Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Polar alignment op geheel andere manier?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Polar alignment op geheel andere manier?

Hallo,

Ik ben nogal bezig met precisie alignment met mijn telescoop de laatste tijd en bedacht me dat het toch mogelijk moest zijn om actief te alignen op de werkelijke pool ipv reactief telkens testen dmv drift align.

Aannemende dat de exacte plaats van de pool (anno 2012) op een kaart te markeren is en dus in het veld dat door de kijker gezien kan worden:

Zou het dan mogelijk zijn om, indien er een perfecte uitgelijnde finder aanwezig is (of zelfs met een laser), via de scope te navigeren naar de exacte pool mbv de ALT en AZ knoppen op de mount, dus niet via de GoTo?

Mischien dat het helemaal niet kan of onhandig is, maar ik stel me dit zo voor als mogelijk. Graag jullie reacties...

groet,

Marc
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Als je via de scope aligned, introduceer je drie extra afwijkingen: de optische as van de scoop hoeft niet parallel te staan aan de mechanische as van de buis, de mechanische as van de buis hoeft niet loodrecht te staan aan de declinatieas, en de declinatieas hoeft niet loodrecht te staan op de RA-as.

Via een poolzoeker in de RA-as heb je maar 1 afwijking waar je last van kan hebben, de as van de poolzoeker hoeft niet parallel te staan aan de RA-as zelf.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Voor redelijke nauwkeurigheid is dat natuurlijk goed te doen. Veel telescoopbezitters richten hun poolzoeker op de poolster of iets ernaast (geholpen door de Kochab klok methode) als pooluitlijning. Met een poolzoeker haal je volgens mij niet de hoogste nauwkeurigheid die mechanisch mogelijk is, want je ziet gewoon te weinig sterren om je nauwkeurig te orienteren.
      Hogere nauwkeurigheid is op zich haalbaar met een laser. Het lijkt me het lastigste om de laser mechanisch precies parallel aan je as te krijgen. Dat moet extreem nauwkeurig want vergist je niet in de haalbare nauwkeurigheid van de poolafstelling bij gebruik van drift methode. Ik denk dat een afwijking van slechts 1 boogminuut haalbaar is, bij gebruikelijke monteringen. Dat is 1mm op een afstand van 3.6 meter). Bij topmonteringen zelfs nog kleiner. Je moet binnen die fout blijven bij het uitlijnen van de laser ten opzichte van je as.
      Vervolgens moet je met je telescoop naar het laserpuntje tussen de sterren gaan kijken om de juiste plaats te herkennen. Is het laserpuntje zichtbaar in een telescoop? Wat is de hoekmaat van het laserpuntje. Ik denk al gauw 5mm op 3.5meter, dus 5x te groot.
      Je kunt in stellarium kaartjes maken van de werkelijke noordpool (tot wel mag 15) en zo starhoppend je laserpuntje naar de juiste plek bewegen met de Alt-Az knoppen. Ik denk dat het niet meevalt bij elkaar.
      Last bewerkt door TomB; 22-10-12, 13:44.
      "Hello Spaceboy"

Commentaar

Duidelijk!

Dat van die optische en mechanische as had ik zelf ook al bemerkt. Ik begrijp dan ook niet dat er in de software (Celestron) geen mogelijkheid is om passief de exacte stand van de scope en de vork (in mijn geval) af te lezen, behalve de relatieve stand op DEC en RA na aligning. Dit moet toch exact te markeren zijn. Ik zie ook wel problemen met de exacte uitlijning van de zoeker en de scope.
        Waarschijnlijk heeft mijn vraag ook wel te doen met het gehannes met driftalign waar ik mee worstel. Niet de gedachte erachter, die is helder, maar de uitvoering ervan.
        Enfin, een illusie armer toch maar driftalignment perfectioneren....
        Dank!

groet,

Marc
        Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

@svdwal: niet mee eens.
          Als je RA-as perfect op de pool staat maar de optische as van je telescoop wijkt af van de mechanische buis en de mechanische as van de buis staat niet loodrecht op de declinatieas, en de declinatieas staat niet loodrecht op de RA-as zal je geen drift krijgen. Die afwijkingen zorgen wel voor fouten in je GOTO.
          "Hello Spaceboy"

Commentaar

@TomB

Dat klopt. Het punt was echter dat je een verkeerd staande RA-as goed moet gaan zetten via de kijker zelf, en dan heb je wel last van die fouten.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

...of je kan met de software van pempro perfect op de pool uitlijnen, en dan maxpoint software toepassen om te kijken hoeveel flexure er nu exact op uw configuratie staat. Maxpoint zegt u ook nog eens haarfijn hoeveel minuten en seconden je op elke as van de pool afzit. Combineer de 2 en je zit goed.

