Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Update eigenbouw montering

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Update eigenbouw montering

Eindelijk toch maar besloten om de eigenbouw montering te moderniseren met een beter aandrijf systeem.. Het ontwerp met stappenmotoren voldoet prima, maar is wat moeilijk aan te passen voor draadloze bediening en bovendien is de declinatiearm ongeschikt voor een go-to aandrijving.
    Hiervoor heb ik gekozen voor het systeem van Astro Physics. De GTOCP4 .control box leekt mij het meest geschikt o.a. vanwege de mogelijkheid om van toekomstige aanpassingen e.d. te kunnen profiteren.
    De tangetiaalarm voor de declinatie instelling moest vervangen worden door een wormaandrijving.
    Daar Ed Buyers zijn bedrijf ging beeindigen, kon ik uit zijn voorraad nog een set worm / wormwiel kopen voor een leuke prijs.
    Beide wormwielen hebben 360 tanden dit omdat de maxon motoren voor de AP drive dezelfde reductie moeten hebben om goed te functioneren. .
    Met ongelijke vertanding kan je het go-to idee vergeten .
    Het T-gietstuk moet van de poolas verwijderd worden. en daarna scheiden van de poolas.
    Gelenheid om het poolaslager van nieuw vet te voorzien.

Daarna de grondplaat voor de declinatieas aandrijving bewerken.

Asgat van het Buyers wormwiel op maat uitfreezen. Moest wel in 1 keer lukken. Geen herkansing hier ! , tolerantie < 1/100 mm.
    Maxon motoren aanpassen op de wormbehuizing.. Interessant freeswerk, moet ik zeggen..

En tenslotte waar het om gaat: eindresultaat.
    De gradenvedeelring met led verlichting kon nog net naast de aandrijfeenheid geplaatst worden. Vond het zonde om deze ongebruikt te laten.
    Allerlei tussenfasen van de operatie heb ik weggelaten . .

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_4172.JPG views: 146 grootte: 670,7 KB id: 1440105Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_4174.JPG views: 201 grootte: 1,50 MB id: 1440104Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_4176.JPG views: 137 grootte: 1,41 MB id: 1440106Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_4197.JPG views: 136 grootte: 433,6 KB id: 1440107Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_4213.JPG views: 139 grootte: 941,5 KB id: 1440109Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_4196.JPG views: 137 grootte: 787,2 KB id: 1440111Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: wormdrives02.JPG views: 135 grootte: 1.013,6 KB id: 1440112Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_4243.JPG views: 142 grootte: 623,3 KB id: 1440113
    Voeg bestanden toe

Wat een ding! Indrukwekkend! Welke telescoop staat erop?

Commentaar

Al meer dan 25 jaar een 30 cm Kutter en momenteel een 30 cm Cassegrain met afsluitplaat.Optiek van Hans Dekker !
      Ik denk de Kutter weer op te stellen nu de spiegels opnieuw veraluminiseerd zijn.

Commentaar

Werken...
      X