Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je eigen telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gisteren aangekomen, vandaar de grijze en natte dagen waar we nu midden in zitten!

Een TS 127 mm f/7,5 triplet Apo op een Celestron Cadmontering. Op de andere foto staat hij op mijn azimuthale Giro-II montering, wat ook prima werkt.

De apo is in de plaats gekomen van mijn 14,5" Dobson, waarmee Skyfan nu heel blij is, en mijn 15 cm f/8 Synta achromaat. Ik heb duidelijk geen last van aperture-fever! Waarvan wel, dat wordt nog onderzocht.....

De Dobson werd me door wat lichamelijk ongemak gewoon te groot. Vooral het afbreken was soms een regelrechte ramp. Ik had natuurlijk een kleinere Dob kunnen terugkopen, maar diverse waarneemsessies bij Skyfan, die eenzelfde apo heeft, zorgden dat ik helemaal naar het refractorkamp ben overgelopen. De beelden zijn gewoon prachtig, haarscherp over het hele beeldveld en een prima contrast.
    Geen:
    - afkoelproblemen (herinneren jullie de dubbele Marsbeelden van de afgelopen winter in de grote Dobsons nog?)
    - collimatieperikelen
    - luchtwervelingen in de buis

Elke nieuwkomer op dit forum wordt direct een Dobson aangeraden, als zijnde de ideale beginnerstelescoop en de meeste opening voor je geld. Dat laatste is zeker waar, maar sommigen op dit forum hebben een gigantische kennis opgebouwd over het optimaal collimeren en laten functioneren van een Newtontelescoop, neem bijv. Sixela's onderwerp over de ideale plaatsing van een baffle en de stroomrichting van de warme lucht in de buis. Perfect, maar dergelijke kennis heeft een beginner totaal niet en dat wordt nog wel eens vergeten bij de adviezen.

Ikzelf houd het bij mijn nieuwe apootje!

In de oculairhouder zie je een 36 mm Asperic Hyperion oculair, waarmee ik mijzelf gelijk verwend heb. Ik wilde een oculair met een uittreepupil van 5 mm (i.v.m. het maken van helderheidsschattingen van kometen, wat in de werkgroep de aangeraden waarde is bij een goed donkere hemel). Dan kom je uit op f/7,5 * 5 mm = ongeveer 37,5 mm
    Voorwaarde voor mij was dat er een DiopTrx op moest passen. ik had eerst een TS WA 38 mm uitgezocht, maar gelukkig controleerde de verkoper bij het inpakken of er wel een DiopTrx op pastte. Niet dus, ondanks dat het wel op de TS-site staat!
    Toen maar besloten voor de duurdere Hyperion. Ik weet dat Sixela helemaal weg is van de 35mm en 40 mm Paragon's, en normaal was ik daarvoor gegaan. maar de DiopTrx was voor mij belangrijker omdat ik niet steeds mijn bril wil op- en afzetten tijdens het waarnemen en het kijken op de kaart met vergelijkingssterren.

Tussen de ringen zit een handige draaggreep waarmee je de refractor gemakkelijk op een montering zet. Nog handiger is dat mijn 60 mm 90-graden zoeker er zo op gezet kan worden! :smile:

Nu nog wachten op een beetje heldere hemel!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 127 triplet op Cam.JPG views: 1 grootte: 138,3 KB id: 1041807

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 127 triplet op Giro.JPG views: 1 grootte: 108,2 KB id: 1041808
    Last bewerkt door Skyheerlen; 28-06-11, 11:27.

Commentaar

dit is mijn telescoop, een bresser messier r90 bij robtics gekocht
      stevige montering, equatoriaale montering, werkt goed kan er planeten heel goed door zien
      nevels en ander spul is wel wat kleiner, maar dat maakt niet uit.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Bresser-Messier-R-90-telescoop-met-statief.jpg views: 1 grootte: 37,5 KB id: 1041811
      Last bewerkt door Skyheerlen; 28-06-11, 19:31.
      ik weet dat ik niks weet en daarom ben ik wijs (Socrates)

Commentaar

Dit was ik afgelopen zomer met mijn telescoop toen ik hem af ging stellen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: zomer telescoop.JPG views: 1 grootte: 219,9 KB id: 1041812
        Last bewerkt door Skyheerlen; 28-06-11, 19:32.
        ik weet dat ik niks weet en daarom ben ik wijs (Socrates)

Commentaar

Een up-date van mijn telescopen. De stoere Equinox op de SP-DX: Mijn werkpaard, altijd en snel inzetbaar. De Vixen en het uitgeschoven statief: ken-net! De aluminium poten dempen de lange focusserarm alleen een beetje traag. En de TAL, inmiddels ook verhuisd naar de SP-DX. Dat volgt toch een stuk makkelijker als op z'n originele montering.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: sized_DSC02701.JPG views: 1 grootte: 163,2 KB id: 1041838

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: sized_DSC02719.JPG views: 1 grootte: 128,2 KB id: 1041839

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: sized_DSC02731.JPG views: 1 grootte: 182,1 KB id: 1041840
          Last bewerkt door Skyheerlen; 28-06-11, 19:33.
          Equinox 120/900; Vixen 102/1500; Mizar 68/1000; Vixen 60/900
          Dobson OO-300/F5.3; OO-200/F6

Commentaar

Mijn eerste telescoop

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2628 - kopie.JPG views: 3 grootte: 103,2 KB id: 1041899

Bij deze een foto van mijn eerste telescoop: een Orion Optics UK 200 mm f4.5 op een EQ-5 montering. Een 9x50 finderscope, twee oculairen (25 mm en 16mm).
            Last bewerkt door Skyheerlen; 28-06-11, 19:33.
            “There is only one corner of the universe you can be certain of improving, and that's your own self.”

