Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je eigen telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zelfbouw montering en 255mm newton.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Pollux sterrenwacht .jpg views: 1 grootte: 943,4 KB id: 1040683
    Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 19:53.
    Gerard van den Braak
    [url]www.sterrenwacht.eu[/url]

Commentaar

In de loop van de tijd is een deel van mijn berichten in dit forumdeel in het zwarte gat verdwenen. Hier een update.

Het is te zien dat een kijker voor mij vooral een aanleiding is om te knutselen. De GSO 10” dob zag er bij aankoop zo

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: GSD250.JPG views: 1 grootte: 23,4 KB id: 1040685
      uit, maar na een paar maanden zo:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Dob 25.JPG views: 1 grootte: 36,3 KB id: 1040686

Verder heb ik een TV-76 voor snel en transportabel. Daarvan is de buis (uiteraard) in tact gebleven, maar ik heb wel een poging gedaan de Gibraltar na te bouwen:
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TV76 op Gibraltar.JPG views: 1 grootte: 42,8 KB id: 1040687

En dan is er nog een 20x110 verrekijker, een geweldenaar voor grote en vage objecten en de melkweg. Die moet natuurlijk gemonteerd worden en dat kan op meer manieren, maar dit is wel de prettigste:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Reuzenbino op stoel.JPG views: 1 grootte: 63,1 KB id: 1040688

Daarmee moet ik het momenteel doen.
      Last bewerkt door Ruben; 01-08-10, 11:34.
      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

En als je echt niets beters te doen hebt dan transformeer je een GSO Newton in een soort Dobson.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: dobson.JPG views: 1 grootte: 151,8 KB id: 1040711
        Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 19:54.

Commentaar

Vanmorgen is de 60 mm polarex aangekomen. Ik heb die gemonteerd op mijn 102 mm Polarex als volgkijker,
          met originele (!) volgringen......

Nu maar hopen dat ik tegen nog wat accessoires aanloop..... (iemand????)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Polarex 102mm.jpg views: 2 grootte: 555,0 KB id: 1040810

Commentaar

foto van je eigen telescoop

Dit is m'n nieuwe werkpaard (sinds vorig jaar): Een 400mm F/5 dobson. Nu nog zonder aandrijving, binnenkort voorzien van een equatoriaal platform zodat er ook mee gefotografeerd kan worden.... De spiegel rust op een zes-punts ondersteuning en het geheel is makkelijk op te bouwen en te demonteren, bovendien erg licht. Lagering doormiddel van teflon en Hammerite verf, dit werkt prachtig! Naast dit instrument werk ik met een 200mm F/25 Schmidt-Cassegrain met een lineaire obstructie van 20 %, speciaal voor maan- en planeet fotografie. Foto volgt...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 400 mm F5 dobson 2.jpg views: 1 grootte: 244,9 KB id: 1040813

Commentaar

Dank je Steem! De locatie is inderdaad erg donker voor Nederlandse begrippen. Ben mede om deze reden hier gaan wonen. Ik zou nog een foto plaatsen van m'n 200mm F/25 SCT. Bijdeze..... Groet, Rik

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SCT 200 F25 2.jpg views: 1 grootte: 120,9 KB id: 1040815

Dank je Harro! Ik heb beide telescopen zelf ontworpen en gebouwd, ook alle optiek (is m'n vak, vandaar ;-) ).
              De bananen zijn gemaakt van watervast multiplex met een dikte van 22 mm. De grap is dat ze redelijk breed zijn en daardoor stug; geen last van zwabber o.i.d. Inmiddels zijn de truss-buizen van de dobson voorzien van een zwarte rubberachtige laag, is net even mooier...
              Last bewerkt door Skyheerlen; 28-06-11, 11:24.

Commentaar

Sinds een paar weken in mijn bezit. Een 10" f/4.5 kofferdob.
                Door de groothoeklens lijkt het wel een f/3

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 100_0415.jpg views: 1 grootte: 154,6 KB id: 1040818
                "Hello Spaceboy"

Commentaar

@ Rikprik, wat een ontzettend mooie dobson. Afgezien van de super strakke afwerking ben ik ook bijzonder onder de indruk van het minimalistische ontwerp. Heel gaaf.

