Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Polar allignment: hoe goed is goed genoeg?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Polar allignment: hoe goed is goed genoeg?

Mijn montering middels drift methode op de pool afgesteld.

Bij 250cm brandpuntsafstand zijn de sterren op mijn ccd 2x zo lang als breed, bij 300 sec belichten, en zonder autoguiding.

Wat ik me nu afvraag is of dit goed genoeg is, of dat ik er nog meer tijd in moet steken?

Alvast dank voor de hulp.

Clear skies,

Tom
    Gemini Telescope Design G53F with Pulsar 2; TS 115/800 APO; CCDC; TheSkyX Pro; Maxim DL 6; MaxPoint; PixInsight.

Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp. Je sterren zijn dus ovaal in een unguided opname van 300s op 2500mm brandpunt? Als alle sterren dezelfde afwijking hebben (grootte en richting), dan is dat waarschijnlijk te danken aan een periodieke fout van de aandrijving. Wordt de afwijking vanuit het centrum naar de rand steeds groter en 'draaien' deze afwijkingen rondom het centrum, dan heb je te maken met veldrotatie en dus een slechte pooluitlijning. Als dat al zichtbaar wordt in een opname van 5 min. dan zou ik nog wat aandacht geven aan de uitlijning.

Commentaar

De sterren wijzen allemaal dezelfde kant op, dat wel.

Maar aangezien het object in het Oosten stond, en de sterren voornamelijk in N-Z richting wijzen, denk ik eerder aan declinatie drift (hetgeen je ziet bij niet perfecte polar allignment) dan aan een afwijking in de uuras aandrijving.
      Gemini Telescope Design G53F with Pulsar 2; TS 115/800 APO; CCDC; TheSkyX Pro; Maxim DL 6; MaxPoint; PixInsight.

Commentaar

Unguided op zo'n brandpunt? Daar mag je trots op zijn! Het is, denk ik, alleen de worm die je ziet. Lekker gaan autoguiden, betekend ook dat je met een brandpunt welk de helft is of kleiner prima sterren krijgt.

Commentaar

Dan zal het inderdaad PE zijn, wat voor montering gebruik je?

Commentaar

Conclusie: over de kwaliteit van jouw polar alignment kunnen we niets zeggen, wat je ziet is de Periodieke fout. Hoe goed is goed genoeg? Wel: met een 1000mm kijker kan ik de sluiter 45 minuten open zetten als ik uitlijn met behulp van de poolzoeker. Dus een afgeronde drift alignment lijkt mij ook goed genoeg voor een langere brandpuntsafstand.

En als je gaat autoguiden: who cares about een PE?
            "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
            Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

De montering is een Gemini Mofod vorkmontering.
              Zie: http://www.astronomy.hu/ENG/mofod_eng.html

De kijker is een C14 op F/7.

Commentaar

Dit is lang niet gek!

Nee. erg goed zelfs.
                Met je guider en phd kun je een tijdje volgen waarbij je puls output uit zet. Dan zie je snel genoeg:
                a. periodieke fout
                b. polaralignment (of dat ie goed is of niet dan heh)
                Last bewerkt door marcoverstraaten; 17-10-12, 18:46.
                Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Origineel geplaatst door dieseltijger Bekijk bericht
                  Conclusie: over de kwaliteit van jouw polar alignment kunnen we niets zeggen, wat je ziet is de Periodieke fout. Hoe goed is goed genoeg? Wel: met een 1000mm kijker kan ik de sluiter 45 minuten open zetten als ik uitlijn met behulp van de poolzoeker. Dus een afgeronde drift alignment lijkt mij ook goed genoeg voor een langere brandpuntsafstand.

En als je gaat autoguiden: who cares about een PE?
                  Wel, PE is niet waar ik over inzit.
                  Wel beeldveld rotatie, en onnauwkeurige GoTo's tengevolge van onvoldoende nauwkeurige allignment met de pool.
                  Vandaar mijn vraag.

Commentaar

Kan je eigenlijk pas zeggen als je een lange reeks hebt gemaakt. Waarom zorgen maken als je unguided al zulk extreem resultaat hebt en als je het nog niet getest hebt, guided. Gewoon proberen en dan zie je vanzelf wel wat het resultaat wordt.

Commentaar

Je hebt een goed punt.
                      Punt is dat zo'n gigantische montering je mentaal gezien dwingt om zorgvuldig te zijn :-)

Real life resultaten volgen z.s.m.

Clear skies,

Tom

Commentaar

Bij een mobiele opstelling is het een terechte vraag. Je moet stoppen als hij goed genoeg is want anders kost het te veel tijd. Als de beweging tgv DEC drift (rechte lijn) kleiner is dan de beweging als gevolg van PE (slinger bij een belichtingstijd van 6min of meer) is het tijd om te stoppen.
                        Bij een vaste opstelling zou ik hem beter willen. Gewoon omdat het kan.
                        Boogjes door field rotation krijg je alleen bij autoguiding of bij een azimuthale montering met Goto.
                        "Hello Spaceboy"

Commentaar

Origineel geplaatst door tomjanssen Bekijk bericht
                          onnauwkeurige GoTo's tengevolge van onvoldoende nauwkeurige allignment met de pool.
                          Ik vraag me af of de onnauwkeurige GoTo`s worden veroorzaakt door een niet 100% perfecte pooluitlijning. Met mijn montering kan ik perfecte GoTo`s krijgen zonder een pooluitlijning, zelfs op een balkon va een flat waarbij de poolster niet zichtbaar was.
                          Zover ik het kan bekijken hebben slechte GoTo`s dus een andere oorzaak.
                          Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                          The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

@eriko
                            Wanneer je een alignmentmodel gebruikt heb je inderdaad correcte goto's, maar in eerste instantie (zonder model) ben je op een correcte pooluitlijning aangewezen. Om die reden zit je telescoop soms zo ver van de alignmentsterren vandaan, deze sterren centreer je vervolgens en synct hierop en dan heb je je model.

Commentaar

Toch lijkt het me sterk dat een super nauwkeurige pooluitlining nodig is voor goede GoTo's. Zelfs mijn lxd75 geeft goede GoTo's. Alignement sterren verschijnen minimaal in de zoeker en vaak al in het beeldveld van een 26mm oculair.

Zoals in de eerste post al is aangegeven is de pooluitlijning al behoorlijk goed, en het is de vraag of de PE of de pooluitlijning voor de kleine volgfoutjes zorgt. Stel het is de pooluitlijning die niet voor 100% perfect is, dan gaat de minimale correctie die dan nodig is echt niet voor veel betere GoTo's zorgen. Ik denk echt dat er iets anders aan de hand is dan een niet goede pooluitlijning m.b.t. de slechte GoTo's. Ik zou het in de instellingen zoeken. Misschien de controller resetten en/of updaten en vervolgens goed instellen zou kunnen helpen.
                              Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                              The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Werken...
                              X