Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Instabile C11

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Instabile C11

Dag allemaal,
    Sins kort heb ik mijn C8 ingeruil voor een C11 met Vixen-style zwaluwstaart, voor op mijn CG-5 montering.
    Ook al is dit orgeneel van Celestron, een C11 is te groot voor een Vixen zwaluwstaart.
    De buis hang te wiebelen omdat de de zwaluwstaart te smal is.
    Ik had begrepen dat het mogelijk is om de klem op de montering te vervanen en een Losmandy zwaluwstaart te monteren, maar nu dat schijnt toch lastig te zijn.
    Heeft er iemand een tip?

Alvast bedankt, en heldere nachten

Caspar
    Wat er verder nog op mijn Bucket list staat?
    Olympus Mons, maar wel met zuurstof

Er zijn velen die een C11 met een Vixen-style zwaluwstaart gebruiken. Wat wiebelt er? Misschien de monteringskop?

Een nieuwe zwalustraat voor de C11 is standaard te koop via o.a. Losmandy. CG5-montering zal lastiger zijn.

Maar is dat nu echt nodig?

Commentaar

Het probleem kan bijna niet de zwaluwstaart zijn. Ik gebruik mijn C11 ook op een vixen zwaluwstaart en maak zelfs opnamen met 30 minuten belichting zonder problemen. Zou toch de rest ook even controleren...
      Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
      TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Is de C11 ook niet een tikkeltje te zwaar voor die montering?
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Skyfan heeft lang waargenomen met een CG-5 met C11. Niet ideaal / niet zo stabiel als een CGEM met C11, maar het kan.

Commentaar

Dank voor de reactie,

Na jullie comentaar heb ik de 4 inbusboutjes waarmee de zwaluwstaart op de OTA zit nog iets vaster gedraaid, en ik denk dat het iets helpt, maar het is toch minder stabiel als met een C8, en er zit ook wat speling in de dec. as.
            Dus is een zwaardere montering met een Losmandy rail mischien iets voor op mijn verlanglijstje.

Groeten uit Bakkum
            Wat er verder nog op mijn Bucket list staat?
            Olympus Mons, maar wel met zuurstof

Commentaar

cas:

heb je al geprobeerd om de ruimte tusseen de zwaluw start en de buis in het midden op te vullen
              daardoor kan de zwaluw staart niet meer buigen in het midden,wat misschien een deel vaan het probleem zou kunnen zijn

Commentaar

Werken...
              X