Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je eigen telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mooi instrument! Wat is het, een 180, 210,....?

Edit: ik lees net in je first-light verslag dat het een 210 is.
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | SW AZ GTi | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Commentaar

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe 'ie t.o.v. de Intes Micro presteert. Je hebt daarover al iets verteld in je first-light verslag, maar hoeveel helderder is het beeld en hoe zit het met de coma en contrast? Ben benieuwd.
      WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | SW AZ GTi | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9847.JPG views: 4 grootte: 212,3 KB id: 1388050

(Mijn eerste post)
        Onder het mom van: "Je moet ergens beginnen, dus begin maar ergens" heb ik op Marktplaats een Skylux 70/700 gekocht. Kinderen en ik helemaal enthousiast. Een van mijn zonen wil astronaut worden en is echt ge´nteresseerd in astronomie. Bleek dat de anderen dat eigenlijk ook zijn. Zoals boven te zien is hebben we alles wat ook maar een beetje op een telescoop lijkt opgesteld en samen naar de Maansverduistering gekeken.
        Naast de Skylux had ik al eerder de hemel gefotografeerd met mijn Olympus EM1 (fototoestel) met Vivitar 75-205mm telelens met 2x teleconverter. Samen met de cropfactor van de EM1 geeft dat 820mm. Dat ging met de maan heel redelijk en met flink digitaal inzoomen kan je de ring (slechts enkelvoudig) ook te zien. Dat smaakte naar meer!

Binnenkort waarschijnlijk wel een aantal veranderingen en aanvullingen. (Moet nog een hoop leren dus wat hulp kan ik goed gebruiken).

Commentaar

De Skylux is een goed startpunt.
          Prima bruikbare optiek op een vrij redelijke montering.
          Het gebruiksgemak van een equatoriale montering is echter wel lastig : vooral in het begin.
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Goede keuze, hier een eenvoudige handleiding "Skylux" die ik ooit eens voor mijn neefje heb geschreven toen ik een Skylux voor hem had geregeld. Ik heb wel enkele tweedehandse Plossl oculairen (meestal 20 euro tweedehands op te-les-koop.nl) voor hem gekocht, die kijken een stuk fijner/beter dan de bijgeleverde oculairen.
            Telescoop instructie beginners.pdf
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Dank, Patrick! Als ik moet gokken zou ik zeggen dat je leraar bent.

Het opzetten van de eq mount was gelukt al was het wel even puzzelen met de vier assen die je kan bewegen.
              Heb met mijn kinderen al meerdere dingen gezien en ze zijn er ook erg enthousiast over. Die kennis is leuk maar het familie aspect is mij ook erg waardevol.
              Ik kijk er al erg naar uit om binnenkort in een donker Denemarken te zijn. Dat was vorig jaar zo gaaf dat het zaadje voor een telescoop gezaaid is.

Ik heb een rijtje oculairs gekocht om te zien wat ze doen en experimenteren. Maandag zal ik een 20 cm newton ophalen op een eq5 mount (ik begin de termen al redelijk te kennen) en dan ben ik benieuwd hoe het allemaal in vergelijking tot elkaar staat.

Commentaar

Zozo, een 20cm Newton op EQ5, nou DAAR ga je echt veel mee zien hoor!
                Probeer na middernacht eens Messier 31 Andromedanevel te vinden, lukt al met een 7/10x50 verrekijker en met wat hulp van zo'n app op je telefoon lukt het zeker en vast.
                Probeer er daarna je Skylux op gericht te krijgen met de laagste vergroting. Altijd object opzoeken met de laagste vergroting.
                Leraar, haha. Nee hoor, ik ben gewoon een elektrotechnicus die heel veel bezig is met meer- en regeltechniek. Ik schrijf overigens wel de manuals voor de besturingen die ik ontwikkel. Ik heb ook al vele mensen geleerd hoe ze moeten astrofotograferen en hoe ze deepsky objecten kunnen vinden met hun verrekijker.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Gisteravond nog wat gekeken hier in de tuin maar ik kan onze eigen melkweg bijna niet eens zien. Er piept een hele irritante straatlantaarn boven de schutting uit die een flink deel van mijn tuin verlicht. Daardoor krijg je regelmatig de volle laat met wit licht.

Ik zit een week te wachten op de oculairs want ik heb nu alleen een 20mm voor de skylux.

Commentaar

Ja, voor de melkweg moet het wel erg donker zijn. Fiets gewoon naar de weilanden in het weekend. Met het blote oog te zien, loopt dwars door de zomerdriehoek.
                    Maar zoals gezegd, er mag geen lichtvervuiling zijn, anders is het moeilijk te zien.

Commentaar

Ff on topic graag.
                      20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Click image for larger version  Name:	20180812_080332.jpg Views:	1 Size:	5.98 MB ID:	1389960

Na een paar jaar veel plezier met mijn Skywatcher 10 inch Dobson heb ik nu toch een Meade Lightbridge 12 inch Truss Dobson gekocht.
                        Hiermee maak ik toch een stap vooruit, wat betreft lichtopbrengst maar ook de constructie en de techniek.
                        Ook zitten er koelingen en weer verwarmingen natuurlijk, en dit keer een RD-Finder.
                        Op de foto is hij al helemaal uit elkaar geweest en schoongemaakt en weer opgebouwd.
                        Moet alleen nog de spiegels schoonmaken en collimeren. En de elektronica in orde maken.
                        Ik hoop er aankomende week mijn eerste licht mee te zien. Wilde ik even met jullie delen.
                        Meade 12" Lightbridge Truss Dobson / Sky-Watcher Evostar 90/900mm Refractor / Bresser Skylux 70/700mm Refractor / Bino Capi 10x50

Commentaar

Na een paar jaar met een newton gewerkt te hebben, vandaag overgestapt op een refractor. Kijken hoe dit fotografisch werkt en wat voor leuks ik hiermee te voorschijn kan toveren.
                          Ben er erg blij mee. Niet helemaal wat ik in 1e instantie voor ging, maar deze heeft een goede toekomst. Kan ik rustig sparen terwijl ik de dingen waar ik met mijn newton tegenaan liep niet meer tegen aan ga lopen (iedere keer collimeren, focusbuis in beeld). Erg widefield, maar dat is ook leuk om te doen. Genoeg objecten om vast te leggen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Skywatcher 72 ED.jpeg views: 4 grootte: 124,8 KB id: 1390651
                          Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Eergisteren een tweedehands Celestron C8 gekocht. De keuze was of een goede andere forcusser op de newton van mij zetten of iets meer en dan een C8 met andere mogelijkheden en nieuwe kennis die ik kan vergaren. Dus het werd de laatste optie.

Het is er eentje van voor de starbright + coating. Iemand enig idee hoe oud deze zal zijn?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1482.JPG views: 4 grootte: 2,44 MB id: 1401372

Commentaar

Gefeliciteerd, fijne kijkert!
                              Voor serials en jaartallen kan je hier eens kijken.
                              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Die van mij ziet er precies zo uit en is van 1997
                                C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Werken...
                                X