Hier mijn eigen 30cm reisdobson. In grove lijnen lijkt die een beetje op jouw ontwerp alleen is die van mij zo gemaakt dat die vervoerd kan worden als een koffertje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 12''-herkansing.jpg views: 1 grootte: 169,8 KB id: 1040828

Commentaar

Dank je Scorpio! Ik moet zeggen dat jou Dobson er ook mag wezen... Prachtig gemaakt! Eigen optiek?? Hier de laatste update van m'n 40 cm F/5: De truss-buizen zijn gezwart met een rubber-achtige beschermlaag.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 40 cm F5 dobson telescoop.jpg views: 3 grootte: 39,3 KB id: 1040991
                    Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 19:55.

Commentaar

Die ultra lichte dobsons zijn de droom van eenieder die z'n spullen van hot naar her draagt...

Hier mijn setup voor fotografie.

Ben er echter nog niet helemaal tevreden mee, heeft nog iets te veel flex...
                      Wat niet weg is, is gezien!
                      www.flickr.com/photos/astronomyphoto

Commentaar

Zie hier mijn kolos, ik zet hem in mijn eentje op, dat kan nu weer nu mijn hernia practisch genezen is en er zitten 4 gewichten aan van 5 kg en alles draait soepel.
                        Ik wil hem deze week in zetten op de Maan en Jupiter, net zoŽn lichtorgel moet dat lukken maar om een spiegel van 15 kg op temperatuur te krijgen zal niet meevallen..........

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 019.JPG views: 1 grootte: 103,5 KB id: 1041020

Hier staat hij er helemaal op.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 029.JPG views: 2 grootte: 118,6 KB id: 1041021

Nog als laatste mijn 30cm F 4 op de EQ 6, hier gaan 3 contragewichten op en de Go To werkt hier prima mee!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 014.JPG views: 1 grootte: 75,0 KB id: 1041024
                        Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 19:56.

Commentaar

Tussen al het Dobson/reflector geweld wil ik ook graag een foto plaatsen van mijn recent aangeschafte Skywatcher 150mm f/5 refractor op een AZ4 montering. Het is mijn eerste telescoop en hoop er veel plezier aan te beleven.

Commentaar

Mijn Celestron C6-N op EQ5 met RA-motor heeft plaats gemaakt voor deze lichte upgrade, een Meade LXD75 met 6" Meade newton erop! Ben er erg blij mee. Dank je, Roel!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMAG0041.jpg views: 1 grootte: 542,7 KB id: 1041163

Voor de 'nerds' onder ons: het stukje binair op de muur is een deel van de pakkende tekst:

Koffie?
                            Thee?
                            Limonade?

8)
                            Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

vanaf vandaag:
                              *Heq5 syntrek, gestuurd dmv laptop met W7 x64
                              *skywatcher ST80 volgkijker (focus ligt behoorlijk ver naar achter dus er zal nog even een focusverlenger moeten komen)
                              *Vixen E80ST (via forumlid sdufour uit het mooie brugge)
                              *nikon D70s, filter verwijderd
                              *logitech fusion webcam als volgcamera

Waarom de Heq5 en niet de EQ6, heb nu een TAL-120m, die is eigenlijk niet transporteerbaar vanwege het degelijke russische design , de HEQ5 was uiteindelijk het grootste wat ik nog onder transporteerbaar versta, zeker omdat op vakantie de auto ook vol zit met spullen van m'n 6 maanden oude zoon. M'n setup behoeft bovendien voorlopig nog geen grotere montering tbv het gewicht.
                              De kist die bij de vixen kwam wordt her-ingedeelt, beide scopen passen hierin naast elkaar.

Nog op het verlanglijstje, CLS/IDAS oid filter (maar nog niet uit over de vraag 1,25/2" voor het filter en het merk/type) en een mooie 82 graden WX 17mm. Het potje is eventjes op en hiermee kan ik alvast (na de regen) leuk experimenteren met het vastleggen van wat objecten.

plaatje:Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: heq5.jpg views: 1 grootte: 109,8 KB id: 1041312
                              Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Commentaar

Polarex kanon

Ik heb mijn Polarex verzameling weer eens uitgebreid.
                                De hoofdkijker (in mijn woonkamer anex museum) is de 102 mm met als volgkijker een 60 mm Polarex
                                De 75 mm Polarex op azimuthale montering heb ik er voor gezet,
                                dan lijkt het net of alles aan elkaar zit
                                Het zijn dus 2 monteringen he, ik wacht totdat ik buisringen kan vinden voor de 75 mm, dan zet ik die ook bij de 102 mm

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: polarex-kanon.jpg views: 1 grootte: 304,1 KB id: 1041335
                                Last bewerkt door Skyheerlen; 28-06-11, 08:26.

Commentaar

Werken...
                                X