Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je eigen telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lxd75 6inch.
    Voeg bestanden toe

Commentaar

@ Guusgilein,

Mooie setup en leuk contrast tussen mini en maxi. Ik zie dat je de 152mm op een azimuthale montering hebt, vergelijkbaar met de Giro II waar ik mijn 152mm achromaat op heb. Hoe ga jij om met het balansverschil bij het verwisselen van zwaardere 2" oculairen naar veel lichtere 1,25" exemplaren ? Ik zie daar op jouw foto's namelijk geen voorzieningen voor.
      WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Dit is eentje die ik van mijn wishlist mag afvinken .
        Voeg bestanden toe

Commentaar

Origineel geplaatst door Ed Bekijk bericht
          @ Guusgilein,

Mooie setup en leuk contrast tussen mini en maxi. Ik zie dat je de 152mm op een azimuthale montering hebt, vergelijkbaar met de Giro II waar ik mijn 152mm achromaat op heb. Hoe ga jij om met het balansverschil bij het verwisselen van zwaardere 2" oculairen naar veel lichtere 1,25" exemplaren ? Ik zie daar op jouw foto's namelijk geen voorzieningen voor.
          Klopt Ed, en het was een verrassing voor mij. Ik ging er zonder na te denken van uit dat ik beide types oculairen door elkaar kon gebruiken, de telescoop was een stuk zwaarder dan mijn oude 127mm triplet, dus het verschil in gewicht tussen 1,25" en 2" oculairen zou verhoudingsgewijs minder meespelen. Niet dus!
          Op deze manier gemonteerd is hij er juist gevoeliger voor, waarschijnlijk door de langere buis waardoor het hefboomeffect veel meer meespeelt.

Maar niet getreurd, ik gebruik hem vooral voor het schatten van veranderlijke sterren, en daar gebruik ik enkel 1,25" oculairen voor. Ik begin meestal met een 20mm Vixen AV-oculair (een soort van voorloper van de LVW's, een schitterend oculair voor deze kijker!), en verder een 12,7mm Zeiss Diaskope, een 9,4mm Speers-Waler en afhankelijk van de seeing een 6,7mm ES of een 5mm 100-gr TS voor de hoogste vergroting. Heel soms voor het grootst mogelijke beeldveld in 1,25" een 32mm Televue Plossl met een DiopTrx. Allemaal oculairen rond de 300 gram, dus dan heb ik totaal geen last van evenwichtsproblemen. Ik draai de as net zo vast totdat hij bij het wisselen van de oculairs niet beweegt.

Op mijn andere teleskopen gebruik ik vooral 2" oculairen, met de 60 en 80 mm ED's wil ik vooral een zo groot mogelijk beeldveld hebben voor de heldere veranderlijken en bijvoorbeeld kometen waarbij de staart zichtbaar is en op de 18cm Mak wil ik sowieso een zo groot mogeljik beeldveld omdat de vergroting al snel erg hoog is. Ik ben wel van plan om wat meer deepsky met de 152mm ED te gaan doen, en dan de 2" oculairen te gebruiken (een 45mm Ultima, UO 32mm Widefield, 28mm ES en 13mm Ethos), en ook de 17,3 mm Delos (met vast een 2" adapter erop) die allemaal rond de 450 - 550 gram wegen. De kijker moet dan iets meer naar voren worden geplaats op de montering en de as wat vaster gedraaid.
          Van nog zwaardere oculairen (een 35mm Panoptic, de 31mm Nagler bijv.) blijf ik ver weg. Dat werkt niet met dit soort monteringen. Ik wil snel van vergroting kunnen wisselen zonder steeds de balans aan te moeten passen.

Commentaar

Dank voor je uitgebreide antwoord! Duidelijk, met alleen 1,25" gebruik heb je inderdaad geen balansproblemen, maar met een 32 mm plossl ook niet echt veel beeldveld om mee te werken.

