Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

EQ6 - EQmod probleempje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

EQ6 - EQmod probleempje

Ik heb de afgelopen dagen voor het eerst alles volledig bestuurd via de PC.
    guiden via phd en de montering bestuurd via ascom - eqmod via de Synscan handcontroller.
    Werkt erg mooi allemaal, echter gister ben ik bezig geweest om ook de GOTO via de PC te regelen. werkt perfect met WorldWideTelescope.
    erg mooi je klikt een object aan en je telescoop gaat erheen.
    Heb alleen een probleempje met EQmod, De RA en DEC wat eqmod uitleest van de montering is anders dan wat het in werkelijkheid is.
    Dus WWT denkt dat de telescoop ergens anders is dan dat ie werkelijk is. snap er niets van.
    VB.: gister stond de EQ6 op M45 RA: 3h44m47s, DEC +24.26'19" stond op de handcontroller. dit klopt ook precies als ik m45 opzocht in bv stellarium.
    echter gaf eqmod aan: RA: 4h25m20s, DEC: +24.26'27".
    De DEC is dus hetzelfde en goed maar in de RA zit dus een verschil van +- 40 minuten.
    Ik ga ervanuit dat alles in de montering goed staat, de coordinaten daarvan klopte ook en de goto's waren goed.
    probleem is dus als ik de goto's van WWT gebruik dan gebruikt ie de coordinaten van eqmod en zit ik er dus 40 minuten naast.
    Ik heb echt alles (denk ik) nagekenen, positionering enzo en alles staat goed volgens mij.
    Weet iemand misschien waar ik het moet zoeken?
    .
    Btw, WWT is echt een fantastisch programma, je kan live de tracking zien van je telescoop en je kan een FOV kader instellen voor je camera. zo kan je precies zien wat voor foto je neemt voordat je hem neemt.
    Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Niemand een idee? ik zit maar te piekeren, kan die 40 minuten niet plaatsen.
    een uur zou een logische zomer/wintertijd fout zijn of iets dergelijks, maar 40 minuten??
    Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Ik ken deze hardware/software-combinatie niet, maar misschien moet er aandacht besteed worden aan de co÷rdinaten van de waarneemplek. Geen plus gebruiken waar een min ingevuld moet worden.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Coordinaten east/west verwisseld?
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

naar mijn idee ben je begonnen met een 2 of 3 ster alignemt. Daardoor wordt de positie van de montering gecorigeerd vanwege de geconstateerde afwijking van de pooluitlijning. Of dit het geval is kun je constateren door eerst een 1 ster alignemt te doen en dan koppelen aan Egmod, dan zouden er geen correctie aan de orde moeten zijn.
          je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

MVD,

Ik denk dat je probleem zit in het synchroniseren van je software (WWT) met het coordinaten stelsel in de NEQ6 hand controller.
            Als je de montering via de gebruikelijke weg (3 ster alignement) en de juiste settings voor lengte, breedte graad, en je locale tijd opzet, en je goto's via de hand controller verlopen goed, dan moet je je besturings software op de PC nog even vertellen waar je montering naar staat te kijken.

Normaal gesproken doe je dit met een Sync commando in de besturings software op de PC.

Binnen Maxim of vergelijkbare planetarium systemen als Starry Night pro zijn daar SYNC commando's voor die beide stelsels (montering, en pc) in sync brengen.

Hierbij begin ik bijvoorbeeld altijd vanuit een vast gedefinieerd punt op de montering (bijvoorbeeld de PARK locatie)
            Als je dan een eenmaal uitgelijnde montering heb staan, gaat de Goto vanuit de software altijd goed, nadat je vanuit de software een unpark commando geeft (dit zit weer inde EQMOD) software.

Ik hop dat dit je op weg helpt.

Groet,

Erik
            Last bewerkt door Egroeneveld; 06-12-12, 23:37. Reden: Onjuiste naam
            Robtics 130mm APO F6.9, NEQ6 Pro, SBIG 8300M, SBIG FW8, EOS 40D, OAG, SX Lodestar, RoboFocus, Vixen 12x80, MaxIm DL Pro V5.23

Commentaar

Werken...
            X