Announcement

Collapse
No announcement yet.

lasercollimator

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Leerzaam! Nu begrijp ik dat mijn huiskameropzet met de 8" F10 geen resultaat gaf (n.b. ik woon niet zo groot).
    Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 achr. | Robtics 80/560 apo I Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Zelf wat aan het knutselen geslaan met een ledlamp, karton en plakband. Alvast goed om te oefenen bij slecht weer :-D
      Lijkt redelijk te lukken, maar met een afstand van +/- 25meter (van vooraan de living, open achterdeur, open garagedeur en ster op het eind van de garage)
      Vermoedelijk is dit voor een SCT d200 l2000 f10 niet genoeg....

Click image for larger version

Name:	IMG_20170801_213527_HHT[1].jpg
Views:	1
Size:	61.8 KB
ID:	1349767

Comment

25 meter zal misschien net gaan, maar is eigenlijk wat te dichtbij.
        Je moet de spiegel dan zover naar achteren draaien dat je te ver komt van de optimale afstand tussen hoofdspiegel en vangspiegel. Die optimale afstand geeft de beste beeldkwaliteit omdat het optisch systeem daarop ontworpen is. Als je daar te ver van afwijkt krijgen je beelden wat minder kwaliteit.
        Beter is minimaal 50 -100 meter afstand tussen kunstster en telescoop.
        Celestron Orange (Sandcast) C8 1975. 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958) (C14 op EQ8 en Lunt 10cm op Losmandy van sterrenwacht Gooi & Vechtstreek)

Comment

Dat zal zeker kloppen, Ido! Het heeft me wel op weg gezet om een eerste collimatie-oefening te doen :-D
          De "Bob's knobs" zijn fantastisch! veel betere investering dan die laser (die intussen teruggestuurd is)

Ik heb gemerkt dat mijn SCT goed verkeerd stond... nu wachten op een goed moment om een echte stertest te doen...

Comment

Working...
          X