Announcement

Collapse
No announcement yet.

Is een Ritchey-Cretien geschikt voor visueel waarnemen?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik heb een tijdje de beschikking gehad over een 25 cm f/8 Ritchey-Chretien van Astrosib. Dat instrument gaf visueel ook prachtige beelden. Niet alleen deepsky, maar ook maan en planeten.

Onder mijn huidige verzameling kijkers bevindt zich al jaren een 15 cm f/6 Maksutov-Cassegrain van INTES. Dat is een type Sigler Maksutov met 50% obstructie. Blijkt desondanks prima te gebruiken voor visuele waarnemingen.

Comment

Originally posted by skyfan View Post
      Als ik het goed uitreken dan geeft een RC met 99% reflectie op beide spiegels evenveel licht als een 23 cm refractor, en waarschijnlijk ook evenveel of zelfs meer dan een C11
      Uhhhh, 99% reflectie??? Dat heb ik nog nooit gezien op spiegels groter dan in 2" zenit-"prisma's"..
      De gangbare high reflective coatings reflecteren hooguit 98%, maar de meesten komen niet verder dan 95%.
      En vergis je niet in een goed antireflex opgedampte schmidtplaat van een C11: die heeft een transmissie van minimaal 99%, ook omdat er, door de korte lichtweg in de plaat, praktisch geen absorbtie is, en er geen absorberende glassoorten in het geding zijn.

Gaat iemand hier mij dadelijk duidelijk maken dat dit formaat hoofdspiegels al heden ten dage met de veeeel duurdere dichorische reflectielagen geleverd worden??
      Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Originally posted by FirstLight View Post
        Gaat iemand hier mij dadelijk duidelijk maken dat dit formaat hoofdspiegels al heden ten dage met de veeeel duurdere dichorische reflectielagen geleverd worden??
        Vast niet, maar GSO probeert het wel
        • 99% dielectric high-reflectivy coating on main and secondary mirror

Comment

Ja daar heb je het al: Dielectric is dus de andere benaming voor waar ik over schreef. En het is zeer lastig om dat soort coatings op grotere oppervlakken echt goed te krijgen. Maar als het ze inderdaad goed lukt kan ik er alleen maar bewondering voor uitspreken!
          Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Ik heb geen idee of het ze goed lukt... Ik weet wel dat ze dit ook aangeven bij de 50cm RC. De enige ervaring die ik ermee heb is op mijn 8" en die ziet er na een aantal jaartjes in elk geval nog strak uit, maar of het beestje ook inderdaad 2x 99% reflecteert kan ik niet testen. Vind ik ook niet zo heel spannend t.o.v. de 'standaard' 94 tot 96%. Ik weet wel dat in beide gevallen de zon ongefilterd geen aanrader is
            Last edited by Kunne; 17-07-17, 18:54. Reason: oeps, ze hebben zelfs al een 20"ondertussen...

Comment

Een dielectrische coating bestaat uit een heleboel afzonderlijke coatlaagjes die vreemd genoeg op zichzelf transparant zijn, de verschillen in brekingsindex i c m hun afzonderlijke dikte brengen een coating voort die dus minimaal 99% reflecteert in het zichtbare licht.
              De gebruikte materialen zijn zeeer hard en slijtvast, en hebben theoretisch een langere levensduur dan de op aluminium gebaseerde coatings.
              Maar een high reflex al-coating met als toplaag Ta2O5 gaat ook een leven (wellicht twee levens) mee.

De dielectrisch coatings zijn zo lastig omdat de dikte-toleranties op de individuele laagjes zeer nauw zijn.
              ...

Comment

Kun je trouwens zien of je een dielectrische coating te maken hebt of een gewone aluminium coating, bijvoorbeeld door de spiegel scheef te houden?
                Ik denk nl. dat er diagonalen worden verkocht met een gewoon spiegeltje, zoals deze? http://www.ebay.com/itm/2-90-deg-Die...MAAOSwCGVX34Os
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

99% reflectie? Waar bestel je dat? Dat is enkel bij diŽlectrische diagonalen beschikbaar, niet op grotere spiegels.

Ik geloof voor geen meter dat de primaire en secundaire van een RC dezelfde coatings heeft. Ik zou ze trouwens niet willen, want die paar percent verschil ten opziche van enhanced coatings maken het niet en er zijn nadelen aan zuivere diŽlectrische coatings, vooral aan de rand.

