Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je eigen telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het wordt dan toch eens tijd mijn scoop "officieel" te posten:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 10-11-2011 (4).JPG views: 2 grootte: 163,6 KB id: 1049377

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Voor en na 3.JPG views: 1 grootte: 109,4 KB id: 1049378

De telescoop heb ik van de oom van mijn vrouw georven. Er is jammer genoeg weinig bekend over de geschiedenis van de scoop.
    Wat ik wel (zeker) weet is het volgende:
    De telescoop (net als de montering) is een zelfgebouwd exemplaar en stamt zeer waarschijnlijk uit de jaren '70. Volgens anekdotes zijn met deze telescoop regelmatig de ringen van Saturnus waargenomen.
    De buis bestaat voor zover ik weet uit zwart/donker grijs pvc.
    De montering is gemaakt van staal. De wormwielen zijn van messing.

Technische gegevens:

Dobjectief = 150 mm
    Dvangspiegel = 31mm
    f = 1200 mm
    Openingsverhouding = F8

De maan is tot nu toe erg spectaculair! Jupiter ook (althans, dat vind ik zelf) Het was erg ruig Jupiter op de eerste avond (van de dag waarop het opknappen van de telescoop klaar was) binnen 5 minuten scherp in beeld te hebben met een vergroting van 120x!
    De omstandigheden waren niet goed genoeg om goed met 240x te vergroten
    Maar ik heb het "virus" goed te pakken sinds dien.
    Het doet dan ook een beetje pijn om nu (met helder weer) binnen te moeten zitten. Zeker nu ik afgelopen week een tweede oculair heb aan geschaft.

Toch nog even een kleine update:
    De kijker is voorzien van een sticker! De initialen HD slaan op de voor en achternaam van de vorige eigenaar (en bouwer) van de telescoop. Hij is jammer genoeg een aantal jaren overleden, waarna ik de kijker in handen heb gekregen.

Vriendelijke groet

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMAG0205.jpg views: 1 grootte: 55,7 KB id: 1049583
    Last bewerkt door Skyheerlen; 29-01-12, 21:43.
    "Neat nature facts: imagine you took all the elephants in the world and put them end to end into space. Did you know all the elephants would die?"

Commentaar

Afgelopen dinsdag mijn eerste telescoop met Chineese lens gekocht ( die op Marktplaats stond ).Het is de WO Megrez 102 ED die ook onder de naam Astrotech AT102 ED werd verkocht.Beide zijn niet meer nieuw te krijgen maar ze worden nog wel verkocht als Robtics 102 ED,AstroProfessional 102 ED en TS 102 ED.
      De lens is van Chinees H-FK 61 glas wat overeenkomt met FPL 51.Niet zo goed als FPL 53 maar voor visueel gebruik zou deze lens niet teleurstellen volgens diverse testen.

De telescoop stond geadverteerd als puntgave kijker en inderdaad nergens een krasje te bekennen.De eerste eigenaar had hem gekocht op de ATT Essen in 2008 en naar eigen zeggen van William Yang persoonlijk.....
      De kijker is helemaal kompleet met WO zoom oculair, WO RDF, WO 2" Carbon Diagonaal, Baader Skyglow filter, maanfilter, 2x Barlow en een Vixen Porta Mount en als klap op de vuurpijl een fraaie rode William Optics cap.......

Komende week wordt het helder......ben benieuwd of het wat is ..........

classicscopes

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: WO Megrez 102ED 001 a.jpg views: 1 grootte: 117,3 KB id: 1049532

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: WO Megrez 102ED 002 a.jpg views: 1 grootte: 99,8 KB id: 1049533

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: WO Megrez 102ED 003 a.jpg views: 1 grootte: 103,8 KB id: 1049534

Origineel geplaatst door marefrisium
      Lijkt alsof alleen de focusser van Wo is; de tube lijkt op de Astro professional.
      Volgens mij komen de AP's trouwens uit een andere fabriek dan de Robtics. De laatste zijn ook prima voor AF en hebben 51 glas(?)
      Ja alle Chinezen lijken op elkaar :lol:........maar even serieus,ook de AP 102ED komt uit dezelfde fabriek en heeft hetzelfde glas ( Kunming Optical )

Origineel geplaatst door Roel
      @Classic Scopes: Wat is dat voor ding! Het lijkt op iets uit de toekomst!
      Ik moest ook wel even slikken hoor......maar hij is al 4 jaar oud ! Future classic ??........Ik ben met name benieuwd hoeveel kleurfout hij heeft in vergelijk met mijn Polarex 102mm.
      F 15 achro tegen F 7 ed......and the winner is ???