Ik moet het voor de echt lage vegrotingen wel doen met een Pan 35 en het verschil in gewicht t.o.v. mijn overige 1,25" oculairen is gewoon te groot en levert teveel onbalans op bij wisselen. De buis schuiven in de ringen is dan vaak toch wat omslachtig. Als oplossing heb ik nu de handgreep, die net als bij jou op de bovenzijde van de ringen bevestigd zit, vervangen door een zwaluwstaart. Over deze zwaluwstaart kan ik een 1 kg gewichtje, dat gemonteerd is op een klem, heen-en-weer bewegen. Op deze wijze hoop ik de buis snel in balans te kunnen brengen. Ik heb het nog niet in het veld uit kunnen proberen, dus weet nog niet of het een comfortabele manier van werken is. Ben benieuwd.
            WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Origineel geplaatst door cloudbuster Bekijk bericht
              Hierbij dan ook mijn setup:
              .
              -15x70 Omegon Brightsky verrekijker (ook bekend als TS Marine) op een Orion Paragon-plus parallellogramstatief
              -Sumerian Alkaid 10" Truss dobson (10 kg) op bijpassend volgplatform
              -8" dobson met zelf geslepen spiegel (30 kg)

[ATTACH=CONFIG]87814[/ATTACH]
              Wat een prachtige setup. Ziet er goed uit. Top!!!

Commentaar

Origineel geplaatst door schoenmaker Bekijk bericht
                Geïnspireerd door Ber

Toppers! Mooi.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skywatcher2009 Bekijk bericht
                  Toppers! Mooi.
                  Haha... daar is inmiddels alweer een nieuwe telg in de 'familie' bijgekomen... Een Televue Pronto op een Skywatcher Adventurer en Manfrotto fotostatief. Foto is dan ook al 1.5 jaar oud
                  C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Gewoon, omdat bijna niemand een paarse heeft...
                    En wie meent dat dit geen natuurlijke kleur is, googele maar eens afbeeldingen op Purple Heart Wood!

Commentaar

En hier de nieuwste telg in mijn telescopen-familie. Een Skywatcher 120ED f/7.5
                      Hoe dat zo? Om een lang verhaal kort te maken had ik een C8 waar ik bijna nooit mee waarnam. Die werd verkocht en met het verkregen budget kocht ik een Evostar 120 f/8.3 achromaat, verzot als ik nou eenmaal ben op die mini-sterpuntjes in sterhopen. Die specifieke f/8.3 achromaat was in China door de eindcontrole geslipt. Daarom toch maar ingeruild voor een betere.

Click image for larger version  Name:	Evostar 120ED.jpg Views:	3 Size:	115.6 KB ID:	1362829

Gisteren opgehaald bij het afleverpunt, hoekzoeker erop, prisma erin en gelijk dezelfde avond kon ik al aan de gang.
                      Hoe zat dat ook alweer met die 14 dagen slecht weer?
                      Last bewerkt door John Baars; 01-12-17, 07:39. Reden: Verbetering leesbaarheid
                      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Fraaie kijker John, gefeliciteerd! Hoe is de stabiliteit op de GP-DX?

(en ach, slecht weer is het al tijden, daar kan nog wel wat bij...)
                        Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Mooie kijker, gefeliciteerd! En ik ben benieuwd naar het eerste verslag.
                          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Daar ga je een hoop plezier aan beleven.
                            Ik heb zelf de oude "gouden" versie van deze en het is de enige telescoop die ik heb die ik nooit zal wegdoen.

Commentaar

Wat een ding, prachtig. Gefeliciteerd!
                              Ik wilde al gaan vragen hoe het zit met de kleurfout bij zo'n relatief korte achromaat, totdat ik je post nog eens goed las en zag dat je die achromaat dus hebt ingeruild voor een ED. Moet een genot zijn, die sterhopen.
                              16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                              Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

Origineel geplaatst door Eli Bekijk bericht
                                Gewoon, omdat bijna niemand een paarse heeft...
                                En wie meent dat dit geen natuurlijke kleur is, googele maar eens afbeeldingen op Purple Heart Wood!
                                Mooi paars is niet lelijk!!
                                Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Werken...
                                X