Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waar ligt de grens (draagvermogen) van een HEQ5 montering?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waar ligt de grens (draagvermogen) van een HEQ5 montering?

Wie kan mij vertellen wat de grootste/zwaarste telescoop is die je op een HEQ5 zou kunnen monteren, ten behoeve van planeetfotografie?
    Momenteel gebruik ik, naar volle tevredenheid, een Celestron C9.25. Deze buis weegt ca 9 kilo. Wordt met gemak gedragen. Eerder al gebruikte ik een TAL200K van 12 kg, ook probleemloos.
    Vermoedelijk zal de grens liggen bij een wat kortere Newton van 10" of beter gezegd een buis van pakweg 12-14 kg.
    Wie heeft ervaringen?
    May the Force be with you....

volgens mij is het officieel iets van 14 of 15kg ofzo... maar doorgaans wil je onder de helft tot 2/3 blijven als je gaat fotograferen..
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
      volgens mij is het officieel iets van 14 of 15kg ofzo... maar doorgaans wil je onder de helft tot 2/3 blijven als je gaat fotograferen..
      Toen ik m'n telescoop kocht werd het me inderdaad afgeraden om groter dan een 8 inch Newton op de HEQ5 te zetten.
      Maar White Star heeft het over planeetfotografie dus geen lange belichting en dan is de precisie misschien wat minder van belang?
      Eelco vanuit Toulouse in Frankrijk

Commentaar

Ik had een EQ6 die max ca. 25 kg kan dragen, fotografisch kon ik zonder problemen tot 17 kg gaan met 2000mm en 20 min. subs. Een EQ5 kan 18 kg dragen, fotografisch ongeveer 12 a 13 kg schat ik. Planeetfotografie maakt het een stuk minder kritisch.

Commentaar

Ik heb wel gemerkt dat na jarenlang een H-EQ5 te hebben gebruikt i.c.m. een Tal 200k (buis is 12 kg) ik met imagen op meer dan F20, de pulsjes van de stappenmotoren begon te zien. Ik heb dat er niet meer uitgekregen, ondanks nieuw vet en het keer op keer nieuw afstellen van de worm/wormwiel combinatie. Uiteindelijk ben k overgestapt op een N-EQ6 en dat werkt een stuk beter. Ook het scherpstellen is zo veel makkelijker, als het beeld niet meer beweegt.
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Dank jullie wel! Ik denk dat de C9 met zijn 9 kilo buis dus een prima partner is voor de HEQ5.
            May the Force be with you....

Commentaar

Mijn HEQ5 pro heeft een Meade 127ED met daarop een AstroTech 66 gedragen, gezamelijk over de 11 kilo en heel wat lengte maar voor zon, maan en planeten was het goed te doen, mits er natuurlijk niet teveel wind stond. Een SCT is veel korter, dat scheelt echt.
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Beste,

Jou C9 zal zeker een perfecte kijker zijn voor je HEQ5. Zeker stabiel genoeg voor planeet fotografie. Ook met een extra dauwkap is er geen probleem. Veel plezier alvast gewenst!
                www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Commentaar

Ik heb wel gemerkt dat na jarenlang een H-EQ5 te hebben gebruikt i.c.m. een Tal 200k (buis is 12 kg) ik met imagen op meer dan F20, de pulsjes van de stappenmotoren begon te zien. Ik heb dat er niet meer uitgekregen, ondanks nieuw vet en het keer op keer nieuw afstellen van de worm/wormwiel combinatie. Uiteindelijk ben k overgestapt op een N-EQ6 en dat werkt een stuk beter. Ook het scherpstellen is zo veel makkelijker, als het beeld niet meer beweegt
                  Dat is eigenlijk wel vreemd want de stapgrootte van de HEQ5 en HEQ6 zijn exact gelijk. Maar omdat de wormoverbrenging verschillen is de overbrenging van motor naar worm verschillend.
                  Het vastgestelde verschil in gedrag zal wel hoofdzakelijk door de zwaardere uitvoering veroorzaakt worden.
                  je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Ik heb er zo'n 14/15kilo fotografisch opstaan en zie hier mijn resultaten: www.twanbekkers.nl
                    Het gaat prima, maar je moet zijn telescoop echt zijn werk laten doen... Ik wil eigenlijk wel naar een grotere montering maar is niet heeel erg noodzakelijk!

Twan
                    Gewoon ff geen handtekening

Commentaar

Ik heb er een 200mmF5/90mmF10 combinatie op gehad. Dat ging vrij goed. Ik schat dat er ook zo'n 15kg op stond.
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                      X