Commentaar

Ik werd een beetje gek van het lang niet kunnen waarnemen. Heb de hele rimram dus maar nog een keertje opgebouwd om de nieuwe zuil te testen.
              Dan maar even zo: Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: zuil.jpg views: 2 grootte: 114,2 KB id: 1041900

Op de pool gericht komt de dauwkap ongeveer tot 2.1meter hoog Lekker grab en go dus.
              Last bewerkt door MoreLinux; 14-11-10, 22:12. Reden: Missende tekst erbij gezet.

Commentaar

Mijn speelgoed...
                Celestron celestar 8"
                Hypron oculairs
                TS 25x100

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: oculairs.jpg views: 1 grootte: 27,3 KB id: 1041903

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: telescoop.jpg views: 1 grootte: 53,1 KB id: 1041904

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: anna1.jpg views: 2 grootte: 136,5 KB id: 1041905

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: anna2.jpg views: 2 grootte: 144,3 KB id: 1041906
                Last bewerkt door Skyheerlen; 28-06-11, 11:26.
                Het licht van het heden, is een kijk in het verleden.
                C8 celestar - bino 25x100

Commentaar

Hier is een plaatje van mijn setup, bestaande uit een C11 en een ED80 op een NEQ6.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: equipment_forum.jpg views: 1 grootte: 267,3 KB id: 1041973
                  Last bewerkt door Skyheerlen; 25-06-11, 05:58.
                  Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
                  TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Sorry voor de komende dagen van bewolking, maar het is toch
                    nog lang geen nieuwe maan. Dus....

Ik het kader van mijn verjaardag, die van Sinterklaas én die
                    van de Kerstman. Mezelf vandaag dit als vervroegd cadeau gedaan.

(inclusief het originele 26 mm QX wide Angle Oculair + meade 4000
                    serie oculairen 6.4 mm, 9.7 mm, 12.4 mm, 15 mm, 20 mm, 32 mm en 40 mm.
                    + Setje kleuren filter + maan filter + collimeerhulp (Catseye, nog niet eerder gehoord,
                    maar ook daar zit de handleiding nog bij dus weer wat leesvoer) + batterij houden
                    voor de stroom voor de ventilator)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: PB210011kl.jpg views: 1 grootte: 233,8 KB id: 1041983
                    Last bewerkt door Skyheerlen; 25-06-11, 05:59.
                    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Okeeee, het is wel niet mijn telescoop. Maar ik vind de combinatie zo mooi dat ik ze toch even wou laten zien. Deze setup staat in sterrenwacht Halley en is een beetje in onbruik geraakt. Geheel onterecht!!! Samen met enkele mensen van sterrenwacht Halley gaan we deze setup weer geschikt maken en gebruiken voor moderne CCD astrofotografie want het is te jammer om zo'n prachtinstrument niet te gebruiken waar het voor gemaakt is: astrofotografie!
                      Het is een combinatie van een Takahashi Epsilon 300 astrograph (D=300mm F3. 8 vergezeld van een 300mm Jones-Bird op een Astrotechniek CP-180 montering voorzien van FS2 besturing.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Telescoop E-300 en Jones Bird op Astrotechniek CP-180.jpg views: 1 grootte: 75,5 KB id: 1041993
                      Last bewerkt door Skyheerlen; 25-06-11, 05:59.
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Sinds maandagavond in mijn bezit, mijn eerste lenzen telescoop.
                        vergroting tot max 262.5 X objectief diameter 60mm brandpuntafstand 700 mm 31.7 mm Kellner-oculairen van 4, 9,12.5 en 20 mm omkeerlens 1.5x zoek-verrelijker 6x25

gr,
                        Rick
                        Last bewerkt door Skyheerlen; 28-06-11, 19:35.
                        '' waarom s'nachts slapen als dat ook (deels) overdag kan?''

Commentaar

Foto van mijn 14" dobson

Hier een foto van mijn custom build 14" dobson met een ronde onderkant.

De optiek is een 35.5 cm Hubble Optics lichtgewicht sandwich spiegel F-5.

Het waarnemen hiermee is een genot want de bol draait heel smooth.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 35.5 boldobson.JPG views: 3 grootte: 74,3 KB id: 1042001
                          Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Afgelopen zondag bij volle maan, drie zelfbouw newtontelescopen opgesteld in de achtertuin. Op de achtergrond de 21 cm Newton F/6,7. Deze is parallactisch gemonteerd en huist in een PVC buis, dat was populair in 2002. Links, kijkend naar de maan: de 25 cm F/5 Dobson, naar het strock250 ontwerp. Rechts, gericht op jupiter, de grote 41 cm F/4,5 Dobson (afgediafragmeerd tot 35 cm ivm testen). Op de achtergrond nog net twee sterren zichtbaar van de grote beer: Mizar en Alioth.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSD_8437 kl.jpg views: 1 grootte: 96,5 KB id: 1042011
                            Last bewerkt door Skyheerlen; 25-06-11, 06:00.

Commentaar

Hier een foto van mijn eerste telescoop. Vorige week binnen gekregen.

90 mm maksutov van skywatcher op GoTo mount.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC02801.JPG views: 1 grootte: 87,8 KB id: 1042083
                              Last bewerkt door Skyheerlen; 25-06-11, 06:00.

Commentaar

Twee plaatjes van m'n 200 mm zelfbouw Catadioptrische Kutter Schiefspiegler (4 meter brandpuntsafstand) op een Atlas montering.

grts,

philip

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image002.jpg views: 2 grootte: 62,0 KB id: 1042131

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image010.jpg views: 1 grootte: 37,8 KB id: 1042132
                                Last bewerkt door Skyheerlen; 25-06-11, 06:01.
                                philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Commentaar

Werken...
                                X