Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini Mak.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mini Mak.

Dit vreselijk schattige kijkertje kwam ik een paar weken geleden tegen. De advertentie stond er al een dag maar had het geluk dat die nog niet verkocht was en vandaag heb ik de 90 mm Orion Mak in handen gekregen.
    Click image for larger version  Name:	IMG_4756.jpg Views:	2 Size:	795.2 KB ID:	1330515

Nu is een 90 mm Maksutov niet zo heel bijzonder. Alleen deze heeft slechts een brandpuntsafstand van 500 mm en dat maakt het een prachtige wide-field telescoop(je) zonder kleurfout. Wide-field met een Maksutov is toch een aparte combinatie. Toch heb ik deze Orion 90 mm/500 mm in eerste instantie om een andere reden gekocht. Voor fotografie dus.
    Ik loop al een tijdje met het idee om een Maksutov telelens aan te schaffen maar dan ben je al gauw zo'n 200-250 euro kwijt en het brandpunt zit al op 900 mm. Tja, dan kun je zo'n 90 mm Mak niet voorbij laten gaan voor een zeer schappelijke prijs.

Optiek van de Orion Mak is in zeer nette staat. De buis zelf heeft wat kleine beschadigingen maar ziet er verder goed uit. Overdag al mee gekeken. Een 12,5 mm (40 x) Ortho geeft een behoorlijk scherp beeld. Beeldscherpte met een 7 mm (71 x) is ook nog heel behoorlijk. Met een 5 mm (100 x) zie je wel dat de beeldscherpte beduidend minder wordt,... en vooral ook donker. Het mag dan wel een 90 mm kijker zijn maar dan wel met een flinke obstructie van 44% .

Nu wordt het wachten op een heldere avond. Heel benieuwd hoe dit kijkertje het visueel doet en op fotografisch gebied. Mocht die fotografisch (waar die eigenlijk voor is aangeschaft) tegenvallen dan heb ik altijd nog een heerlijk klein reiskijkertje.

Bevindingen volgen later en misschien wel een paar leuke foto's.
    Click image for larger version  Name:	IMG_4750.jpg Views:	2 Size:	1.03 MB ID:	1330516

Click image for larger version  Name:	IMG_4753.jpg Views:	2 Size:	1.24 MB ID:	1330517

Click image for larger version  Name:	IMG_4751.jpg Views:	2 Size:	1.23 MB ID:	1330518

Attached Files
    F.U.C.K. die lui. Deze film is gemaakt voor mensen in de veertig.

T2 Trainspotting

Leuk handzaam kijkertje zo te zien, maar wat een giga obstructie! Ga je daar geen last van hebben bij wat lagere vergrotingen?
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | AT Voyager | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Comment

Ik had hem ook gezien.... en wilde hem bijna kopen (min of meer voor dezelfde redenen trouwens ) .

Wat een leuk ding , heb er nu al spijt van dat ik het niet heb gedaan.

Ben benieuwd hoe ie bevalt.

Laten we de buurt plat gooien...

Comment

Loei-scherp beeld - al denk ik dat een flattener onontbeerlijk is
        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Voor degenen die denken: ik wil ook zo iets: voor fotografiedoeleinden heet zo iets een spiegellens. Die komen met enige regelmaat voorbij op marktplaats.
          Voordeel mbt tot fotografie: vlak beeldveld. Nadeel: weinig backfocus. Dat is overigens wel aan te passen door de laatste lensgroep eruit te slopen.
          Bij het (overigens erg leuke) kijkertje van Scorpio is dat precies omgekeerd. Meer backfocus, maar vermoedelijk geen vlak beeldveld.
          Hoe kan dat nou dat meteorieten altijd precies in het midden van een krater terechtkomen?

Comment

Zonder in een nietes-welles discussie te belanden Bert: Een kale mak heeft toch juist wel field curvature - zoals dat zo mooi heet? Los daarvan: Maks zijn lekkere hapjes vanwege hun scherpte

Comment

De spiegellens waar ik naar keek in eerste instantie was dus zo één; 900 mm F/8. Maar hoe het met de beeldkwaliteit is gesteld? Ik weet het niet. Wat verschillende beoordelingen over gelezen.

Maar goed, de Orion 90 mm F/5.6. Even een paar foto's gemaakt. Een prachtige muur. Toch, het beeld lijkt mij vrij vlak. Dan een zendtoren. Ook met de beeldscherpte zit het wel aardig goed. De laatste foto is genomen leunend tegen een paal. Uit de losse hand dus. Wat ik wel weer zie is vignetting en dat komt door de 1,25" adapter. Met een 2" aansluiting is de vignetting weg. Probleem is alleen dat ik op de Orion Mak geen 2" aansluiting kan gebruiken.
              En natuurlijk een kleurfout. Het brandpunt van deze Mak is teruggebracht met een positieve lens tussen de vangspiegel en camera. Deze lens geeft blijkbaar een kleine kleurfout.
              Click image for larger version  Name:	IMG_4763.jpg Views:	2 Size:	3.82 MB ID:	1330673

Click image for larger version

Name:	IMG_4795.jpg
Views:	2
Size:	1.33 MB
ID:	1330799

Attached Files
              Last edited by scorpio; 20-03-17, 12:16.

