Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop voor een tientje!!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop voor een tientje!!

Hebben jullie dat straks ook gezien? Op Marktplaats stond een advertentie die ongeveer als volgt er uitzag:

"Te koop: reflector telescoop. Deze telescoop is niet al te best meer, de
    spiegel is erg stoffig en de zoeker mist een lens. Maar je kan er nog aardig door kijken. Spiegeldiameter 135mm brandpunt 900mm. Met 20mm plossl. In Leeuwarden"

Op de foto een Synta (zo te zien) telescoop met mooi houten statief en
    een equatoriale montering. (eq3?) Stoffig, maar op het eerste gezicht verder netjes en zeker te redden.

En dan de prijs:
    Tien euro!!!

Zoals ik al zei, hij STOND op Marktplaats: de tante van mijn vriendin (die in Leeuwarden woont) haalt hem morgenavond voor me op, en als het goed is staat ie over anderhalve week in mijn huisje. Een tientje!! Alleen dat oculair is al meer waard (als het tenminste echt een Plossl is) De eigenaar was juist begonnen met een zolderopruiming en kwam de scoop tegen die er jaaaaren had gelegen.

Ik kan haast niet wachten om te zien hoe de spiegel eruit ziet na een goede reinigingsbeurt en om de hele set eens even flink onder handen te nemen. En blijkt het niks te zijn: we hebben drie katten die nog geen kattentunnel hebben!
    1
    Nooit met dat ding!
    0%
    0
    Dat gaat hem lukken!
    100,00%
    1
    Laat hem eerst Saturnus maar eens zien te vinden...
    0%
    0
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Haha LOL Roel heeft ernstig last van humor en mazzel!
    Ben heel benieuwd, toch niet van die prijzenslag van fotosg!
    Misschien lukt het je om de cassinischeiding te zien... Van mij een JA :lol:
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

vanmij ook veel succes bale dat ik die advertentie niet had gezein :P had ik wel kunnen gebruiken scoopje voor een tientje :P
      [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

ik MOET foto's zien Roel, houd ons niet in spanning
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb alleen de foto bij de advertentie gezien, ik zal eens vragen of hij me even een fotootje wil sturen...

(ik lees nooit de kleine lettertjes)

Commentaar

Heel verstandig dat je die niet leest . Ook wat footootjes als je m door de wasstraat haalt ajb....
            Trouwens, er staat ook een ander dingetje te koop. Een pollux voor 50 euro. oud, maar redelijk goed spul. Beter dan bresser oid.

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
              Heel verstandig dat je die niet leest . Ook wat footootjes als je m door de wasstraat haalt ajb....
              Trouwens, er staat ook een ander dingetje te koop. Een pollux voor 50 euro. oud, maar redelijk goed spul. Beter dan bresser oid.
              Ja inderdaad, en die Friesche tientjestelescoop (laten we hem vanaf nu "Tyleskjoep" noemen) leek er erg veel op, zo op het eerste gezicht. Ook dat houten statief en zo'n brede buisklem. En meestal is het met telescopen: hoe ouder, hoe degelijker.

Commentaar

Ik gok ook op een ja maar daar hangen enkele voorwaarden aan vast . Allereerst deftige collimatie en ten tweede optiek die relatief ongeschonden is.

Blijft in ieder geval leuke koop. Als de spiegels of niks trekken kan je voor geen geld een andere steken en zo een leuke "grab-&-go"scoop bekomen .

Commentaar

Ik zeg ook ja....we zien wel wat het word

Commentaar

Op verzoek van Norbert, hier de foto's.

Dit is de Tyleskjoep in zijn geheel.

De montering is volgens mij een EQ-2, zo te zien. Veel te licht voor een 135mm newton, maar altijd handig om in huis te hebben (?). Het houten statief lijkt me zowiezo al beter dat het aluminium ding wat ik nu onder mijn huidige telescoop heb. Ach, en misschien is de montering + statief nog net toereikend voor de Tyleskjoep, wie zal het zeggen?

En dit is een (onduidelijke) foto van de binnenkant:

Ik zie veeeel stof aan de binnezijde van de buis, maar dat krijgen we wel schoon! Als ik het zo bekijk zal in ieder geval de hoofdspiegel eruit moeten voor een grondige schoonmaakbeurt. What the hell is trouwens die zooi aan de linkerrand van de spiegel?? Als ik dat maar wegkrijg met watjes en demi-water... De focuser lijkt me grotendeels van metaal.
                    En wie hier op het forum had ook alweer ooit eens last van een vleugelmoer in de lichtweg? Weg ermee! Evenals die lompe stelmoeren voor de spider (als is het de vraag of die echt in de lichtweg zullen zitten)

En nog iets wat me opviel: Of die man heeft erg grote handen, of de Tyleskjoep is eigenlijk stiekem een elfje... Wat denken jullie.
                    Word ik hier opgelicht!!!???

Commentaar

Prachtig Roel! Is het eentje van het merk Apollo? Of staat er niks op.
                      Die zooi links is of slecht schoonmaakwerk of er is iets (bijv vangspiegel) op gevallen.
                      Voor een tientje! Geweldig. Ik denk dat cassini je wel gaat lukken. En anders zet je hem gewoon op marktplaats in de verkoop als 'spiegelreflexreflactor' waarmee je de ringen om de zon kunt zien 'met een 3d bril'.

Commentaar

Prachtig Roel! Is het eentje van het merk Apollo? Of staat er niks op.
                        De verkoper/weggever zei dat hij niks van een merk kon vinden, maar ik zat ook in die richting te denken. Of Pollux of zoiets.

Die zooi links is of slecht schoonmaakwerk of er is iets (bijv vangspiegel) op gevallen.
                        Misschien heb ik nog wel liever dat er daar stukjes af zijn, dan dat het restjes Cif zijn.. Als de rest van de spiegel nog maar ok is..

Voor een tientje! Geweldig. Ik denk dat cassini je wel gaat lukken. En anders zet je hem gewoon op marktplaats in de verkoop als 'spiegelreflexreflactor' waarmee je de ringen om de zon kunt zien 'met een 3d bril'.
                        En de kanalen op Mars en Jupiters kunstmanen! Tel moeiteloos de raampjes van een vliegtuig op 10 kilometer hoogte! En dan doe ik er een barlowlensje bij en een 4mm "opzetstukje" en dan haalt ie zo de 450x vergroting.
                        Daar kan zelfs FotoSG niet tegenop!

Commentaar

Origineel geplaatst door Kip
                          Als de spiegels of niks trekken kan je voor geen geld een andere steken en zo een leuke "grab-&-go"scoop bekomen .
                          Ik begrijp niet zo goed wat je met deze zin bedoelt, kip....

Commentaar

Jonge! do hast in bste teleskoop foar dat jild .ik wie wat skeptiesk oer dat apparaat fan dy mar it sjocht er nei ut dast in goeie keap dien hast! Hld us op de hichte van dyn befienings mei disse alleraardigste oankeap.

in noch in tip: Saturnus is dat lytst boltsje my die ring er om.

Coin
                            Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                            Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Het is maar goed dat mijn vriendin Friezin is, haha!

Ik heb de verkoper/weggever gevraagd wat het vieze prutje links op de spiegel is. Barst of Cif? Hij schreef:
                              "Nee, de spiegel heeft geen barsten. Ik heb de spiegel er nooit uit gehaald, maar hij lijkt mij alleen een beetje dof."

Nou, goed nieuws toch?

Commentaar

Werken...
                              X