Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Montering Kiezen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Montering Kiezen

In Februari neem ik bezit van een Televue Genesis 4" F5 500mm Apo
    Voor wat breedveld refractor plezier.
    Maar kheb nog geen montering.

AL je oculairen van 40 tot 5 mm geven hier vergrotingen van 16x tot 100x weer en velden van 5.8 tot 0.4
    Nu de 40 is niet echt zo bruikbaar, maar de rest geven grote velden met een exit pupil van 4.5mm en lager als je aan 22mm komt.

Nu kzou hem visueel en fotografisch willen gebruiken
    dus een wat behoorlijke mount zou wel moeten.

waar ik nog niet uit ben is of ik er eentje wil die uiteindelijk de Genesis en de C8 kan dragen of enkel de Genesis of de C8.
    zal wel in prijs uitmaken.

En tja liefst iets precies en handig.

Kzou de montering ook graag op een houten statief zetten a la baader of berlebach. kvind houten statieven veel prettiger in gebruik dan metalen, zeker op een koude nacht.

budget tussen de 600 en de 2000 euro.
    nieuw of tweedekoop.
    Tweedekoop geniet ergens wel men voorkeur als het van een ervaren iemand komt dan is de montering meestal wat beter afgesteld dan nieuw uit de showroom.

Enige voorstellen? mijn ervaring is enkel beperkt tot Dobson en Vorkmonteringen zo van die Eq wat niet al zijn me nog vreemd en lijken me een beetje vreemd maar het zal niet anders kunnen en als ik er bekend mee ben zal het me niet meer vreemd zijn

Khad al effe gedacht aan Losmandy omdat er tweedehands er een paar mooie koopjes had gezien, ze schijnen goed te zijn en ik ze er wel leuk vind uitzien vooral de Ra en Dec markeringen staan me aan.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Wat dacht je van de GP. Die is lekker transporteerbaar.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Transport is geen prioriteit, hij gaat wel af en toe meegaan,
      maar de bedoeling is dat ie uiteindelijk in een plekje komt waar ie het jaardoor uitgelijnd staat voor snel gebruik en precieze fotografie.

Ja dat is dan zon GP-E Met poolzoeker en setting cirkels?
      sja dat valt nog wel mee van prijs kan 10kg dragen?
      sja das genoeg voor de refractor, beiden zal toch al wel naar het maximum zijn. kheb liefst wat speling, maar mss wel ideaal voor de Genesis en sja en als dat stevig spul is valt de prijs wel zeer goed mee, en sja khoor nooit iets echt slecht over vixen.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

De GP-D2 (de nieuwe GP-DX) kan makkelijk 13 kilo dragen. Dat kan natuurlijk ook.
        Maar er zijn natuurlijk veel meer wegen die naar Rome leiden...
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Dat is niet die nintendo toestand?

Ah nee ok kzie het.

Mja natuurlijk smaak maar op het oog vind ik hem niet mooi.
          en kijk ik er meestal over als ie ergens in een lijst staat
          niet dat dat meteen het belangrijkste is maar telt wel, liever zo'n grijze GP dan nog.
          Lukehurst mag de beste dobs ter wereld maken, zo'n blauw zwaar onding neem ik niet in huis.

Natuurlijk mocht dit prijs kwaliteit een onverslaanbare mount zijn en hij zeer handig in gebruik is voor visueel en AP, sja dan telt het esthetisch aspect minder mee, maar ja moet toch nog ander spul in die categorie zijn.
          Maar kheb echt nul de botten ervaring met zulke mounts, een oude vork montering en een lx200 en een dob kan ik nu makkelijk mee werken.

want daar ben je wel effe zoet mee er je dat tegoei onder de knie hebt voor ap lijkt me.
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

wil je een montering waar je lang wat aan hebt, en lang in ze waarde blijft hangen.. Losmandy.. En dan zou me eerste keus een G11 zijn. die kan makkelijk ze allebij dragen, en hou je nog genoeg over voor camera en alle andere rand apperatuur.
            of ooit nog eens een c9 of andere zwaardere telescoop.

Voor transport niet zo heel handig .. maar dat vind je wel terug in de stabiliteit.