Origineel geplaatst door henkp
      Mooie kijker, maar zit de RDF er niet omgekeerd op?
      Ik heb de zelfde en hem bij mij er nl. andersom op zitten.
      @henkp,

Je hebt helemaal gelijk !! had hem voor de foto even snel opgebouwd en tja als "classic man " is zo'n nieuwerwets high tech red dot finder geval wel even hééél wat anders dan een zoeker met een lensje ..........het was me nog niet opgevallen ondanks dat ik er al een hele tijd naar heb zitten te staren ! ( wow wat is tie mooi...... )

classicscopes
      Last bewerkt door Skyheerlen; 27-01-12, 17:12.
      WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Mijn nieuwe hobby

Bresser Messier N-203 + Mon2
        8/900/F4,4
        met volgmotoren
        orion sirius plossel 17,32 en 40 mm + 5x barlow

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: P1050070.JPG views: 1 grootte: 130,8 KB id: 1049548
        Bresser Messier N203 8"203/900/F4,4 MON 2 Skywatcher Skymax Mak 102/1300mm EQ2 EOS 1000D Fernglas Feldstecher 10 x 50 Bresser Porro Einsteigerglas Fern Glas

Commentaar

Hierbij mijn hoofdkijker:
          Een 0.35m f/4.5 newton op Lichtenknecker M100B

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Main instrument 1.jpg views: 1 grootte: 172,9 KB id: 1049592
          grotere foto
          http://www.astronomie.be/pieterjan.d...strument 1.JPG

Dank u voor de mooie reacties over mijn scope. Het is een beetje mijn levenswerk en trots. De camera is een ST-10XME van SBIG. Die heeft watercooling aansluiting ( vandaar die frigobox ) in die frigo box doe ik water met een pompje in.
          ik doe aan photometrie van kometen, dus ik koel mijn camera altijd zo diep mogelijk om zo weinig mogelijk ruis te hebben. In de zomer is watercooling echt handig, want dan kan ik als nog tot -30°C of zo koelen. In de winter kan ik tot -35°C en tot -40°C zonder watercooling! Maar je moet natuurlijk uitkijken dat je cooling niet 100% werkt maar rond de 80-85% en dat je geen dauw op je camera krijgt. Of ik een verschil zie met watercooling : ja , mijn camera moet minder hard moeite doen om te koelen tot een bepaalde temperatuur, en je kan dieper koelen.

Ik gebruik voor die setup geen accu. Wel industriële schakelende voedingsblokken op 230V. Die blokken komen 1 van dees in een grote gele kist van pelicase te zitten.
          Mijn montering is een Lichteknecker M100B montering voorzien van een Boxdoerfer Dynostar X3 3.2A sturing met Escap motoren. Er zitten idd encoders op, die geven mij een nauwkeurigheids resolutie van 1.3'. Maar het encoder gedeelte werkt nog niet 100%. De driepoot is een oerdegelijke massieve mulitplex driepoot van Astroelectronic. Namelijk : STATIV 40. De driepoot alleen weegt al 22kg. Kan zeker rond de 200kg torsen.

Als er nog vragen zijn, stel ze maar!
          Last bewerkt door Skyheerlen; 28-02-12, 20:53.
          www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Commentaar

Hierbij dan ook een foto van mijn eigendom.

Een klassieke Vixen Sensor 102M Telescoop, op een Celestron EQ6 montering.

De foto's zijn gemaakt door de vorige eigenaar.

Accesoires :

Zenitprisma 24.5mm
            7mm sym.
            9mm sym.
            12.5 mm k
            18mm k
            25mm r

En ik heb vandaag ook een adapter aangeschaft van 24,5 naar 31,75 mm

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC05415  bew.jpg views: 1 grootte: 135,0 KB id: 1049600

Ja dat zou zomaar kunnen kloppen maar zie hier onder ook het type plaatje op mijn Vixen, zo kom ik er dus aan.

