Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je eigen telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

markleeman
    De dempingstijd van een flinke tik tegen het zenitprisma is bij windstil weer op de GPDX ongeveer 1 seconde. Bij flinke windstoten en een vergroting van 100+ zie je hem wel bewegen hoor. Fijnfocusseren levert nauwelijks zichtbare trillingen op.
    Rem
    Hier vind je wat testverslagen van Wolfgang Rohr over de fouten van de Evostars en Equinoxen. Die blijken reuze mee te vallen. Ze vallen in de categorie Apochromaten, één exemplaar in de categorie "Super apochromaat" en één in de categorie halfapo. Tevens rept hij daar over de eindcontrole van bijvoorbeeld de collimatie, waar ik onder andere bij de eerdere achromaat tegenaan liep. Hoewel ze daar in China hun best doen, zit er blijkbaar soms wat verschil in kwaliteit. Mijn kijker werd, na de eerdere ervaring met de achromaat, door Ast Optics eerst aan de tand gevoeld voordat hij richting Schiedam kwam. Met dank aan onze Belgische buren!
    skyfan
    Zo'n verslag komt er uiteraard aan. Vooralsnog ziet een en ander er zeer geruststellend en goed uit! Ik kan nu wel al verklappen dat ik met name de afkoeltijd enigszins onderschatte.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Hoe zat dat ook alweer met die 14 dagen slecht weer?
      Gisteren was het overigens helder en kon ik eindelijk even kijken met een kleine refractor die ik een tijdje geleden had gekocht. Als de aanschaf van nieuwe instrumenten niet voor bewolking zorgen, dan zorgen ze wel voor een onhandige agenda.

John Baars
      Wat ik me afvroeg is waarom je een 120/900 aanschaft terwijl je al een Vixen 102ED f/9 hebt en die een kwaliteit heeft van 1/8e lambda en erg goed naar voren komt in: https://www.astroforum.nl/forum/inst...aksutov-omc140
      Die 18mm meer gaan toch niet veel uitmaken op magnitude en oplossend vermogen zou je zeggen. Vooral ook omdat je door naast de grotere opening van f/9 naar f/7,5 gaat, met (ook bij identieke kwaliteit) dus meer kleurfout krijgt en je oculairen harder moeten werken bij kortere f/#.

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar je eerste verslag, en eventuele vergelijking met de Vixen 102ED. Zo'n apo blijft aanlokkelijk om te overwegen. Ook de kleinere en kortere omdat het op mijn balkon toch maar behelpen is met groot spul.
      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

EdwardB
        Ik startte de zoektocht vanuit een ander perspectief. Vanuit een 150mm f/5 refractor, puur en alleen voor widefield/deepsky, maar kwam daar na ampele overwegingen toch op terug. Zie ook https://www.astroforum.nl/forum/inst...-evostar-120ed.

18mm klinkt gering, maar is in dit geval ongeveer 40% meer licht. Bij dezelfde kwaliteit optiek ga je dat verschil echt zien. Dat heb ik al gezien bij het vergelijken met mijn 102mm. Op Caroline's Rose bijvoorbeeld. Aperture wint het hier, ook al is er een gering verschil in P/V van 1/13 Lambda tussen beide kijkers. Mijn oculairen kunnen stuk voor stuk f/7.5 zonder problemen aan. Met het Ohara FPL-53 glas is deze Evostar ook beter gecorrigeerd voor kleurfouten dan de halfapo Vixen ED uit de negentiger jaren.

Neemt niet weg dat mijn 102mm Vixen mij beschuldigend aan staat te kijken
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Tot voor kort beschikte ik over een Takahashi FS-60Q en (tweedehands) TSA-102N. Beide instrumenten zijn bij een woninginbraak helaas ontvreemd. Ik heb nu gekozen voor de middenweg: een FS-76 DS. Klein en licht genoeg om te fungeren als grab-and-go kijker, maar toch voldoende opening - zeker met de uitmuntende fluorietoptiek van Takahashi - voor maan- en planetenwerk en heldere deepsky-objecten. First light moet nog volgen, maar het is alvast een prachtig kijkertje om te zien.

Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Hopelijk kan dit de pijn iets verzachten van wat je allemaal ontvreemd is. Prachtige kijker!
            What happens in Cygnux X-1
            Stays in Cygnux X-1

Commentaar

Prachtige kijker Maurice, ik kijk nu al uit naar je resultaten.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Deze kijker zal ik alleen gebruiken om mee waar te nemen, Patrick. Hooguit dat ik een keer een schets gemaakt achter het oculair publiceer.
                Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Ja, met deze kijker kan je perfect bolvormige en open sterrenhopen waarnemen. Ik heb ze wel eens bekeken in de FS60 van forumlid planetenzwerver. Prachtige kleine speldenprikjes met mooie kleuren. Ik herinner me een geweldige waarneming van M37 met die centrale gelige ster in het midden. Geweldig goede apo's van Takahashi.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Heel mooi instrument. Veel plezier en meer geluk ermee dan de oude!

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam:  views: 0 grootte: 75,7 KB id: 1376179 Mijn 200mmF5 Carbon newton op astrosystems.nl montering

Commentaar

De AZ-EQ6 was me te zwaar voor gemakkelijk transport, die is dus verkocht en nu heb ik mijn geisoleerde Intes M703 7 inch f/10 Rumak op een Celestron Evolution staan. Verder nog een 80 mm f/4 Lumicon zoeker, die op zich al een mooi widefield telescoopje is.De Evolution heeft een ingebouwde accu, waarmee je 10 uur kunt waarnemen, en kan ook met een mobiele telefoon of tablet aangestuurd worden. Hij is gebouwd voor een C 9,25 , de Mak draagt ie dus gemakkelijk. Uitlijnen gaat heerlijk eenvoudig, richt hem op drie heldere sterren (maakt niet uit welke, je hoeft ook geen namen te kennen, en klaar. Azimutaal is verder zeer comfortabel waarnemen. Afgelopen zondag was het heerlijk waarnemen bij de mooie transparante hemel. Ik ben tevreden!
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Evolution met Mak.JPG views: 73 grootte: 276,9 KB id: 1378751
                        Voeg bestanden toe
                        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Soo, mooie montering! Gefeliciteerd! Veel plezier ermee!
                          Die is goed ingepakt zeg, die Intes!

Commentaar

Oeh Nico; heel mooi! Staat ‘ie op een onderstel met wielen?

Commentaar

Ja, die Intes is heel goed ingepakt, en meteen scherp als ie buiten komt, temperatuurverschillen hebben geen invloed meer.
                              En hij staat niet op wieltjes, dat is niet nodig. De kop weegt maar 6,5 kg, het statief iets van 9 kg, je zet de kop er in een paar seconden op. De kijker weegt 7,5 kg, en past met dauwkap in zo'n oranje kijkertas, de kop gaat in een sporttas, en rijden maar!
                              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

skyfan : prachtige Intes.......ikzelf heb ook een Mk67 150mmF12 Rumak...........super transportabel en fijn ragscherp instrument. APO-like beelden in combinatie met de Brandon oculairen die ik erin steek. Vooral de 16 en 24mm. En natuurlijk ook met de 2" 48mm Brandon.

Commentaar

Werken...
                                X