Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je eigen telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Toch een vraag, Nico: heb je de dob nog, of is deze Mak de vervanger daarvan?

Commentaar

Nee hoor, geen vervanger, meer een aanvulling. De dob komt dieper bij galaxies, en laat ook meer details daarin zien. Maar de dob is niet transporteerbaar, en ik wil ook wel eens thuis kijken of bv naar het Dijksgatbos, onder een echte sterrenhemel. En de Mak presteert dan prima, dat zag ik afgelopen zondag wel weer. En hij is superieur aan de dob bij dubbelsterren, en bij mindere seeing op sterhopen en planeten. Plus dat ie volgt en je zit er comfortabel achter.
      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Ok, na weer een momentje stilte hier:

De nieuwe 30000 micrometer kutter, met als referentie ernaast, de in 1986 door mij gemaakte 15500 micrometer newton:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20180520_131529.jpg views: 44 grootte: 536,0 KB id: 1380515
        Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20180520_132234.jpg views: 40 grootte: 520,8 KB id: 1380517
          Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Wat ontzettend gaaf!
            Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

Aperature fever op microschaal !!
              Full WMN-member.
              GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Erg mooi geworden. Het project had ik al vol bewondering en lof gevolgd. Maar deze montering maakt het helemaal af. Top !
                Ik heb trouwens ook het voorrecht gehad om op mijn knieën te gaan voor die Newton.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC06772a.jpg views: 35 grootte: 227,8 KB id: 1380608
                RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Commentaar

Once you go bino... APM 120mm, gecollimeerd tot 180x.
                  (het kleintje is een 7x35)
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 800x600.jpg views: 35 grootte: 41,2 KB id: 1380955
                  Last bewerkt door bbill77; 24-05-18, 10:43. Reden: filesize
                  To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Commentaar

Twee snoepjes. Reversed aperture fever. Die 30mm Kutter is zoooo mooi!!!!!!
                    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

En nog een telescoop erbij: Celestron advanced VX 6 '' SCT (XLT), brandpunt 1500. Oculairs: 6.3, 7, 10, 17, 25, 40 en Ortho 6. Barlow 2 en 3.

​​

Commentaar

Tot nu toe had ik mijn 15 cm f/8 ED doublet enkel azimuthaal opgesteld. Nu is voor waarnemeingen nabij het zenit ook een parallactische montering beschikbaar.
                        Op de ATT bij Ganymedes voor weinig een Celestron CGEM montering gekocht. In de woorden van de verkoper: hij heeft een 'makke' in de aandrijving, maar het was niet precies duidelijk wat. Voor gewoon volgen was er niets mee aan de hand. Dus de gok maar gewaagd, Ganymedes deed er nog een poolzoeker en 220/12V omvormer bij, skyfan had JMI Wheelay Bars in de aanbieding (erg handig bij een gewicht van de monteringkop van 19 kg!) en vorige week werd een tussenzuiltje bezorgd. Kortom, laat de heldere nachten maar weer komen!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: CGEM+15ED.jpg views: 37 grootte: 515,5 KB id: 1381561

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
                          Tot nu toe had ik mijn 15 cm f/8 ED doublet enkel azimuthaal opgesteld. Nu is voor waarnemeingen nabij het zenit ook een parallactische montering beschikbaar.
                          Op de ATT bij Ganymedes voor weinig een Celestron CGEM montering gekocht. In de woorden van de verkoper: hij heeft een 'makke' in de aandrijving, maar het was niet precies duidelijk wat. Voor gewoon volgen was er niets mee aan de hand. Dus de gok maar gewaagd, Ganymedes deed er nog een poolzoeker en 220/12V omvormer bij, skyfan had JMI Wheelay Bars in de aanbieding (erg handig bij een gewicht van de monteringkop van 19 kg!) en vorige week werd een tussenzuiltje bezorgd. Kortom, laat de heldere nachten maar weer komen!
                          GuusGilein , ga je de goto gebruiken of manueel zoals je nu al doet? Ik ben benieuwd wat dat makke zou zijn :-)
                          http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

@Huubke: ik ga hem manueel gebruiken, dus na het aanzetten Quick alignment of Last alignment kiezen, de assen losgooien,,object in beeld zetten en assen weer vastzetten. Zolang de montering maar redelijk op de pool staat blijft de veranderlijke minstens een minuut of zo in beeld staan, en meer is meestal niet nodig voor een schatting.

Commentaar

Sjeun!
                              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Mooi. Maar wat is nu die makke? Op te lossen?

Commentaar

Werken...
                                X