Maar goed ik wist niet dat dit in de eerste plaats met de montering te maken had. Weer wat geleerd.

Wat is dan eventueel het verschil?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC05418 bew.jpg views: 1 grootte: 144,7 KB id: 1049605
            Last bewerkt door Skyheerlen; 28-02-12, 20:55.
            Vixen 102M Telescoop Aperture 102mm F-1000 f/9.8 - Celestron ADvanced Mount (ADM)
            Orion Single axis drive. Nikon Action VII Zoom CF 10-22x50 Bino.

Commentaar

Mijn oude liefde

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC05420.JPG views: 2 grootte: 95,7 KB id: 1050031

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC05421.JPG views: 2 grootte: 94,5 KB id: 1050032

Mooi zichtbaar de fijnregelknoppen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC05427.JPG views: 2 grootte: 105,6 KB id: 1050033
              Last bewerkt door Skyheerlen; 28-02-12, 20:59.
              Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Met Ipod gemaakte foto van mijn twee scopes.

De 10" Sky-Watcher 'R2-D2' autotrackingdob met fitnessgerei om de boel een beetje in balans te houden.

En de 114mm Orion Starblast. De Starblast heb ik voorzien van een Kineoptics HC-1 focuser, omdat de originele plastic focuser teveel speling gaf als ik de Ethos erop gebruikte.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: scopes.jpg views: 1 grootte: 92,2 KB id: 1050019
                -There is a light that never goes out-

Commentaar

Voor de komende sterrenkijkdagen heb ik de Polarex helemaal uit elkaar gehad (behalve de optiek, omdat deze brandschoon was) en waar nodig opnieuw gepoetst en gebeitst. Laat de Maan en Mars maar komen!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC01123.JPG views: 1 grootte: 54,0 KB id: 1050034

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC01124.JPG views: 1 grootte: 49,0 KB id: 1050035

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC01125.JPG views: 1 grootte: 90,7 KB id: 1050036
                  Last bewerkt door Skyheerlen; 28-02-12, 21:01.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Deze kijkers zijn niet van mij, maar van school

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 422266_377461345602379_100000155513322_1672715_8837000_n.jpg views: 1 grootte: 111,1 KB id: 1050028

Spiegeltelescoop. Vraag me verder niet naar specificaties, ik heb echt geen flauw idee!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 419538_377461385602375_100000155513322_1672716_1035669734_n.jpg views: 1 grootte: 79,4 KB id: 1050029

Lenzentelescoop. Niet vragen naar specificaties a.u.b.
                    Deze krijg ik waarschijnlijk mee naar Achterhoekweekend, yeah!
                    Ook een klein sterretje schijnt in het donker

Commentaar

FOTO VAN MN ViXEN SUPER POLARIS R100L D=100MM F=1000MM

Beste astrofanaten

Hierbij een foto van mijn telescoop de ViXEN SUPER POLARIS R100L D=100MM F=1000MM
                      gekocht op marktplaats en hij is zo goed als nieuw! net of ik hem in de winkel gekocht heb.
                      Maar ik moet hem nog aardig bestuderen.Hij is compleet met poolzoeker en ra motor.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 001.JPG views: 1 grootte: 61,6 KB id: 1050211

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 002.JPG views: 2 grootte: 71,5 KB id: 1050212
                      Last bewerkt door Skyheerlen; 10-03-12, 19:49.
                      vixen super polaris r100l

Commentaar

Mijn 200mmF5

Hier nog een foto van mijn 200mmF5 op NEQ6 terwijl we aan het wachten zijn totdat de wolken voor Polaris verdwijnen zodat we uit kunnen lijnen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Skywatcher 200 PD.jpg views: 1 grootte: 288,3 KB id: 1050398
                        Last bewerkt door Skyheerlen; 18-03-12, 21:24.
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hier de twee van mij:

de ouwe Bresser 60/700:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Bresser 60 mm.jpg views: 1 grootte: 91,9 KB id: 1050273

