Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vreemde "draadjes" op optiek C5

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vreemde "draadjes" op optiek C5

Gisteren een al wat oudere C5 van iemand overgenomen. Zag er nog prima uit, volgens de verkoper in goede staat en zonder schimmel etc. Natuurlijk wel even in de optiek gekeken, en niets bijzonders te zien. Gelijk die avond helder, dus nog even mee gekeken, en er erg blij mee.

Maar... Vandaag bij fel dachtlicht in de kijker viel mij ineens wat vreemde draadachtige struktuurtjes op de hoofdspiegel op, rond de centrale baffle... Met de flits van de foto licht het heel duidelijk op, normaal zie je het eigenlijk nauwelijks of niet.

Jasses, zit er nou tch schimmel in?!? Iemand die het herkend en kan bevestigen wat dit is?

Click image for larger version  Name:	tmp_27119-20170614_205710-150227414.jpg Views:	1 Size:	2.80 MB ID:	1343677

Dat lijkt me eerder het smeervet tussen de spiegelring en de baffle die er wat uitgekropen is.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Het zit zo dicht tegen de centrale baffle dat er zelfs geen licht toekomt door de centrale obstructie in jouw correctorplaat.
      Geen zorgen maken. Gewoon observeren!
      Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Als het maar geen schimmel is, maak ik mij ook niet zo'n zorgen, het zal het beeld niet of nauwelijks degraderen. Maar als het toch schimmel is zou in theorie over een paar jaar het over de gehele spiegel kunnen zitten, en dan ben ik toch tamelijk de lu... eh, je-weet-wel-wattus

Comment

Ja , herkenbaar. Vrijwel exact dezelfde vertakkinkjes die ik zag tussen de lenzen van de refractor die ik laatst schoonmaakte. Die schimmel was echter verspreid over het totale oppervlak. Zichtbaar effect op sterren: nul. Niet zichtbaar aan het oculair dus.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ondanks flink poetsen de lens bij oppervlakkige en zelfs nauwgezettere inspectie schoon is. Maar als je hem bewasemt de centrale plekjes ( waar de fungus vandaan kwam) gewoon ingevreten blijken in de coating. Die plekjes zijn waarschijnlijk afkomstig van het microscopisch kleine druppeltje olie en zuur van het organisme dat daar ooit het leven liet. De vertakkinkjes van de daaruit gegroeide fungus zijn echter niet meer traceerbaar.

Mijn idee is dezelfde als die van TomC.: gewoon observeren, maar wel in de gaten houden.

sorry
          Last edited by John Baars; 16-06-17, 08:07. Reason: typo
          Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Ok bedankt. Wel schimmel maar (voorlopig) niet echt een probleem dus. Aardig gerust gesteld, maar helemaal blij ben ik nog niet geloof ik. Want stel dat ik hem over een tijdje wil doorverkopen, geraak ik er dan nog vanaf voor een beetje fatsoenlijke prijs? Dat soort dingen blijven toch een beetje tussen de oren hangen.

Overigens, zijn er methoden om de schimmel te doden, zodat het niet (of in ieder geval vertraagd) doorgeoeid? Ik heb her en der gelezen dat schimmels niet van UV houden, dus een tijdje bestralen met UV werkt misschien?

Zelf dacht ik nog aan verhitten, maar ja, hoe heet zou zoiets dan moeten? De kijker een tijdje aan 60 graden blootstellen zou ik nog wel aandurven, maar of dat afdoende is om de schimmel te doden.... En heter voelt niet verstandig.

Comment

Absoluut niet verhitten!!! Dan heb je grote kans dat andere viezigheden verdampen, en een duidelijk zichtbare waas op de spiegels brengen !
              Wat ik nu zie zal niet echt een probleem geven, maar bij twijfel zou ik toch overwegen om een schoonmaak-sessie te aan te vragen bij iemand de weet wat tie doet..
              Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Ik zou ook gaan voor een grote schoonmaak bij iemand die weet wat ie doet.

Nu zal het idd niet echt een probleem geven... maar op.de langere termijn.....

En wat je zelf al zegt, wil je hem tzt doorverkopen zal je er een harde dobber aan krijgen.

Schimmels & lenzen is voor velen een soort rode vlag.

Nu zal de schade nog meevallen. En is het wellicht helemaal in orde/schoon te maken.

Schimmel kan zich ook nog verder in de scope bevinden.
                Laten we de buurt plat gooien...

Comment

Schoonmaken is geen probleem, mits je het voorzichtig doet met watjes of hele zachte zeem en wat verdund afwasmiddel in lauw water. Goed droogmaken daarna dat er geen water in/onder de mogelijk iets aangetaste coating komt.
                  Ik zou het er wel vanaf halen omdat anders het misschien wat meer word als het echt schimmel is en je coating wellicht wat wordt aangetast.

Overigens zit dit deel van de hoofdspiegel nog net achter de obstructie van de baffle rond de vangspiegel, dus terugloop van de beeldkwaliteir heb je niet.

Schoonmaken kan ik ook voor je doen als je wil.ik heb er al tientallen gereinigd door de jaren heen.

.

C-8 Orange (Sandcast) 1975. Sudiball under construction

Comment

ido.oosterveld , zal de gehele kijker uit elkaar moeten, als deze schoon gemaakt moet worden? Zelf zou ik nog best benauwd worden daarvan, wat als ik bijvoorbeeld de hoofdspiegel er niet meer goed recht terug geplaatst krijg? Ik heb als het goed is nog je email, wellicht wil ik gebruik maken van je schoonmaak diensten - bedankt voor het aanbod!

Hoewel er nu niet urgentie bij een schoonmaak actie lijkt te zijn, kom ik er vermoedelijk in de toekomst niet onderuit...

Bedankt voor alle reacties!

Comment

Je kan volstaan met het eruit halen van de schmidtplaat aan de voorkant, want je kijkerbuis heeft het formaat dat je makkelijk bij de vangspiegel komt.

Comment

Ik heb de kijker gezien en samen met Mark de "schimmel" goed bekeken.
                        Het valt bij daglicht behoorlijk mee, n plekje is wel goed te zien, de andere 'draden' met enige moeite.
                        We hebben het besproken en zijn tot de gezamenlijke conclusie gekomen er voorlopig niets aan te doen, ook omdat het achter de obstructie valt van de vangspiegel + baffle. Het heeft dus totaal geen invloed op de kwaliteit van het beeld.
                        We hebben afgesproken dat, mocht het erger worden, ik wel een poging waag om dit te verwijderen.
                        Dus hopelijk wordt dit topic niet vervolgd .
                        Last edited by ido.oosterveld; 07-07-17, 08:33.

Comment

Working...
                        X