Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je eigen telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Re: Foto van je eigen telescoop

Vandaag maar weer eens met de dob aan de slag geweest om wat mankementjes te verhelpen dus gelijk maar een kleine fotoshoot gedaan 30 cm F/5 GSO set, DIY ombouw.

Last bewerkt door Skyheerlen; 25-06-11, 07:40.
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Hier een zojuist gemaakte foto van mijn telescoop aan het fotograferen.
      Foto is op 3200 iso gemaakt.

Het is buiten donker, maar je kan zien hoeveel licht het licht bij de schuur geeft en het licht van de irritante lantaarnpaal.
      Ik heb nu macgyverachtig een plastic bak rechtopstaand op de palen van de schutting gezet tegengehouden door een stuk hout aan de ene kant en een metalen stang aan de andere.
      Daarmee scherm ik net het licht af op de plaats waar de telescoop staat.

Ik ben bezig om een soort rolgordijn te maken. Dat kan er dan af als ik niet bezig ben.

Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 09:26.
      Somewhere out in empty space, long before the human race, something stirred-Elvis Presley
      GSO 8" Newton F4, GSO 8" RC F8, ST8300M, Mach1

Commentaar

Pasgeleden vroeg Neo hoeveel kabels aan m'n telescoop hingen. Hier is een foto van m'n huidige astrofotografie setup met alles gemonteerd:
        Telescoop: Skywatcher 200mmF5 Newton, pimped met koelventilator met TS motorfocuser (bestuurd met FCUSB) en zelfbouw dauwverwarming en koelventilator toerental regelaar. De telescoop is voorzien van m'n Eos400d, foto-triggering wordt aangestuurd met DSUSB. Voeding van de Eos400d wordt verzorgd met een accu+spanningsregelkastje wat ik ooit eens op astronomie.de heb gekocht.
        Guidescope: 90mmF10 voorzien van dauwlint en SPC900 webcam met ICX-424 B/W chip.
        Montering: HEQ5pro (met SKF lagers), 3 tegengewichten van 5kg. Bestuurd met EQDIR (goto/guiding) en GPUSB (autoguiding)
        Met de wireless rumblepad (ligt op tafel) kan ik de montering assen besturen en de focuser bedienen.
        Het geheel wordt als volgt gevoed:
        13.8VDC gestabiliseerde voeding (montering, en via montering: EQDIR)
        12VDC accu 35Ah (voeding Eos400d)
        12VDC accu 50Ah (dauwlinten/koelventilator)
        GPUSB/DSUSB/FCUSB kastjes zitten op een 4 poorts USB hub op de heq5pro (met voeding, anders werkt FCUSB niet) hiervan gaat 1 kabel naar m'n 13 poorts USB hub (bij laptop) met voeding. Deze HUB is via 1 USB kabel verbonden met de centrale 13 poorts gevoedde USB hub die aan m'n laptop zit.
        De volgende zaken gaan rechtstreeks naar de 13 poorts hub (anders werken ze niet goed): Guidecam en Eos400d usb aansluiting (voor bekijken foto/focusen op laptop)
        De EQDIR is via een RS232->USB convertor rechtstreeks aangesloten op m'n laptop, anders werkt deze niet goed.
        Er gaan dus 4 usb kabels naar m'n telescoop/montering, 2 12VDC kabels, 1 13.8VDC kabel en nog de voeding voor de 4 poorts hub (op de heq5): in totaal dus 8 kabels.

Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 09:26.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Op aandringen van mijn vrouw een nieuw "wit buisje" aangeschaft. De Takahashi FSQ-106ED.

Vandaag op de Titan het witte buisje erbij geplaatst.

Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 09:31.

Commentaar

Mijn 250mm f/4,5 in het wild:

Last bewerkt door Skyheerlen; 25-06-11, 07:40.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Voor astrofotografie blijkt de oorspronkelijke advanced montering van deze set te licht: deze kan maximaal 12 kg instrumentgewicht aan, de C9.25 inclusief zoeker, dauwkap, diagonaal en dik occulair kwam al uit op een totale massa van 11,6 kg. Toch is de CG5 montering voor visueel waarnemen zeer goed bevallen (!!!).

Doordat de CG-5 goed in de markt ligt, kon deze voor een leuke prijs worden verkocht. De CGEM is "draagbaar": de montering kan getild worden, maar daar is ook alles mee gezegd.

Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 11:40.
              "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
              Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Orion Dobson 10" .Met telradfinder, zoeker(laser) en ventilator.

Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 11:41.
                Bynolyt Bynostar 114-500 volg motor ,Philips TouCam Pro II , Meade eyepiece S-video

Commentaar

Nog even een foto (die ik belooft heb) van het zelf gebakken statief! het is geen beauty maar erg stevig!!

een voet is stelbaar om hem stabiel te zetten. verder niet in hoogte verstelbaar maar dat was ook niet de bedoeling meer als stabiele basis

(edit) zonder waarneem tent

Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 11:41.
                  ECHTE MANNEN KOMEN THUIS MET HONGER, NIET MET BLOEMEN...

Commentaar

Hier een paar foto's van mijn stapeltje:
                    Klik op de plaatjes voor de grotere versie (waar je ook weer op kan klikken voor de volledige versie, als je dat zou willen)

Ik ben erg trots op mijn kijkertjes yesyes:
                    (nu nog een echte montering)
                    Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 11:42.
                    Canon EOS 550D

Commentaar

Omdat ik het fysiek niet echt meer aankon om elke keer weer die G11 buiten te sleuren en de hele opstelling op te bouwen heb ik -welliswaar na wat zagen bij m'n ouders- toestemming gekregen om een semi-vaste opstelling in de tuin te plaatsen.

Ik ben aan een stevige metalen zuil geraakt bij mede-amateur eric moerman; die de bovenkant mooi afgevijld heeft zodat de G11 perfect in de zuil pastte. Na een paar zakken beton, zand, en een paar emmertjes water staat het hele ding mooi recht.

Voorlopig gaat er nog een gewoon plastic zeil over de telescoop die ik vastmaak met enkele snelbinders. Ik zoek erg dringend een GROTE waterdichte plastic zak om het hele ding veilig onder op te bergen.

Ik ben bezig met de hele opstelling te testen maar omdat ik nu ook netwerkkabels heb liggen kan ik -buiten de goto- alles bedienen vanuit de luie zetel in m'n slaapkamer .

Ik ben héél erg blij natuurlijk omdat door m'n fysieke problemen de hobby al meer dan een jaar stil ligt. yesyes:

Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 09:29.

Commentaar

Toch maar aan de dobson..en ja... het is een telescoop voor vele doeleinden (maan, planeten deepsky, vliegtuigen)

-edit- ventje is 80cm -edit-

Siebe

Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 09:28.
                        8 verrekijkers 3 telescopen 75% wildlife, 25% outer space...

Commentaar

Hierbij dan even een paar foto's mijn huidige fotografische setup en lokatie. De lantaarn brand hier nog vrolijk, maar tijdens opnames of waarnemen draai ik altijd de stop er even uit en dan is mijn tuintje toch best donker.

Groet Tim

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Opstelling_forum1.JPG views: 4 grootte: 180,0 KB id: 1044349

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Opstelling_forum2.JPG views: 3 grootte: 135,6 KB id: 1044350

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Opstelling_forum3.JPG views: 2 grootte: 132,2 KB id: 1044351
                          Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Hoi astrovrienden....

Ik ben Joost, 48 jaar en recent mijn oude hobby weer opgepakt. Ben altijd geinteresseerd geweest in astronomie (ben het zelfs bijna geen studeren) maar heb laatste jaren eigenlijk niet veel met deze intresse meer gadaan (heb nog heel veel andere hobby's).

Ben me een tijdje geleden weer gaan verdiepen in het onderwerp, veel gelezen (ben een echte boeken freek) en kwam zodoende ook op het astroforum terecht. Echt een geweldige site met veel leuke praktische informatie (vind je niet in boeken) en leuke foto's en ervaringen van andere mensen.

Om ook echt concreet met de hobby bezig te zijn ook het idee opgevat om een grotere telescoop aan te schaffen. Omdat budget momenteel wat beperkt is en ik nog niet weet hoe anthousiast ik ga worden, ben ik op zoek gegaan naar een leuke tweedehands kijker. Heb een jaartje geleden mijn eerste telescoop, een Mizar Newton kijker (10cm, 1000mm, F?) verkocht omdat ik eigenlijk vooral geinteresseerd ben in deepsky en dus een grotere kijker wilde maar eerst nog wat plaats moest maken (ik was al een tijdje op zoek en mijn vrouw zag nog meer spullen niet zo zitten). Ik woon in de randstad dus een heel grote kijker is onhandig omdat ik er toch vaak mee op stap wil/moet. Hieronder nog een fototje van mijn eerste kijker (gekocht van mijn spaargeld toen ik 16 was (was toen bijna 1000 gulden bij Ganymedes)).

