Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gemotoriseerde dobson (theoretisch)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gemotoriseerde dobson (theoretisch)

Dag allemaal

Ik ben in het bezit van een 8" Dobson die zowel jeugd als volwassenen kan bekoren en prachtige visuele taferelen weergeeft. Nu was ik de laatste tijd aan het nadenken over een gemotoriseerde montering. Ik ben mij er van bewust dat dit meestal op een EQ montering wordt toegepast (zodat er maar 1 as gemotoriseerd moet worden), maar vroeg me af (in theorie dan), in hoeverre het mogelijk is om mijn dobson te motoriseren.
    Wat voor 'n soort motoren (en dat zullen waarschijnlijk zware dingen moeten zijn), zouden deze taak (puur theoretisch) aankunnen. Heeft er één van jullie dit (reeds geprobeerd), wat is het resultaat? Ik ben graag bezig met techniek en ben wel benieuwd naar de opties.
    "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Er bestaan heel veel gemotoriseerde dobsons, zowel kant-en-klare als zelfbouw. Ik heb zelf een zelfbouw 20” goto dobson en er zijn meer forumleden met goto dobsons. Welke dobson heb je precies?

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dat kan niet alleen theoretisch, maar ook in de praktijk. Er zijn vele voorbeelden te vinden op het web, o.a. die van Jan van Gastel.

Ik heb ook wat ge-experimenteerd, en ben tot de conclusie gekomen dat een NEQ6 een hoop geklooi bespaart.

Voor een Dobson is een equatoriaal platform ook een optie.

Arjan

Commentaar

Kijk eens op deepsky parts. Met twee stappenmotoren en een computertje maak je een goto die vervolgens ook het object in beeld houdt.
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik heb zowel op de 30 cm van een vriend van me als op mijn 50 cm het systeem van Deepskyparts (https://www.deepskyparts.com/) gebouwd en ik ben er zeer tevreden over. Vroeger had ik op mijn 50 cm het Mel Bartels systeem. Ook goed, maar je hebt er altijd een laptop bij nodig en daar wilde ik vanaf. Met een klein beetje handigheid bouw je het zo op een telescoop.
          Jan
          'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Dank u voor alle respons. @wreeven het gaat om een Skywatcher Classic Skyliner 8" f/6 Dobson.
            Ik zal deepskyparts eens bekijken en zien wat mogelijk is !
            Wat moet ik dan concreet hebben en is zo'n controller 'verplicht', of kan dit ook met goedkoper elektronisch apparaatje aan computer en zodoende aan stellarium of carte du ciel gekoppeld worden?
            "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

De dobson goto-systemen die ik ken hebben alle een controller kastje met daarin een al dan niet grote catalogus van deepsky objecten en soms ook planeten en de Maan. Sommige daarvan kun je aan een laptop koppelen, andere (zoals die van DeepSkyParts bv) niet. Ik ken geen dobson goto-systeem zonder een controller kastje dus laat het vooral weten als je er een vindt
              50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                De dobson goto-systemen die ik ken hebben alle een controller kastje met daarin een al dan niet grote catalogus van deepsky objecten en soms ook planeten en de Maan. Sommige daarvan kun je aan een laptop koppelen, andere (zoals die van DeepSkyParts bv) niet. Ik ken geen dobson goto-systeem zonder een controller kastje dus laat het vooral weten als je er een vindt
                Bestaat er dan een goedkopere compatibele variant voor het systeem voor deek sky parts? Want had het omgekeerd verwacht: goedkopere controller (die gewoon aan computer linkt) en duurdere motoren, maar blijkt dus het omgekeerde te zijn!

Commentaar

Zoals ik al schreef, voor zover mij bekend bestaat zo’n goedkope variant niet.

Commentaar

Hee, dat is interessant, dat deepskyparts. Die kende ik nog niet, bedankt voor de tip!
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Een goedkope controller zou je verwachten bij een goedkope Dob. Punt is dat mensen met een goedkope en daardoor kleinere Dob al al hun budget in de Dob hebben gestoken, en daarnaast niet het gedoe willen hebben van laptops, stroom, nachtzichtproblemen en zo voorts. Tegen de tijd dat je een paar duizend euro gaat stukslaan op een grote Dob is er budget voor een goto. En die is dan duur.

Verder is het met een grote Dob lastiger starhoppen, meestal door de hoogte, en zijn er zoveel meer objecten te zien, dat elke vorm van sneller kunnen waarnemen handig is.
                      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Want had het omgekeerd verwacht: goedkopere controller (die gewoon aan computer linkt) en duurdere motoren, maar blijkt dus het omgekeerde te zijn!
                        Er zijn wel systemen die je kunt koppelen aan een smartphone o.i.d., maar die zijn niet goedkoper. Ik sprak laatst op Starnights iemand die met zijn smartphone een 18" Dobson aanstuurde, maar dat ging dan wel via het systeem dat hij al had: de servocat in combinatie met de argo navis. In totaal dan wel beduidend duurder dan het Celanosysteem van deepskyparts.
                        Jan
                        'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Is dit wat voor je? https://teleskop-austria.at/SWD200up...it-Rockerbox#m

Commentaar

Hey nice! Ik wist niet dat er een upgrade-set beschikbaar was. We hebben met de sterrenkundeclub van mijn werk een 25 cm dob met zo'n set (niet de upgrade maar de volledig zo kant en klaar gekochte versie) en die werkt heeel erg goed. Absoluut een aanrader!

Wouter

Commentaar

Weet iemand waar de prijsverschillen vandaan komen tussen de verschillende SW goto mountmodellen? Ik vind een prijsverschil van ruim E 400 tussen de kleinste, zeg maar 200mm versie en de 400mm versie erg veel.
                              Heeft de 400mm versie dan totaal andere (sterkere) motoren? Want voor een spaanplaat rockerbox (toch al rotzooi) leg ik niet zoveel geld neer. Maar voor de motoren en het goto gebeuren is het erg interssant.
                              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                              X