Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eerste keer met de 80mm apo ED van Robtics

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eerste keer met de 80mm apo ED van Robtics

Sinds enkele dagen ben ik trotse bezitter van een 80mm apo van Robtics en een EQ3-2 met SynScan Goto. Vanavond kon ik tussen de wolken door voor het eerst deze nieuwe aanwinsten gebruiken. Jupiter fungeerde als mijn doelwit. De montering werkt uitstekend en de kijker is fantastisch! De wolkenbanden op Jupiter waren goed te onderscheiden, scherper dan met mijn SCT. Ik gebruikte een maximale vergroting van 125x (combi van een 9mm oculair en een 2x Barlow, niet ideaal, maar voldoende voor een snelle test). Binnenkort krijgt hij een forse vuurdoop in de Morvan, maar iets zegt me dat hij die glansrijk gaat doorstaan. Maar voor nu al dik tevreden!

Click image for larger version

Name:	IMG_6099.JPG
Views:	1
Size:	1.01 MB
ID:	1335093
    Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 refr. | Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Sony a200 ongemod I Fujinon 10x70 FMT-SX

scherper dan met mijn SCT
    Nou, dan mag je die wel eens collimeren. Maar het contrast is prachtig van zo'n refractor, en volgens mij is de 80mm het werkpaard onder de kijkers. Geniet er van (en hang er ook eens een fototoestel achter).
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Dat collimeren van mijn SCT heb ik redelijk gedaan, maar zeker nog niet perfect. En die camera komt er zeker achter, dieseltijger ! Eerst even visueel uitproberen en dan gaan met die pixels. Detail: ik heb er nog geen guidescoopje bij. Volgende uitgave staat dus alweer voor de deur. Lijkt overigens wel een soort matroesjka effect: grote SCT en 80/600 guidescoop erop, vervolgens een apo 80/560 waar dan weer een kleiner scoopje op moet. Waar eindigt dit?
      Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 refr. | Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Sony a200 ongemod I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Even off-topic...

Originally posted by Genie Hendriks View Post
        Waar eindigt dit?
        Bij een lege bankrekening!

Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Comment

Dat collimeren van mijn SCT heb ik redelijk gedaan, maar zeker nog niet perfect
          Het verschil tussen redelijk collimeren of bij meer dan 200X zeer goed collimeren (maximaal) kan een wereld van verschil zijn met een SCT.
          Normaal gesproken verslaat een 20cm SCT (mits goed gecollimeerd en mits goede optiek ) met een fietslengte verschil een 8cm ED op Jupiter.

Een 8cm ED is natuurlijk een heerlijke grab en go telescoop met een prachtig groot beeldveld bij lage vergrotigen en een mooi beeld bij hoge vergrotingen
          Dus zet eens naast elkaar, collimeer de SCT zo goed mogelijk en maak dan eens een vergelijking

Maar evengoed gefeliciteerd met zo'n leuke 8cm ED telescoop, je gaat er vast veel plezier aan beleven.
          Celestron Orange (Sandcast) C8 1975. Dekkerscoop 140mm F-15 SCT 1976. 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958).

Comment

Ga ik mee aan de gang, Ido. De collimatie heb ik nu met een 26 mm oculair gedaan. Niet heel erg nauwkeurig ( zie foto). Heel snel maar eens beter doen en dan vergelijken. Overigens ben ik nu al gek op de 80 mm!

Click image for larger version  Name:	IMG_5903.JPG Views:	3 Size:	10.5 KB ID:	1335408
            Attached Files

Comment

Ogenschijnlijk staat de optiek bij 77X inderdaad redelijk in lijn.
              Maar dit kan toch nog anders zijn bij 200X of 266X. Kan het toch nog zo zijn dat de centrale spot niet exact in het midden staat.
              Succes!!
              Celestron Orange (Sandcast) C8 1975. Dekkerscoop 140mm F-15 SCT 1976. 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958).

Comment

Zodra het lukt, gooi ik de 9mm er eens in met het collimeren. Ongetwijfeld valt er nog iets te verdraaien aan de knoppen van Bob.

Overigens stuitte ik met de apo op iets onverwacht (voor mij althans): als ik mijn Barlows (2x en 3x) gebruik en tussen telescoop en zenithspiegel zet, kom ik niet in focus. Om wel in focus te komen. moet ik de Barlow op de zenithspiegel zetten. Nadeel daarvan is, dat de insteekhuls dan het prisma raakt. Is hiervoor een oplossing denkbaar?

Comment

Overigens stuitte ik met de apo op iets onverwacht (voor mij althans): als ik mijn Barlows (2x en 3x) gebruik en tussen telescoop en zenithspiegel zet, kom ik niet in focus. Om wel in focus te komen. moet ik de Barlow op de zenithspiegel zetten.
                  Als je een 2X barlowlens tussen telescoop en zenitspiegel zet krijg je een andere vergrotingsfactor (circa 2.5X) en een ander focuspunt (meer naar buiten in de kijker).
                  Bij de 2X barlowlens in de zenitspiegel krijg je dus daadwerkelijk 2X, met het focuspunt vlakbij dat van het oculair en kom je dus goed in focust
                  Last edited by ido.oosterveld; 20-04-17, 16:29.

Comment

Nadeel daarvan is, dat de insteekhuls dan het prisma raakt. Is hiervoor een oplossing denkbaar?
                    De barlow tussen zenitspiegel en oculair is de meest gangbare positie.

Je kunt zo'n ring gebruiken:
                    http://www.robtics.nl/advanced_searc...kok4sbbbb9j9c3
                    Elastiekje werkt overigens ook. ( 1X per jaar vervangen)

Je moet even goed in je zenitspiegel kijken: veel spiegels liggen achter een rand die direct contact voorkomt, net zoals vele prisma's. Uit je post is niet helemaal helder of je een zenitspiegel dan wel een zenitprisma gebruikt, maar dat maakt voor dit probleempje niets uit.

Bij ido.oosterveld post 9 staat meen ik een tikfout. 1,5X moet 2,5X zijn.
                    Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
                    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Originally posted by John Baars View Post
                      Bij ido.oosterveld post 9 staat meen ik een tikfout. 1,5X moet 2,5X zijn.
                      Klopt, en hersteld

Comment

ido.oosterveldJohn Baars Dank voor jullie reacties. Maakt veel duidelijk. Voortaan zet ik de Barlow op het zenithprisma (althans, hopelijk op een richeltje daarin). Ik zag dat ik nog een parfocaalring heb liggen. Die kan ik dus gebruiken ipv een stiekje.

Comment

Zit je weer in de buurt van Fachin?
                          Hé, ik hier?

Comment

Hansi Nog niet. Vanaf volgende week zaterdag een weekje. Hopelijk niet te gek veel bewolking in de Morvan.

Comment

Oke, Genie.Ik heb je een PM gestuurd
                              Hé, ik hier?

Comment

Working...
                              X