Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Poolzoeker afstellen EQ6

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Poolzoeker afstellen EQ6

Ik heb wat nieuwe spullen gekocht de afgelopen tijd waar ik zo langzamerhand mee ad slag wil.(Quadruplet, OAG9 en Starshoot Autoguider)....
    Gisteren de OAG9 afgesteld , was best nog lastig, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Vandaag op de zondagochtend had ik het voornemen om de poolzoeker eens goed af te stellen van mij NEQ6...nog nooit gedaan.
    Mijn oculairtje van de poolzoeker heeft vanaf het begin altijd losgezeten: veel speling wat resulteert in onscherp beeld van de poolcirkel, grote beer etc....
    Erg vervelend als je in het donker ad slag wil.
    Vanuit de huiskamer gericht op een muur ad overkant zag ik een gaatje aan de rand vd muur, de poolzoeker gecentreerd op het gaatje en vervolgens de as gedraaid van mijn montering... hij week behoorlijk af. Er zitten 3 kleine imbusboutjes op de poolzoeker, die heel lastig zichtbaar zijn; klein en natuurlijk in dezelfde kleur als het zwarte omhulsel..zoeken en peuteren, waar begin ik aan..., lastig klusje..
    Ik heb door te draaien aan het oculair en aan de imbusboutjes met geen mogelijkheid het oculair vaster gekregen, omdat de imbusjes bedoeld zijn om het glaasje met de poolster/cirkel te centreren. Er zit achter het oculair een metalen ring met het glaasje waarop de poolcirkel is afgebeeld. Nu begon de ellende, na voorzichtig te draaien aan de imbusjes zag ik dat je de poolcirkel kan centreren. Het 1ste schroefje viel pardoes naar binnen door het schroefdraad heen, dus moest de boel los. Oculair eraf gehaald en alles verwijdert, dit stelde niet veel voor hoor. Maar de constructie en kwaliteit vind ik ronduit slecht, het schroefdraad van het oculair was rot en de 3 imbusschroefjes die het glaasje vasthouden dat je vervolgens dient te centreren is een niet zo beste constructie.
    Probleem; hoe krijg ik het glaasje weer redelijk op zijn plaats en wel stevig genoeg? Ik heb de kop van de EQ6 los moeten halen ( gelukkig slechts 1 bout) en met het oculairtje gecontroleerd of de poolcirkel/afbeelding correct stond, vervolgens de kop vd EQ6 op de bank gelegd en voorzichtig de boel bevestigd... en de imbusjes voorzichtig aangedraaid.
    Ik had ik toch echt wel het gevoel, van ik begin ergens aan,maar waar gaat dit eindigen?
    Vervolgens zag ik door de poolzoeker dat of de poolcirkelafbeelding of het object (de muur) erg onduidelijk was. Ik heb wat aluminiumfolie gebruikt en 2 laagjes over het schroefdraad gewonden, voila, speling weg en haarscherp beeld! Vervolgens begonnen met centreren, stap voor stap aan de imbusjes gedraaid. Het is gelukt, als ik nu aan de as draai blijft het midden keurig staan. Tijdsinvestering; 2,5 uur bezig geweest. Ben benieuwd straks in de praktijk...
    Bedankt voor het lezen
    Last bewerkt door pieterbrands; 11-11-12, 19:40.

Dat het oculairtje niet vast zit is een bekend probleem bij de NEQ6. Dion van Astronomyshed heeft er een aparte vlog aan gewijd, met daarin een tweak om mbv een rubberen o-ring het oculair vast te zetten.

Bedankt voor de waarschuwing mbt de stelschroefjes. Ik moet binnenkort ook de poolzoeker afstellen, ook ik heb veel afwijking tijdens het ronddraaien, en probeer nu niet dezelfde 'fout' te maken.
    Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
    'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Tip poolzoeker

Hoi Dulfer, nou dan is het nog ergens goed voor geweest :smile:
      Nog een tip; Draai die schroefjes niet te ver naar buiten..als de 3 stelschroefjes (imbus) te ver naar buiten gedraaid worden en je oculair op je poolzoeker ook niet goed vastgedraaid zit, dan heb je kans dat het glaasje met de afbeelding van de poolcirkel/grote beer los valt..dat gaat niet stuk maar ligt dan wel enigzins los in de behuizing.
      Volgens mij ontkom je er dan niet aan om het oculairtje geheel los te draaien en het glaasje weer voorzichtig (met de afbeelding correct) te installeren tussen de 3 imbusschroefjes.
      Dat is lastig want alles is zwart. Ik moest de kop van mijn montering even loshalen met de opening van de poolzoeker naar boven gericht neerleggen (op de bank), anders kon ik het glaasje niet correct terugplaatsen. De moeilijkheid hierbij is om het glaasje recht en geklemd te krijgen tussen de imbusjes, dus eerst losdraaien zodat er ruimte ontstaat, glaasje plaatsen en imbusjes ietsje vastdraaien. Succes, het is een lang verhaal maar valt (achteraf) mee....
      Vr grt, Ptr
      Last bewerkt door pieterbrands; 11-11-12, 14:50.

Commentaar

Werken...
      X