Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

RA lock niet te vinden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

RA lock niet te vinden

Hallo iedereen, gisteren kocht ik een montering op 2dehands. Het statief en montering werken goed, maar ik kan maar niet vinden hoe ik de RA lock/clutch kan loszetten. Misschien dat iemand hier een idee heeft...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200326_141357.jpg views: 110 grootte: 64,6 KB id: 1443348Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200326_141350.jpg views: 95 grootte: 66,3 KB id: 1443349Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200326_141346.jpg views: 87 grootte: 56,9 KB id: 1443350Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200326_141403.jpg views: 85 grootte: 65,1 KB id: 1443351Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200326_141757.jpg views: 88 grootte: 56,8 KB id: 1443352

Wat doet deze knop?
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ra lock.jpg views: 101 grootte: 91,9 KB id: 1443354
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Daar kan je het zicht door de finder met draaien en vast zetten.

Commentaar

Finder = poolzoeker? Die draai je meestal door de RA-as te draaien. Of draait je hele poolzoeker in je mount zonder dat je mount mee draait? Aparte manier.

Anders zou ik zeggen dat hier normaal gesproken de RA-as blokkering zou zitten. Als je RA-as niet beweegt zou het kunnen dat hij misschien inwendig geblokeerd zit en je de montering dus uit elkaar moet halen om te kijken wat er mis is.

Meer kan ik niet vinden.
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ra lock.jpg views: 92 grootte: 91,6 KB id: 1443357
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Dat eerste schroefje dat waar je het over had is inderdaad niet voor de poolzoeker, maar ik zie ook niet wat het doet. Op de tweede foto is om een tracking motor te installeren.

Commentaar

Dan zou ik zeggen dat het 1e schroefje je RA-blokkering is. Maar misschien heeft iemand anders nog ideeŽn.

Ander vraagje: heb je ook een tegengewicht stang erbij? Die zie ik namelijk niet op je foto's. Kan zijn dat je die niet gemonteerd hebt.
            Tevens zie ik geen boutjes in je azimuth-afstelling van je montering (voor pooluitlijning), maar weet niet of dat kan met deze montering eerlijk gezegd.

Commentaar

Heb ik er effe afgehaald om aan te werken.

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
                Tevens zie ik geen boutjes in je azimuth-afstelling van je montering (voor pooluitlijning), maar weet niet of dat kan met deze montering eerlijk gezegd.
                Is aan de onderkant van de montering. Dat eerste schroefje doet niks (meer), vast of los, ik zie geen verschil...

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
                  Als je RA-as niet beweegt zou het kunnen dat hij misschien inwendig geblokeerd zit en je de montering dus uit elkaar moet halen om te kijken wat er mis is.
                  De as beweegt nog wel, maar enkel met de slow mo hendel en ik wil snel kunnen draaien op de RA as.

Commentaar

Zo te zien is de mount niet meer helemaal origineel.
                    Maar i.p.v. die schroef zou je toch wel de RA lock lever verwachten zoals Arno al opmerkt.

Op deze pagina vind je een goede vergelijkende foto, (de 7e van boven).
                    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Inderdaad... Ik ga het eens goed bekijken. Misschien is er een bout in afgebroken.

Commentaar

Het was inderdaad die bout die jullie zeiden die vast zat! Bedankt voor de hulp.

Commentaar

Goed zo. Hopelijk kun je flink je best gaan doen met deze montering.

Commentaar

Werken...
                          X