Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Skywatcher nieuwe Alt/Az EQ6

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Skywatcher nieuwe Alt/Az EQ6

Hee, via een tip van Mark Woodward vind ik bij TS een geupdate EQ6.
    Er zitten nu encoders op. Draagkracht 20kg.
    Zie: http://www.teleskop-express.de/shop/...-bis-20kg.html
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Ik had hem ook al gezien. De basis ziet er solide uit. Ik denk een sterke verbetering t.o.v. de traditionele EQ6. De EQ6 is uitgeevolueerd tot een stabiele betaalbare montering.
    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Geachte,

Deze montering is idd een stuk stabieler. Hij is aan de zijkant voorzien van een zwaardere M18 of M16 bout die de hoogte regeling doet. Ook het vast zetten van de assen is veel beter.
      www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Commentaar

Origineel geplaatst door Maurice Toet Bekijk bericht
        ...De EQ6 is uitgeevolueerd tot een stabiele betaalbare montering.
        Maar samen daarmee is de prijs ook een stuk de hoogte in geschoten...
        Op het eerste zicht krijg je wel waar voor je geld, maar ik zie dit niet meer als de zwaardere fotografie-instap montering die de oude EQ6 was.
        VVS Cygni: www.cygni.be

Commentaar

Als hij encoders op de assen heeft betekent dit dan ook dat hij dezelfde functies als de Telescope Drive Master kent en dus een veel betere PEC heeft? Dan wordt het interessant namelijk...
          Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
          TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Ziet er goed uit. De tegen gewicht stang lijkt ook veel stabieler. Alleen jammer dat de connector voor de voeding niet veranderd lijkt want dat is dan nog steeds een zwakke plek.
            Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Ik zat het laatst ook al te kijken, misschien een leuke upgrade. Misschien dat ik er volgend jaar een op ATT of 2de hands op de kop kan tikken. Deze lijkt mijn ook een beetje vergelijkbaar met de CGEM maar dan een stuk goedkoper. Ze komen immers uit de zelfde fabriek...
              Gewoon ff geen handtekening

Commentaar

Nou, als ie nog niet echt uit is, zal je deze volgend jaar nog niet snel tweedehands te koop zien. Eerst krijg je enkele tweedehandse EQ6pro monteringen van mensen die naar deze nieuwe upgraden.
                Ik twijfel echter ten zeerste of de forse meerprijs gerechtvaardigd is, een EQ6pro heeft een vele hogere prijs/prestatie verhouding.
                Voor die meerprijs had ik een upgrade aan de drivetrain m.b.t. nauwkeurigheid alsmede extra draagkracht verwacht. Ik zie het nut van encoders absoluut niet in bij een stappenmotor gestuurde montering.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Skywatcher nieuwe Alt/Az EQ6 Review

Ik kijk ook al maanden uit naar deze montering. Zie hier het begin van de eerste online review die ik heb kunnen vinden:

http://www.astroshop.com.au/guides/s...er-azeq6gt.asp

Groet,

Jasper
                  Skywatcher 120mm F/5 achromaat, Skywatcher 200mm F/5 newton, AZ-EQ6, AZ3
                  Canon EOS 550d, RaspberryPiB+ met SkySafari, SPC900 webcam met amp-off & LX mod

Commentaar

Encoders

De encoders van de nieuwe EQ-6 hebben zeker niet de resolutie voor een soort TDM functie. Het zijn plastic spuitgiet onderdelen; ik schat maximaal 2000 pulsen per omwenteling. Het is dezelfde technologie die nu inde SW GOTO Dobsons wordt gebruikt. Het is opvallend dat bij alle beschrijvingen de grootste innovatie niet wordt genoemd: Synta is afgestapt van het koppelingsprincipe dat ze hebben "geadopteerd" toen ze een kloon maakten van Takahahsi EM-200 en ze deze de EQ-6 noemden. De koppeling was een schroef die op de naaf van het wormwiel drukt. Nu zijn ze overgestapt op het type koppeling dat door Losmandy is uitgevonden nl. wrijving. De reden zal duidelijk zijn als wordt bedacht waarom de G11 zo populair is geworden ondanks de pittige prijs.

Commentaar

Hier is iemand al in bezit van de nieuwe montering en vergelijkt hem met de EQ6:

http://stargazerslounge.com/topic/16...irst-thoughts/
                      Skywatcher 120mm F/5 achromaat, Skywatcher 200mm F/5 newton, AZ-EQ6, AZ3
                      Canon EOS 550d, RaspberryPiB+ met SkySafari, SPC900 webcam met amp-off & LX mod

Commentaar

Ziet er heel goed uit! Duidelijke verbeteringen t.o.v NEQ 6. Nog maar even doorsparen....!

Commentaar

Vandaag deze montering aan het werk gezien bij Lichtenknecker.
                          Mooi spul hoor en ik denk dat ze zo ongeveer iedere tekortkoming aan de NEQ-6 aangepakt hebben, wordt vast een topper !
                          William Optics FLT-98 Carbon - Vixen SXD - Meade DSI 3 Pro - Canon 450D - Celestron Edge HD800 - Sony A7S

Commentaar

Werken...
                          X