Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

GPS Roll Over sinds april 2019

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

GPS Roll Over sinds april 2019

Astroforummers,

Is er iemand die kan helpen met mijn montering, die de juiste datum en tijd via GPS niet meer kan vinden. Alle ( oudere???) GPS monteringen zouden hierdoor getroffen moeten zijn: mijn montering is de Meade LX200 montering. Wellicht iemand, die hetzelfde probleem tegenkwam, en die dat inmiddels heeft opgelost!!
    mvg Benda
    MEADE SC12 - MEADE ED6 - C8-SKW ED80- DOB12-LXD750-EXOS2

Ben, met het updaten van de firmware van de LX200 zou het probleem toch verholpen moeten zijn.
    Deze instructie daarvoor heb je waarschijnlijk ook al gevonden bij Meade, of kom je daar niet uit?
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Hmmmmm ik zou het eens moeten testen. Deze week wel een paar pogingen moeten doen eer de uitlijning in orde was. GPS fix duurde ook langer.
      Meade LX90 GPS 8"

Commentaar

Neo,

Ja, dat heb ik wel gelezen, maar daar staat niets over die Roll Over: wel over het uodaten van allerlei data betreffende kometen etc...
        Dus ik vraag me af, of dit zal helpen. Overigens heb ik nog de oorspronkelijke firmware 1.6 op mijn handbox staan, terwijl ondertussen al 4.zoveel beschikbaar is.
        Mijn LX200 deed altijd precies wat ik vroeg en positionering was prima, dus ik voelde nooit de noodzaak te upgraden.
        Ik heb wat handelaren aangeschreven, maar tot nu schuift ieder het probleem nog naar de ander!!!!

Commentaar

NVDW: dat de gps fix langer duurt, kan ook aan je interne batterij (2032) liggen, die verscholen zit in je mainbord....bij minder spanning, kan de gps ontvangst dan helemaal uitvallen.
          Je kunt datum en tijd altijd controleren op je handbox en als hij je bij het alignen sterren laat zoeken, die vrij hoog aan de hemel staan of redelijk in beeld, dan zal het alignment moeten kloppen.
          Mij liet hij nl Capella zoeken, terwijl die nog onder de horizon stond!!

Commentaar

Gisteren toch eens de mijne buitengehaald.
            Toen hij binnen stond,moest ik ineens terug de tijd en datum ingeven wat ik raar vond. Ik heb verleden week pas een nieuwe batterij in mijn LNT gestoken. Buiten was er geen probleem meer. Snelle fix van de GPS.
            Hij zit meestal in de buurt van heldere sterren (op dit ogenblik worden altijd Arcturus en Wega gekozen) maar ik moet altijd wel nog een eindje gaan naar de ster. Eenmaal gedaan,is de goto wel accuraat.
            De controller is wel een Audiostar,de originele was stuk blijkbaar. Draait op A4S1. Moet ook eens zoeken hoe en wat ivm het updaten.

Zet jij bij de instellingen de GPS op 'when needed' of 'power on' ofzo iets?

Zal vanavond nog eens testen of tijd/datum klopt.
            ​​​
            Meade LX90 GPS 8"

Commentaar

NVDW,
              Als hij via nu in augustus GPS Vega en Arcturus vraagt, kun je er eigenlijk wel zeker van zijn, dat datum en tijd goed binnenkomen. Mijn GPS vangt december 2099 en vraagt me "wintersterren"te alignen.

Commentaar

overigens ben ik in mijn menu nooit "GPS when needed" tegengekomen......wellicht is LNT toch anders dan de mijne.

Commentaar

In dit draadje op Cloudy Nights wordt een fix voor de GPS Roll Over bug besproken.
                  Je moet er wel een paar berichten voor doorworstelen, misschien is het nuttig.

https://www.cloudynights.com/topic/6...gps-alignment/
                  Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                  (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Mijn LNT is degene met de lens aan de zijkant en 'the springs of hell' Ik kwam gisteren die GPS instelling tegen tijdens het browsen in mijn Audiostar toen ik je vraag gelezen had over je probleem.

Zit bij jou tijdens het allignen de ster in het beeldveld of moet je ook nog slewen?
                    Ik heb al eens de sensors op Polaris gecalibreerd maar weinig tot geen verschil. Mssch is het normaal,daarmee dat ik het vraag.
                    Meade LX90 GPS 8"

Commentaar

Bij de eerste alignster moet je altijd wat slewen...de tweede is al heel wat nauwkeuriger! Dat is normaal.

Commentaar

Neo,

dank je wel....had e.e.a. reeds gelezen. Vind het zelf moeilijk om hieraan te beginnen:
                        mijn computer aansluiting is anders dan de 507 kabel heeft en verder staat er dat de weg via de patch (????) het beste werkt...dat is al helemaal onduidelijk voor me, hoe dit te doen!

Commentaar

Je hebt zowel USB to serial nodig, als de seriŽle kabel voor interface met de mount. Zo lees ik het toch. Nadien kan je het met die Starpatch doen (ken ik niet) of die Suite van Meade.
                          De meeste modernere laptops hebben geen seriŽle poort meer dus daarvoor het verloopstukje. Ik weet niet of het gaat met een oem USB to serial of dat het specifiek de Meade moet zijn. Ik vermoed het eerste zolang er drivers zijn,zeker voor W10.
                          Voor mij is dit ook allemaal nieuw.

EDIT: vanavond eens proberen met de USB to Serial die ik hier heb. Er zijn ook W10 drivers voor dus ik heb er goede hoop in. Gisteren had ik al eens geprobeerd maar in apparaatbeheer had ik uitroeptekens. Vermoedelijk door het gebrek aan drivers.

Bedankt trouwens voor het bevestigen van het slewen tijdens het uitlijnen. Zo ben ik gerust dat het werkt zoals het hoort.
                          Last bewerkt door NVDW; 14-08-19, 12:41.
                          Meade LX90 GPS 8"

Commentaar

Werken...
                          X