Commentaar

Ja liefst iets waar ik lang iets aan heb, koop liefst iets wat meteen enkele jaren meegaat en bevredigend is in gebruik dan elk jaar uit te kijken naar iets wat mss toch wel beter zou zijn of stabieler of passender.

Een G11 nieuw ga ik me niet meteen aanschaffen, was een hele mooie te koop tweedhands, met goei statief en al wat afgesteld maar ja heb eerst nog een paar andere kosten en Dan komt de montering.

Een G8 zou wel kunnen enkel voor de refractor dan.

Kheb onlangs voor het eerst een Eq-6 in het echt gezien, dat was ook wel een serieuze blok.

Sja Losmandy heeft visueel wel men voorkeur, kwil toch geen Goto maar wel volgmontering en guiding, en op de G11 zeker maar op de G8 staan leuke strakke setting circles die me wel een plezier lijken om te gebruiken.
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

De Vixen GP draagt de refractor wel, en misschien net de C8, maar ga niet uit van de draaggewichten die TS aangeeft. Als ik de keus had dan ging ik voor de GP-D2. Deze draagt net even die paar kilo's meer en is gericht op astrofotografie. Je dient dan nog wel motoren aan te schaffen. Een andere keus zou de Losmandy GM-8 zijn. Draagt nog net weer wat meer, en heeft natuurlijk een uitstekende naam opgebouwd. Hier moet je alleen wel weer een (dure) poolzoeker voor aanschaffen. De derde optie is een budgetkeus, de HEQ-5. Hier zijn volgens mij ook zeer mooie resultaten mee te behalen.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

SJa uit die krijgt de losmandy weer men voorkeur voor eerder aangegeven redenen en sja tesamen hoeft niet meteen, als ik erover denk, gewoon de refractor op een GM8 dan mss en kzal buisringen of iets voorzien voor de C8 dan kan ik kiezen met welke ik foto's neem en als ik visueel wil kijken gebruik ik de vorkmontering wel.

sja zal wel wat kosten, maar wie zoekt kan wel een goede deal vinden.

Dure poolzoeker wel, maar wel al gemotoriseerd

Kwas al een hele tijd losmandy aan het denken, maar ik dacht mss zegt er wel iemand hey en die dan?

Een gewone GP draagt de genesis ook al? en mss de C8?
                  Das ook wel interessant, die kan je voor een prijsje overal vinden,
                  en dan heb ik mss meteen een reismontering en die zou ik meteen kunnen oppikken als ik de refractor ga halen for instant viewing pleasure.

hmm
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik weet niet hoe de GP de C8 trekt, maar de genesis zal geen probleem zijn met 5 kilo. Mijn 6,5 kilo zware refractor staat erg stabiel op de GP!
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik heb al wel eens door een C8 gekeken die op een GP stond , en eigenlijk was dat toch teveel van het goede .
                      Het was doenbaar , maar trillingen verdwenen toch pas na een 5 seconden ofzo .

Commentaar

Hmm, kben er nog niet uit,
                        kben nu weer effe aan het twijfelen of ik er wel zo'n montering voor nodig heb.

uiteindelijk als ik men wedge goed uitgelijnd krijg, dan volgt men huidige montering behoorlijk, en kben de C8 nu toch aan het uitrusten voor AP.
                        Dus kan beter daaraan denken.
                        Natuurlijk zoals ik al zei zou ik met een betere mount die ik ook voor de C8 zou kunnen gebruiken beter resultaten halen.

Kdenk dat ik voor het gemak snel gewoon een AZ mount ga kopen.
                        uiteindelijk is men eerste doel altijd visueel gebruik.
                        Een vixen gp zou ook al een leuke oplossing zijn inderdaad, dan is ie eventueel nog bruikbaar voor ap.
                        kan toch niet lang belichten hier.

maar kwas ook aan dit hier aan het denken...
                        http://www.teleskop-service.de/Antares/ ... m#TritonAZ

en dan wacht ik af of ik ooit in een supermount ga investeren.
                        want het laatste plan is eigenlijk dobson, wat ook weer visueel gebruik is.
                        en dan kan dat geld al in de spaarpot wat ik met de mount bespaar.

Dus ik ga eerst men resultaten met men C8 afwachten, als me dat volstaat, dan blijf de refractor gewoon voor visueel gebruik, mss zonde, maar eigenlijk ook niet.
                        Quelle horreur !
                        Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                        X