Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

skyscan controler stuk? advies gevraagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

skyscan controler stuk? advies gevraagd

Mijn skyscan handcontroller kastje was 2 sessies geleden gevallen, daarna rammelde er wat. De afgelopen sessie kreeg ik een paar meldingen, 1 daarvan was dat er met guiding gestopt was . Ook sloeg het beeldschermpje vd controller een aantal maal helemaal vast..
    , ik heb de fotosessie helaas moeten afbreken. Ik heb vandaag het kastje voorzichtig geopend en er viel een rond busje uit. van ongeveer 1 cm in diameter. Op de andere kant van het busje staat een rode stip..Ik vermoed dat dit busje op de plek heeft vastgezeten waarop je op de foto een cirkelt met uitsparingen ziet... Zijn er forumleden die weten wat de functie van het busje is en of dit te repareren valt?
    Voeg bestanden toe

Mogelijk is dit het piezospeakertje dat laat horen dat een bepaalde opdracht is volbracht. Zou denken dat zonder dat geluidsignaaltje de handpad nog goed kan functioneren.
    Dus gewoon proberen of hij zonder dit nog werkt.
    je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Hoi, ik heb het speakertje verwijdert, mogelijk had ik omdat het speakertje los lag , soms een storing, ik heb net de boel gecontroleerd. Alles werkt gelukkig weer naar behoren, dank!

Commentaar

Van onderen ziet een veel gebruikt pizo speakertje er zo uit:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Passive-Piezo-Buzzer-Speaker-5V-16ohm-_57.jpg views: 0 grootte: 48,3 KB id: 1434290

Lijkt inderdaad wel aardig op het stukje van het onderdeel wat bij jou op de print zit. De rode stip geeft waarschijnlijk de plus aan van de speaker of buzzer. Je zou ook kunnen proberen dit afgebroken stukje er af te solderen en het speakertje te vervangen. Ze kosten minder dan 2 Euro.

Je moet even goed naar de binnenkant van de speaker en het afgesoldeerde stukje kijken of hier nog wat elektronica opzit. Zo ja, dan heb je een actieve buzzer in handen, die vragen gewoon vlakke voedingsspanning (hier 3 tot 5V DC) en maken dan zelf met een ingebouwde oscillator/driver een beep. Is er geen oscillator elektronica te vinden in de speaker dan heb je een passieve pizo speaker in handen, de Synscan print bevat dan een zelf driver/versterkertje die deze beep als AC signaal op het pizo membraan zet. Dit laatste wordt gedaan als er meer frequenties door de speaker weergegeven moeten worden.

Aangezien ik de Synscan handcontroller nooit een ander geluid horen maken dan de bekende 2 tot 3 kHz beep, denk ik dat het wel eens een actieve buzzer kan zijn ipv een passieve speaker. Misschien zijn er mensen die het schema van de Synscan beter kennen en aan kunnen geven wat er op zit.

Robert.
        Last bewerkt door rweust; 25-11-19, 10:35.
        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Hoi Robert, dank voor het meedenken en de informatie. Het is inderdaad gelijk aan wat je hier laat zien. Ik ga zelf niet solderen en denk dat ik het zonder piepje maar voor lief neem. Ik ben al blij dat de handcontroller verder nog functioneert. Volgens mij wel een kostbaar grapje een nieuwe aanschaffen..

Commentaar

Een Synscan V4 hand controller kost iets van EUR 180 tot 190 in de handel. Soms kun je echter ook op sites als Astroboot geluk hebben en kun je een surplus of licht gebruikte V3 kopen voor iets van EUR 100,-. Er zijn ook veel mensen die hem helemaal niet meer gebruiken en hun montering via een EQdir kabel direct met de computer aansturen, dit levert soms ook een 2e hands V3 of V4 handcontroller op op sites als te-les-koop. De nieuwere V4 versie is ipv de oude V3 synscan handcontroller te gebruiken, heeft alleen geen 12V aansluiting op de handcontroller meer en moet dus altijd aan de montering tijdens updaten.
            De Orion Synscan handcontrollers kun je (volgens berichten op CN) ook gebruiken. Deze zijn soms nieuw wat goedkoper en er is zelfs een V5 versie met USB uit. Er is dus nog wel keus als er een handcontroller defect raakt.

Soms geeft een handcontroller het ook gewoon op na jaren, zonder vallen o.i.d. Ze worden vaak wel in vochtige omgeving gebruikt (dauw). Ik heb ook al een keer een nieuwe moeten aanschaffen.
            Last bewerkt door rweust; 26-11-19, 08:05.
            10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Werken...
            X