Announcement

Collapse
No announcement yet.

raar coating fenomeen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vroegah.. werd er vaker een laagje chroom gebruikt om het aluminium goed op glas te laten hechten. Ik heb dat ook gedaan met mijn eerste spiegels, die nu, na een slordige 32 jaar, met die originele coating, er nog subliem uitzien.
    Er is echter een maar: Als je vandaag de dag een coating met een chroom-onderlaag tegenkomt, dan is die onderlaag duidelijk te zien, aan de grijsbruine kleur die overblijft na het verwijderen van de aluminium-laag.
    Ik dampte destijds niet meer dan 1-2 nanometer chroom op, totaal niet zichtbaar, en veel stabieler. Je hoeft immers maar een paar moleculen dikte te hebben om de betere hechting te krijgen.
    Je krijgt pas problemen als je het aluminium wilt verwijderen, dat gaat veel lastiger dan zonder chroom-onderlaag.
    Ik ben met die chroom-laagjes gestopt toen ik besefte dat het niet nodig was, en dat chroom het eventueel hercoaten alleen maar lastiger maakte.

Wat ook grappig was.. Als ik er 2nm chroom onder dampte, dan hoefde ik er eigenlijk geen quartslaag op te leggen! Het aluminium werd door de betere hechting veeel slijtvaster, en het was verbazend hoe je kon poetsen voordat er beschadigingen in kwamen. Enkel aluminium op glas veeg je er zo af!
    Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

De chroom lagen die ik tegenkwam bij USA spiegels waren juist veel te dik.
      De reden om chroom te gebruiken was om een betere hechting te krijgen op glas.
      Meestal omdat het vacuum minder goed was en omdat de oude olie diff pompen geen goede baffles hadden of de vloeibare stikstof was op??
      Tegenwoordig met het schonere vacuum is het gebruik van chroom niet meer nodig. ook komt er bij het thermisch opdampen van chroom nogal wat warmte vrij.
      De beste resultaten van aluminium op glas is snel opdampen op een koude spiegel dat geeft de mooiste lagen.

Comment

En dat is die raap waar ik het over had. Weegt een hoop ! Ik schat het rond de 25 kilo. Niet gezond voor onze klok ook....en neen, ik vond niemand die het wilde overnemen. 41 cm diameter en acht cm dik. Jan heeft die herslepen.
        Click image for larger version  Name:	eindhoven.jpg Views:	1 Size:	41.4 KB ID:	1339799

Bewaren
        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

En bij deze kan je zien dat het allemaal niet zo eenvoudig is. Zet vooral het geluid op rond 1.15 minuut. Dan hoor je het gepiep van de carrousel. Ik help met de vingers de riem 'trekken'. En ik kan verzekeren: dat is niet eenvoudiG! In totaal ongeveer een uur. Glemmeren, alu en kwarts. Het is te zien aan mijn hand en mijn vinges. Niet zonder gevaar ook: vingers kunnen geklemd raken.

Comment

Die koelt zonder waterkoeling toch nooit op tijd af? Wat heb je dan aan zo'n blok glas?
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Die spiegel staat in een vaste sterrenwacht. Zonder enige verwarming. Maar ik moet zeggen: in die tien jaar dat ik spiegels opdamp (of opdampte)...Als ik het zo eens bekijk, dan zijn de dikke spiegels nog steeds in de meerderheid. Het overgrote deel van de Borosilicaatspiegels ( deze ik kreeg om opnieuw te coaten) zijn dikke exemplaren. Kan ook zijn dat ik er meer in aanraking mee kom omdat het net oudere spiegels zijn.
              De spiegel hierboven wordt vermoedelijk niet meer hercoat, maar vervangen door een dunner exemplaar. Niet omdat het een slechte spiegel is, maar omdat niemand die nog in zijn klok wil (gewicht). Ik ook niet meer :-)
              Je kan nog firma's vinden, maar dan wordt dit een dure grap.

Comment

Working...
              X