Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je eigen telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ander Grab & Go-tje

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC02095 (640x426).jpg views: 1 grootte: 214,4 KB id: 1086691
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC02094 (640x426).jpg views: 1 grootte: 230,7 KB id: 1086692

Maksutov Skywatcher D102 F1300
    Tweedehands aangeschaf, maar zo goed als nieuw. Heeft hier inmiddels al een isolatiejasje aan en de centrale baffle heb ik voorzien van plakvelours.
    Is weer 1 kg lichter dan mijn klassieke Pronto. Max. beeldveld 1,4 graden. Maar laat op planeten net wat meer zien dan mijn oude 70mm Pronto. Staat op een zwaar Gitzo fotostatief met een eenvoudig Alt-Az monterinkje. Een gebruikersverslagje volgt nog.
    Last bewerkt door John Baars; 15-04-16, 16:00.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Ga je de binnenwand ook nog bekleden met plakvelours, of is de buitenisolatie voldoende?
      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
        Ga je de binnenwand ook nog bekleden met plakvelours, of is de buitenisolatie voldoende?
        Daar heb ik over nagedacht. Er bereikt nauwelijks tot geen scherend licht van de binnenwand de veldstop van het oculair. Alles is mooi zwart of zeer donkergrijs. Ik denk dat het niet nodig is. Met het plakvelours in de centrale baffle van de 102mm is het scherende lichtprobleem opgelost. Bij de OMC140 (ook een Maksutov) vond ik dat wel nodig en heb het toen ook gedaan.

Edit: De buitenisolatie lijkt voldoende te zijn. Binnen de afkoeltijd van een refractortje zie ik een keurig buigingsringetje ( weliswaar bewegend) verschijnen. De bekende lichtschliere van Maks en SCT's is, zoals bekend, een stuk hardnekkiger, maar heeft nauwelijks invloed op de kwaliteit van de waarneming. En die schliere krijg je toch niet weg met simpele isolatie, dus zonder ventilatortje.
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0730.jpg views: 1 grootte: 258,4 KB id: 1086700

L filter vervangen door een Baader UHC-S
          En ook meteen de autofocus geinstalleerd en getest op de PC, werkt goed!
          Telescoop ziet er nu weer mooi uit

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0731.jpg views: 1 grootte: 252,6 KB id: 1086699

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0732.jpg views: 1 grootte: 251,3 KB id: 1086701
          https://www.flickr.com/photos/127407266@N07/

Commentaar

Een mooie optische 'trein' .
            Full WMN-member.
            GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Ja mooi! Maar komt het filterwiel niet snel tegen de montering?
              dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Origineel geplaatst door RuudOnline Bekijk bericht
                Ja mooi! Maar komt het filterwiel niet snel tegen de montering?
                Nee, gelukkig niet, er zit nog wat ruimte tussen.
                Dat was inderdaad ook het eerste was ik testte toen ik de trein compleet had.
                https://www.flickr.com/photos/127407266@N07/

Commentaar

Ziet er netjes uit zo Maurice, nu hop hop hop fotograferen!!!
                  T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
                  C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Commentaar

De laatste tijd toch wel vaak gekeken met mijn nieuwe grootste monster, waarvan het opzetten eigenlijk heel makkelijk gaat, in 5 minuten staat tie.. grab en go ?? Zou ie passen??....

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2016-04-17 10.12.56.jpg views: 1 grootte: 223,3 KB id: 1086731

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2016-04-17 10.28.01.jpg views: 1 grootte: 227,0 KB id: 1086732
                    Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Het is met recht een groot monster, maar die geeft ook monsterlijk goede beelden denk ik zomaar............
                      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Een Nasmyth! Zit de diagonale vangspiegel op een of andere manier aan de hoofdspiegel bevestigd? Ik kan dat niet zo goed zien op de eerste foto.
                        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Nee Edward, die tweede vangspiegel hangt in een gebogen, twee-vanige 'spider' zo'n 3cm boven de hoofdspiegel. De hoofdspiegel is maar 27mm dik, en alles wat er in het midden aan vast 'geplakt' zou worden (inclusief baffle-pijp) geeft alleen maar vervorming. Het is een flex-spiegel, die door varieren van luchtdruk van asfericiteit veranderd kan worden, om niet alleen optimaal gecorrigeerd te geraken, maar ook om verschillende configuraties moegelijk te maken, zoals van F/6 t/m F/40 bijvoorbeeld (met verwisselbare secundairs)

Of het hier nou een echte Nasmith betreft betwijfel ik, ik moest het beeld wel daar buiten de buis kukelen, want een gat in een vacuum-flex-spiegel werkt niet best.. Maar het maakt het systeem direct ergonomischer, zonder toevoeging van extra spiegels.

En ja Ido, ik geniet er elke keer weer van, in ben verbaasd hoeveel meer dit apparaat op bv Jupiter laat zien, in vergelijk met mijn 31cm Newton..
                          Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

voor de meeste op dit forum de grap van het jaar... mag ik me dan toch tevreden stellen met m'n eerste telescoop.
                            na lang wachten wat ik zou aanschaffen heb ik maar gekozen om een telescoop aan te schaffen die me aansprak en een "beetje" in de buurt komt van wat ik eigenlijk wil (een dobson).

bij deze mijn bresser galaxia 114/900
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20160419_135822.jpg views: 1 grootte: 246,7 KB id: 1086787
                            verrekijker van 2 generaties (1928) 10x50 --- Meade LXD75 (F5) --- Robtics ED Doublet APO 110/700 (F7) --- ritchey chretien 6" (F9) --- Canon 400D / 600D --- HEQ5 Pro ---

Commentaar

Origineel geplaatst door Jochen82 Bekijk bericht
                              voor de meeste op dit forum de grap van het jaar... mag ik me dan toch tevreden stellen met m'n eerste telescoop.
                              na lang wachten wat ik zou aanschaffen heb ik maar gekozen om een telescoop aan te schaffen die me aansprak en een "beetje" in de buurt komt van wat ik eigenlijk wil (een dobson).

bij deze mijn bresser galaxia 114/900
                              [ATTACH=CONFIG]87751[/ATTACH]
                              Het is een hele fijne telescoop om mee te beginnen! Vroeger was dat het instrument waar zo,n beetje iedereen wel mee is begonnen.( nu waarschijnlijk niet meer, daar het aanbod beginners telescopen overweldigend is)
                              .
                              Genoeg opening waarmee al heel veel waar te nemen is op de maan en de planeten, alsmede ook veel deep sky objecten die binnen het bereik komen van dit instrument.
                              Gefeliciteerd

Commentaar

dank je wel,

heb gisteren al een hele leuke avond beleefd.
                                ik ben dus ook erg tevreden nu
                                verrekijker van 2 generaties (1928) 10x50 --- Meade LXD75 (F5) --- Robtics ED Doublet APO 110/700 (F7) --- ritchey chretien 6" (F9) --- Canon 400D / 600D --- HEQ5 Pro ---

Commentaar

Werken...
                                X