Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

127Mak

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

127Mak

Hey iedereen , ik ben mij van plan om mss tegen de zomer een 127mm/1500mm Maksutov-Cassegrain Van skywatcher aan te schaffen , omdat het vrij compact is en een allround telescope is , zou dit een goeie koop zijn?
    Jupiter. Mannen weten waarom.

allround zou ik hem niet durven geven.. deze telescoop is vooral voor planeet maan en dubbel sterren. Dit komt door het lange brandpunt F11,8 . een allround telescoop heeft een F waarde van 6/7

Commentaar

Hier een ex-bezitter van de 127 mak van skywatcher!
      Een heel fijn telescoopje! Vooral geschikt voor planeten en webcammen door de lange brandpuntsafstand. Compact, helder beeld. En niet te zwaar. Prima focusser, enige nadeel is het relatief kleine beeldveld door de sterke vergroting/lange brandpunt. Heb m verkocht omdat ik een C8 (200mm) had gekocht die wat sterker is in deepsky dan de 127mm, en daardoor iets meer allround, maar ook F10.
      Een refractor (bijv de 80ED) is voor hetzelfde geld ook een goede keus.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb de 102mm versie van die scoop. Ik denk niet dat je spijt zult krijgen van je aankoop.

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.
        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Heb m verkocht omdat ik een C8 (200mm) had gekocht die wat sterker is in deepsky dan de 127mm, en daardoor iets meer allround, maar ook F10.
          Een refractor (bijv de 80ED) is voor hetzelfde geld ook een goede keus.
          En Refractor ga ik niet nemen omdat deze kleurfouten bevat en een C8 is wel duur hoor , Wel ik heb 700 euro over voor een telescoop ( en het moet een stevig statief bevatten en minstens 2 bijgeleverde oculairs, goto systeem is altijd welkom.Voor mij is het belangrijkste , de resultaten die ik door de telescoop te zien krijg , (allround) Ik zou bvb een 300mm dob kunnen kiezen maar daar heb ik echt niet veel plaats voor. En mss als astrofotografie een bijhobby word kan ik altijd een Eq gebruiken. Weten jullie soms raad voor een tele van max 700 euro?

Commentaar

ik zou zeggen stick to the plan.
            je hebt een goede keuze gemaakt met de mak . :thumbup:
            het is een goede planeten kijker en is ook goed op dubbelsterren en sterrenhopen
            het enige nadeel dat ik zie is het kleinere beeldveld,al komt dit door de kleinste vergroting van 50x

Commentaar

Skywatcher , zeker dat ik niet beter af zou zijn met een 200mm newton van skywatcher op EQ-5 die 659 euro kost of een NexStar 130GT i.p.v. de mak op EQ-5 die 699 euro kost?

Commentaar

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
                Skywatcher , zeker dat ik niet beter af zou zijn met een 200mm newton van skywatcher op EQ-5 die 659 euro kost of een NexStar 130GT i.p.v. de mak op EQ-5 die 699 euro kost?
                Als ik even mag reageren een 130 gt zou ik zeker niet doen. Ik heb bij een kennis van mij deze telescoop gezien en het is echt zeer slecht in stabiliteit en afwerking ook de goto werkt erg slecht.

De 200 mm van celestron heb ik zelf ook maar dan op de c.a.m. montering van celestron welke ook geheel goto is en zeer nauwkeurig.
                Deze montering + telesoop is alleen wel iets duurder dan wat jij wil uitgeven namenlijk rond de 1200 euro maar dan heb je wel iets waar je zeker mee vooruit kan.
                hier een link van de koepel waar hij net zo veel kost als bij teleskop service maar dan zonder verzend kosten bij mij kwamen ze hem pesoonlijk brengen.

http://www.dekoepel.nl/winkel/100000961 ... 94a19.html

M.v.g. Patrick

Commentaar

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
                  of je zou toch die 300 dob kunnen kiezen :albino:

Commentaar

mss koop ik die dob later wel eens voor starparty's ,En die Celestron van 1200 vind ik nogal lastig om te sparen ze. ik heb liefst de mak maar ik wil weten of ik met een 200mm Messier newton of Skywatcher 200mm Newton niet beter af ben.

Commentaar

Tja voor wat betreft deepsky fotografie ben je zeker beter af met een 200mm f5 buis en voor wat betreft planeten is de mac weer een betere keuze. Het ligt er dus heel erg aan wat je nu precies wil gaan doen met je telescoop. Mijn mening is toch dat je aan de f5 newton meer hebt dan aan de mac maar ik hou dan ook erg van deepsky.

Grtn Patrick

Commentaar

Alhoewel ik zelf meer een planetenliefhebber ben zou ik toch de newton aanraden. De reden hiervoor is dat de planeten de eerstvolgende jaren niet meer zo hoog aan de hemel te zien zullen zijn en dus veel minder interessant om te zien. De mak is nu ook niet zo groot en samen met een lage stand (slechte seeing) zal er niet veel te zien zijn. Ook de zon is nu op weg naar het minimum en komt de mak ook minder van pas.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wat dachten jullie van deze? http://www.upsky.nl/Messier/messier.htm
                          de laatste (Messier 203-N met dual volgmotor of extra oculairs ( tis te zien wat de accecoires zijn want de enige oculairs die ik heb nu is echt brol)ik weet aleen niet wat de montering is? :scratch:

Commentaar

Leve de mak 127 (sorry, maar ik vind het een geweldig apparaat en heb er heel veel mee gezien. Dat bressergedoe vind ik niks)!!!
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                              Leve de mak 127 (sorry, maar ik vind het een geweldig apparaat en heb er heel veel mee gezien. Dat bressergedoe vind ik niks)!!!
                              ok ik ga voor demak :lol: ik had al spijt in men hart voor een Newton , oef , ik ga toch voor mak ze , weinig probs qua collimeren, sferische abberatie en achromatische abberatie , en het is zo lief klein en compact :tongue:

Commentaar

Werken...
                              X