En als je op de site van Ian King Imaging gaat kijken is dat ook wat zij adverteren voor de spiegels van de "Deluxe AltairAstro versie.

Ik denk dat er ergens een marketingkerel wat uit de bocht is gegaan en het verschil tussen Al met diŽlectrische overcoat met meerdere lagen en een _zuivere_ diŽlectrische coating een beetje mist. Maar inderdaad, alle dealers van GSO nemen het over.

Ik neem de cijfers van GSO een beetje met een korrel zout, trouwens. Voor hun Al+ťťn enkele SiO2 overcoat zeggen ze ook dat de reflectiviteit "up to 93%" is. 89% is een wat meer realistische waarde, althans over een breder bereik over zichtbare spectrum, en dan nog enkel als de coating nagelnieuw is.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

bij TS zijn ze nog iets goedkoper:
                    http://www.teleskop-express.de/shop/...etal-tube.html
                    de 6 en 8" ook trouwens.
                    En deze lijken verdacht veel op de Omegons

Na een paar jaar gebruik zul je de optiek willen schoonmaken, dat lijkt me lastige klus bij een RC.
                    C11 SCT 28cm f/10, HEQ5

Comment

Die TS en Omegon-kijkers zijn trouwens ook "gewoon" GSOs.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Ik vind het prijsverschil tussen een 6" RC en een 10" zo groot. Van 400euro naar 2000euro met 4inch maar verschil (2stappen). De 8 is al meer dan 1000euro. Is dat ergens te verklaren?
                        130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

@Bert.. Het verschil tussen dielectrisch en een op aluminium gebaseerde coating is wel te zien: Als je de spiegel kantelt en er dus "scherend" op kijkt, gaat een dielectrische coating duidelijk meer licht doorlaten, de al-coating blijft uiteraard licht-dicht.
                          Door scherend op de dielectrische coating te kijken, heeft het beeld door de coating een andere weglengte door de lagen, en verschuift het optimale deel van het spectrum deels buiten het zichtbare licht, waardoor er aan de 'andere kant' licht doorheen komt.

Comment

Originally posted by ArnoM View Post
                            Ik vind het prijsverschil tussen een 6" RC en een 10" zo groot. Van 400euro naar 2000euro met 4inch maar verschil (2stappen). De 8 is al meer dan 1000euro. Is dat ergens te verklaren?
                            Aan oppervlak is het al bijna drie keer zoveel (=(10*10/(6*6)) . Aan gewicht nog meer dan drie keer want het moet dikker zijn. Dan moet het optisch ook nog goed zijn. Nog groter en je gaat een fortuin betalen.

Comment

Originally posted by Han.K View Post

Aan oppervlak is het al bijna drie keer zoveel (=(10*10/(6*6)) . Aan gewicht nog meer dan drie keer want het moet dikker zijn. Dan moet het optisch ook nog goed zijn. Nog groter en je gaat een fortuin betalen.
                              Dat klopt, maar dat is bij alle typen telescopen zo, terwijl de prijzen niet meer dan verdubbelen naar de volgende grootte. Maar vermoedelijk zal het wel daar in zitten dat de techniek voor grotere/zwaardere schijven beter moet zijn.
                              130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

Bij sommige telescooptypen is "iets groter" ook direct veel lastiger.. Denk maar even aan een 6" F/2 parabool tegen een 10" F/2 parabool, want dat is ongeveer waar we het over hebben. Dus gaat het grotendeels inderdaad over de betere techniek die nodig is.
                                Ook bij APO-refractoren zie je vanaf een bepaalde maat een asymptotische (Goed geschreven?) prijsstijging.. Maar veel minder bij een Dobson-Newton, daar kan je zeggen dat die "grensmaat" veel hoger ligt in ieder geval.. Een 16" Newton kost een paar duizend euro, een 16" APO kost al snel 100.000 eurotjes..
                                Wellicht ook een beetje marktgestuurd natuurlijk: Het feit of andere fabrikanten datzelfde systeem ook maken telt ook mee, als dat niet zo is wordt het meer een "special" en mag je er meer voor vragen. Onder de wat meer verborgen factoren bevindt zich ook nog de toleranties die de desbetreffende fabriekant zichzelf oplegt, als dat ruim buigingsbegrensd is (of totaalstrehl boven 0,97) dan betaal je daar dik voor.

Comment

Working...
                                X