Commentaar

Marc,
                neem eens de moeite om de methode die ik gebruik te leren kennen.
                Ik gebruik voor de uitlijning een laserpointer. Hoe dat gaat kun je hier lezen;
                http://www.astrojac.nl/astrojac/node/65
                je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

@jbrosens,

Dat lijkt volgens mij op de gedachte die ik had, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het lastig voorstellen vind. Om te beginnen heb ik een vork met OTA op een wedge. Heb je geen plaatjes bij elke stap (ben behoorlijk visueel ingesteld)? En hoe bevestig jij een laserpointer op de OTA? Punt 2 kan ik niet helemaal rijmen met ene vork.

groet,

Marc

Commentaar

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
                    Interessante methode! Hier ga ik eens induiken.
                    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Dat lijkt volgens mij op de gedachte die ik had, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het lastig voorstellen vind. Om te beginnen heb ik een vork met OTA op een wedge. Heb je geen plaatjes bij elke stap (ben behoorlijk visueel ingesteld)? En hoe bevestig jij een laserpointer op de OTA? Punt 2 kan ik niet helemaal rijmen met ene vork.
                      Marc, ik neem aan dat je OTA een voetje voor een zoeker heeft (of dat je daar in kan voorzien). In dit voetje kun je de laserpointer bevestigen.
                      Met punt 2 geef ja aan dat de positie van de OTA gelijk is aan de parkeerstand en daardoor is de positie van de OTA in de handpad vastgelegd.
                      Nu ben ik niet bekend met het hoe en wat van een parkeerstand bij een vorkmontering dus of deze methode zo zonder meer toepasbaar is bij een vorkmontering weet ik dus niet.

Commentaar

Hi Jac,

Ja, de zoeker heeft een voetje. Ik zal proberen daar de zoeker aan te bevestigen. En de Celestron heft inderdaad een parkeerstand. Ik snapte je punt 2 niet waar het ging om het omlaag brengen van de EQ montering in relatie tot wat dit betkent voor mijn vork montering.

groet,

marc

Commentaar

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
                          Marc,
                          Hoe zorg je voor de perfecte uitlijning van je laserpointer? Naar mijn gevoel breng je juist extra factoren die foutgevoelig zijn in de alignment procedure; gebruik van OTA en van een uitgelijnde laserpointer, in plaats van alleen de mount.
                          Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                          Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Hoe zorg je voor de perfecte uitlijning van je laserpointer?
                            Als je punt 1 van de procedure correct hebt uitgevoerd is die uitlijning perfect in orde.
                            Want als je de montering ronddraait met de RAas en de laser blijft steeds op hetzelfde punt (Polaris) staan dan staat de laser met grote nauwkeurigheid parallel met de RAas. Dan is er dus geen cone error aan de orde.
                            Naar mijn gevoel breng je juist extra factoren die foutgevoelig zijn in de alignment procedure; gebruik van OTA en van een uitgelijnde laserpointer, in plaats van alleen de mount.
                            Handig is het om na dit punt 1 ( eenmalig ) de laser te verwisselen met de OTA en deze zodanig (reproduceerbaar) op de montering te bevestigen dat Polaris centraal in het gezichtsveld staat. Dan heeft de montering met OTA ook geen cone error. Hierdoor hoef je nooit meer een 3 ster aligiment te doen omdat dan een 2 ster aligiment volledig voldoet.
                            Dit wegwerken van de cone error is na punt 1 extra gemakkelijk omdat de posititie van de RAas er nu helemaal niet toe doet. ( je moet er natuurlijk niet te lang mee wachten want de positie van Polaris verandert wel ( langzaam ) met de tijd).
                            De procedure met de laserpointer levert een correcte echte pooluitlijning op en als er toch een cone error in het spel is zal dat de goto's ongunstig beinvloeden maar het volgen zal altijd correct blijven al is die cone error nog zo groot!

Commentaar

Maar je punt 1 zegt niet hoe je dat bereikt. Trial and error? Het zal aan mij liggen, maar dit is voor m'n gevoel nog altijd een stuk lastiger dan 'gewone' polar align, met name om punt 1 voor elkaar te krijgen.
                              What am I missing?
                              Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                              Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Werken...
                              X