Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

IC434 Visueel?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

IC434 Visueel?

Kan dat met bijv een 2" OIII filter op een 42mm achter een C8?
    Bedankt voor de hulpl alvast! :thumbup:
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

misschien helpt dit?
    endit ?

Commentaar

Ik wist dat je een hoop weet te vinden! Thanks skywatcher!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

no problemo :thumbup:

Commentaar

IC434 is een immense waterstofwolk. Met de OIII proberen lijkt me vrij raar aangezien deze filter enkel reageert op de emissielijnen van geļoniseerde zuurstof.

Met een UHC-filter of/en H-beta filter heb je volgens mij meer kans.

Commentaar

Vergeef me als ik wat stoms zeg, ik heb absoluut 0% verstand van telescopen en heb geen idee wat OIII of UHC filters zijn.

Echter, vanuit sterrenkundige kijk heeft Kip geen gelijk. IC434 is een immense waterstofwolk, maar de "gloeiende" gebieden zijn emissiewolken en die kunnen best zuurstof bevatten, sterker nog zij bevatten meestal geioniseerd zuurstof.
            This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Dan weet je toch wat een OIII filter doet Damatrix?
              Het laat een deel van het spectrum door. Dus
              Code:
              The OIII filter transmits only the two OIII emission lines but due to the abundance of objects that glow in the OIII region of the spectrum, there are hundreds of objects that benefit from this type of filter. Many emission nebulae and most planetary nebulae will look remarkably better through an OIII filter, which is manufactured by Lumicon, Thousand Oaks, and Meade, to name a few. Because the OIII filter discriminates against all other wavelengths, the background image is considerably dimmer, even more than a narrow-band filter, thus it is more suitable for telescopes 6-inches and larger. The OIII filter is the preferred choice for planetary nebulae.
              UHC filters laten iets meer van het spectrum door. Het - onder meer - leuke van filters is dat je met relatief lichtvervuilde gebieden toch veel kunt zien.
              Vaak is het het verschil tussen zien en niet zien!

Commentaar

IC 434 is denk ik met een C8 en UHC extreem moeilijk maar misschien haalbaar. Ik heb hem zelf nog niet gezien maar dat gaat komende nacht misschien veranderen.
                Ik zou zeggen:
                -probeer eerst de flame nebula NGC 2024
                -probeer dan NGC 2023
                -probeer dan IC 434 en natuurlijk de paardekop.

Op
                http://www.skyhound.com/sh/archive/jan/IC_434.html

staat een mooi artikel...
                waarnemingen zijn te vinden op het fantastische

http://www.deepskylog.be/

good luck!
                PS: waar ga jij waarnemen vannacht, Norbert?
                30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Hey! Bedankt. Ik moet vanavond werken tot ca 20.00, daarna misschien in de achtertuin. Het liefst ga ik het veld in..Jij gaat richting Drente? Misschien kun je nog wat astrostartvolk meenemen.
                  :cheese:

Commentaar

Origineel geplaatst door Norbert
                    Hey! Bedankt. Ik moet vanavond werken tot ca 20.00, daarna misschien in de achtertuin. Het liefst ga ik het veld in..Jij gaat richting Drente? Misschien kun je nog wat astrostartvolk meenemen.
                    :cheese:
                    Zoals het er nu uit ziet ga ik ook naar drente. we zullen is kijken of die hele moeilijke fuzzies in beeld kunnen krijgen.

Commentaar

Waar is het in drenthe ??? dan wil ik ook graag langskomen als het mag.
                      "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

boe
                        slecht ge-organiseerd
                        :violent1: :bootyshake:

Commentaar

Dat mag :tongue:

We hebben hier afgesproken:

Kaart

Gegevens plek:

kruising huenderweg en fietspad.
                          Gegevens loctaie: pikdonker, zicht rondom tot op horizon, wat last van
                          langsrijdende auto's, paar honderd meter zeulen met apparatuur van auto
                          naar waarneemplek.

ik denk dat ik er om 19:30 ben...

( edit : van de foto een link gemaakt hij was iets groot )

Commentaar

moet zeker niemand uit noord holland daarheen?

Commentaar

Origineel geplaatst door djgoldwing
                              boe
                              slecht ge-organiseerd
                              :violent1: :bootyshake:
                              ?? :scratch:

Commentaar

Werken...
                              X