Ik wil later ook fotograferen (ben wel heel veel met fotografie bezig maar nog niet in de astro hoek) maar ben er, ook na het lezen van adviezen op internet en astroforum, achter gekomen dat je hiervoor wel een behoorlijk budget nodig hebt dus eerst maar eens visueel starten (misschien met wat piggy back hobbieen). Was altijd al geinteresseerd in cassegrain kijkers, liefst de 8" versies want deze is nog net portabel en 10" of 12" wordt echt zwaar en dobson model trekt me gewoon minder, al heb ik hier zelf nog geen ervaring mee. Heb een tijdje gezocht naar een mooie Meade LX200, maar dan kom je al snel richting de 2000 euro (tenzij je een heel oud exemplaar vindt maar ik ben dan wel bang voor storingen in de electronica die bijna niet meer te repareren zijn (zelf slechte ervaring mee)).

Na een tijdje zoeken kwam ik begin dit jaar toevalig een mooie Celestron Celestar 8 tegen (volgens mij uit 1998 of 1999 gezien druk van handleidingen die er bij zaten) voor slechts 400 euro! Die kon ik uiteraard niet laten staan dus heb snel besloten voor deze kijker te gaan (zeker omdat ik momenteel toch geen 2000 euro heb voor deze hobby). Hij ziet er echt nog heel mooi uit (zie foto's hieronder) en was ook nog perfect gecollimeerd (heb eergisteren nog naar Saturnus zitten kijken). Deze modellen zijn technsich en electronisch gezien nog vrij eenvoudig (dus minder kans op storingen). Het is nog geen echte goto maar dat heeft als voordeel dat je je goed moet verdiepen in de sterrenhemel. Er zit wel een AstroMaster en declinatie motor bij (was destijds extra optie) met "push to" zodat je wel eenvoudig de bekende dingen kunt vinden (10.000 objecten in database). Even met de hand er naartoe waarbij AstroMaster aangeeeft of je er al bent, als hij tenminste goed is uitgelijnd op twee sterren. Hij is eventueel ook te koppelen met een laptop (heb benodigde software al gevonden op internet) zodat je ook kunt zien waar je zit. Verder gebruik je bijna geen stroom met deze eenvoudige oplossing (tot 50 uur volgen op één 9v batterijtje) dus dat is handig als je hem mee wilt nemen op vakantie (geen zware batterij mee te zeulen). Kan ook op 12 volt maar dat lijkt me vooralsnog niet echt nodig.

Zie bescrijving van de Celestron Celestar 8: http://www.company7.com/celestron/products/sch4.html

Leuke site over geschiedenis modellen van Celestron: http://www.telescopebluebook.com/sct/celestron.htm

Heb er nog wat assesoires bijgekocht (heb nu 6 mm (TMB), 9 en 15 mm (SW), 25, 32 en 40 mm en 8-24 zoom (Celestron) en 3x barlow (TS) en een Celestron prisma diagonaal en TMB spiegel diagonaal) zodat ik nu een mooie complete set heb om mee te "starten" (inclusief aluminium kist die ik voor 45 euro op marktplaats heb gevonden waar hij precies in past excl. statief - 45x36x65 cm).

Het enigste nadeel van het Celestron Celestar 8" model is het vrij onstabiele statief (hoewel hij wel stabiel oogt) dat ook niet verstelbaar is (lastig bij uitlijnen op pool). De Celestar deluxe versie heeft wel een stevig en verstelbaar statief maar ja, die heb je niet voor dit geld . Voordeel aan de andere kant is dat statief erg licht is zodat gehele set ook vrij ligt blijft (weegt nog geen 17 kilo inclusief statief dus kan eenvoudig mee in de caravan op reis naar zuid Frankrijk )

Ben dus erg content met mijn nieuwe kijker en zal hem in de meivakantie meenemen naar Drenthe waar het in ieder geval donkerder is dan hier in de randstad (en hoop zo wat deep sky te kunnen ervaren). Zal mijn ervaringen nog wel delen op het forum!

Groet, :close:
                            Joost

Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 09:27.

Commentaar

Nieuwe update, ik heb nu een compleet Spagettimonster.
                              ik heb een paar kabelkousen in bestelling.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0846 - kopie.JPG views: 1 grootte: 115,1 KB id: 1044352
                              APO 120/900 F7,5 | NEQ6 Pro | Canon EOS 550D | DMK 21

Commentaar

Het begint eindelijk een aardige verzameling te worden...

Last bewerkt door Skyheerlen; 27-06-11, 09:29.
                                12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                                7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Werken...
                                X