangen is door een ander soort spoel die niet meer bij 50 Hz werkt, maar bij veel hogere frequenties (ruim boven de 10 KHz) en dus kleiner te bouwen valt, met een hoger rendement. Het schakelen van de spoel veroorzaakt soms ook spikes, dips en hogere harmonische stoorpulsen met nog hogere frequenties. Kortom niet elke 12V DC adapter voldoet, ook niet als deze een hoge stroom kan leveren.

Sommige gebruiken 12V laptop voedingen. Dit kunnen goede adapters zijn, meestal zijn ze dit ook, maar een laptop heeft nog een laadstroombegrenzing en is ook niet altijd kritisch wat de rimpel, spikes, dips of hogere harmonischen op zijn spanning betreft, omdat er nog een grote accu in het voedingscircuit zit. Een DC voeding die een redelijke stroom kan leveren en geschikt is voor het direct voeden van elektronische apparatuur, zoals tonymaa1967 hierboven voorstelt, zal dus wel gauw voldoen. Bert Bogchelman heeft ervaring met een soortgelijke, maar kleinere 2,5A adapter, die kennelijk ook goed werkt.

Naar mijn ervaring is de stekker ook een punt van aandacht. Dit geeft bij monteringen de meeste problemen met de stroomvoorziening. Allen geven hierboven aan dat je een 5.5/2.1 mm ronde voedingsconnector nodig hebt voor deze montering. Hier dus ook even op letten, want de 5.5/2.5 mm connector, past ook, maar zal dan zeker problemen door slecht contact gaan geven. Het lijkt dan soms of je voeding de aanloopstroom van de motoren niet aan kan, terwijl in werkelijkheid tijdens het aanlopen spanning wordt verloren over een slechte connector, waardoor de besturing er mee stopt.

Kortom, het lijkt me keesnutz dat je zo voldoende informatie hebt om er één aan te schaffen. Laat je ons je keuze eens weten?

Robert.
                        Last edited by rweust; 15-10-17, 19:55.
                        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

Working...
                        X