En de net aangeschafte Orion XT12i (wat een beest):

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Orion Skyquest XT12i Intelliscope.jpg views: 1 grootte: 76,0 KB id: 1050274

hoeveel heeft dat je gekost ?? hoeveel inch ??
                          Ik kon hem tweedehands van Jacky overnemen voor 650 euro. Koopje als je het mij vraagt En het is een 12-incher, vandaar de naam XT12i.
                          Last bewerkt door Skyheerlen; 09-04-12, 12:42.
                          Orion XT12i, 60/700 junior

Commentaar

Mijn setup voor het waarnemen van de zon; de dob gaat wel vervangen worden door iets compacter ... ik ben alleen nog aan het zoeken wat.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0618.jpg views: 1 grootte: 75,8 KB id: 1050399
                            Last bewerkt door Skyheerlen; 18-03-12, 21:27.
                            20cm Newton op HEQ5-pro / coronado pst.

Commentaar

Mijn Balkon Observatorium gezien vanuit de huiskamer.

Mijn balkon opstelling, gefotogafeerd door het raam op een zonovergoten dag .
                              Sky-Watcher met RR125/1000 Objectief; EQ5 op 300mm x 100mm x 8mm stalen plaat.
                              Balkon heeft zicht op de zuidelijke hemel, met op de achtergrond "Westpoint" het hoogste gebouw in Noord Brabant.
                              In het midden van het flatgebouw zie je (als je het kunt vinden) op de 3e verdieping mijn speeltje .
                              Langere telescopen zijn niet mogelijk . Ik ben een refractor-freak, dus geen plaats voor SCT's of dergelijke, hahaha .

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HW1Balkon%20Sterrenwachtje%201.JPG views: 1 grootte: 175,1 KB id: 1052740

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HW2Balkon%20Sterrenwachtje%203.jpg views: 1 grootte: 183,3 KB id: 1052741

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HW3Flat%20klein%202.JPG views: 2 grootte: 38,3 KB id: 1052742
                              Last bewerkt door Skyheerlen; 02-04-12, 19:29.

Commentaar

Hier wat shots van de Lightbridge nadat ik de fan op de hoofdspiegel laatst eindelijk maar eens aan de gang heb gebracht.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: P1010021 (Medium).JPG views: 1 grootte: 162,8 KB id: 1050449

Met jurkje, powertank en de "rwagter dauwcontroller".Loshangende draden zijn van de dauwlintjes.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: P1010023 (Medium).JPG views: 1 grootte: 144,3 KB id: 1050450

De kopse kant met Vixen RDF en 9x50 zoeker (rechtop, horizontaal gespiegeld Skywatcher).Voorzien van dauwverwarming (de RDF nog niet maar die komt nog wel een keer aan de beurt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: P1010024 (Medium).JPG views: 1 grootte: 145,5 KB id: 1050451

De onderkant met een aantal honderd gram aan Farpoint tegengewichten. De schroeven zijn van die strakkere exemplaren waardoor ik 3 borgschroeven kon vervangen door die gewichten. Werkt goed, er kan nu nog een oculair in van ruim 500 gram.

Die kabel voor de fan achterop zit echt heel onhandig. Ik moet eerst collimeren en daarna kan de plug er pas in. En dan nog niet echt soepel.Verder is het rokje wat te los voor deze dame. Hij valt niet (veel) in de lichtweg dus het is te overzien. Andere komende 'upgrade' is het beplakken van de vangspiegelkooi met plakvelours. Dat geeft volgens BoertjeB wat meer contrast en dat zal ook haast wel.

Origineel geplaatst door theritz Bekijk bericht
                                Die kabel voor de fan achterop zit echt heel onhandig.
                                Degene die dit bedacht heeft, én degene die dat dan weer goedkeurde, zouden ergens met een dwangbuis in een kast gezet moeten worden.
                                Echt ongelovelijk. Tuurlijk het is op te lossen door de plug te verplaatsen, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn?

Helaas geldt dat wel voor meer kleine dingentjes aan deze telescoop.

Gelukkig kijken ze wel heen fijn.
                                Last bewerkt door MoreLinux; 09-04-12, 16:31.
                                Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Werken...
                                X