T2 Trainspotting

Comment

Ik vind 'm lievv! Maar eerlijk gezegd is het contrast wel erg laag en ook de kleurfout vind ik best stevig... Misschien minder een probleem visueel 's nachts, maar toch. Die gigantische obstructie en de extra lens puur voor een korter brandpunt is dan wel erg veel water bij de wijn.

Hoe zit het eigenlijk met de lichtsterkte die bij dit soort makjes wordt genoemd? Het is dan wel een f/5,6 maar vanwege de enorme obstructie is de uiteindelijke lichtsterkte een stuk minder. Een f/5,6 refractor (of cameralens) zal een veel helderder beeld gegeven. Wordt er bij een spiegellens rekening gehouden met de fotografische lichtsterkte, of alleen met de openingsverhouding? Ben ik nog te volgen?

Ik heb bijvoorbeeld een 500mm f/8 spiegellens met een opening van 65mm (overigens ook geen topper qua contrast, maar daar hebben we Photoshop voor). Dat klopt dus ongeveer als je van die maten uitgaat. Maar dat ding heeft ook een flinke obstructie, en zal dus aan het eind van de rit minder lichtsterk zijn dan een "normale" 500mm f/8 lens. En dat lijkt me erg onhandig bij fotografie.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Originally posted by dieseltijger View Post
                  Zonder in een nietes-welles discussie te belanden Bert: Een kale mak heeft toch juist wel field curvature - zoals dat zo mooi heet? Los daarvan: Maks zijn lekkere hapjes vanwege hun scherpte
                  Ik heb mijn tekst nog eens gelezen en ik zeg toch ook dat een mak geen vlak beeldveld heeft
                  Hoe kan dat nou dat meteorieten altijd precies in het midden van een krater terechtkomen?

Comment

Nou, over het lichtsterkteverlies zou ik me niet teveel zorgen maken. Zelfs met 44% obstructie heb je "slechts" 20% lichtverlies. Dat komt neer op 10% minder opening. Een f5,6 verandert dan in een ongeveer f/6,3 en de f/8 in een f/8,6. Oftewel een derde "stopje". Vergeleken met de vignettering die kan oplopen tot een hele of wel stoppen in de hoek is dat erg bezwaarlijk.
                    Voor het beeldcontrast is de obstructie vervelender.

Comment

Vandaag het Makje even open gemaakt omdat de lens in de baffle tube wat vervuild was en omdat ik wel nieuwsgierig wat wat er zou gebeuren wanneer je deze verwijderd. Uiteraard gaat het brandpunt iets omhoog.

Het achromatische lensje is makkelijk te verwijderen. Na verwijderen de kijker weer dicht gebouwd en schat dat de Orion Mak dan een F/7 openingsverhouding heeft. Zou op zich wel een mooie waarde zijn maar het lensje brengt niet alleen de F-waarde omlaag,... het is ook een correctie lens. Zonder deze lens is het beeld niet scherp te krijgen. Ondanks dat er nog ruimte over is om de hoofdspiegel te verschuiven.
                      Helaas maar de lens moet in de kijker blijven. De lens is weer schoon en de Mak levert weer een scherp beeld. Wel de collimatie weer goed zetten maar deze moest ik sowieso nog controleren. Zo op het oog staat die weer redelijk.

Met of zonder correctie lens. De Mak vertoont wel wat kleurfout. Ik wist niet dat de meniscus ook kleurfout kan veroorzaken.

Foto 1 is met correctie lens en foto twee zonder.

Click image for larger version  Name:	IMG_4875.1.jpg Views:	2 Size:	2.36 MB ID:	1330840Click image for larger version  Name:	IMG_4881.jpg Views:	3 Size:	2.40 MB ID:	1330843

@ Edit

Na opmeten. Zonder correctie lens wordt de Orion een F/6.2. Klein verschil dus.

.
                      Attached Files
                      Last edited by scorpio; 20-03-17, 18:02.

T2 Trainspotting

Comment

Bert Bogchelman : Ha! Verkeerd gelezen. Je hebt helemaal gelijk!

Comment

Dat is niet best. Vignetting is een serieus probleem.

Deze foto is slechts een testje. M 42 stond laag, transparantie was slecht en ik had veel last van de lichtvervuiling die werd veroorzaakt door Haarlem. Afgezien van de vignetting zijn de sterren ook niet erg mooi naar de rand toe en dan die storende kleurfout. Tja,...

Click image for larger version

Name:	M-42-Orion-Mak-86-x-20-s-IS.jpg
Views:	1
Size:	825.0 KB
ID:	1331028

T2 Trainspotting

Comment

Heb je hem ook visueel getest op de sterren?
                            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Ondanks 44% obstructie, benodigde correctielens om de kwaliteit nog enisgzins te bereiken, vignettering en randonscherpte is het een leuk speeldingetje.........

Je moet qua prijs en diamtere noit teveel verwachten van dit soort kijkers. Het zijn leuke grab en go kijkers en ook voor richfieldopnames, maar zodra je hoge eisen gaat stellen van ze door de mand.

Je kan dan beter gaan voor een Celestron maksutov of C5 of iets dergelijks, maar daar hangt weer een ander prijskaartje aan.
                              Celestron Orange C8 1975. Dekkerscoop 140mm F-14.3 SCT 1975. 120mm F-8.3 RR refractor (EQ, V2.0 2015). 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958).

Comment

Working...
                              X