Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Info POLAR SCOPE voor ***az eq 6

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Info POLAR SCOPE voor ***az eq 6

Kan iemand mij misschien informatie geven hoe je nu een goede polar uitlijning voor elkaar krijgt.
    ik zit zelf nog al wat te stoeien met deze polar scope met het sterrenbeeld octans er in.
    of zal het beter gaan met ursa major cassiopeia in de polar scope.

zelf gebruik ik een app polar alignment maar krijg het nooit echt perfect.
    Voeg bestanden toe
    Skywatcher az eq 6, Skywatcher evostar 80 mm.

In welke locatie wil je pooluitlijning uitvoeren? Octans is een sterrenbeeld van de zuidelijke hemel.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hallo patrickduis Gewoon in Nederland verder weg zal het niet worden.
      Ik weet dat octans voor het zuidelijk gedeelte is.
      maar kun je dan geen goede polar uitlijning uitvoeren.

Skywatcher az eq 6, Skywatcher evostar 80 mm.

Commentaar

Je kan altijd met driftalignen een polar alignment bereiken.

En met deze methode van jbrosens kan je met een laser een pooluitlijning doen zonder een polarscope: http://www.astrojac.nl/astrojac/node/65

Hier ook nog wat info m.b.t. de polarscope die van pas kan komen, volg hoofdstuk 3. De Avalon Linear werkt ook met dezelfde besturing als de Skywatcher, het principe is hetzelfde https://www.avalon-instruments.com/s...er-polar-scope
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

De skywatcher monteringen worden tegenwoordig met 1 type poolzoeker uitgeleverd, waar enkel Octans in staat. Die met de grote beer erin wordt niet meer geleverd.
          Maar bij gebruik van de app "synscaninit" (android) maakt dat niet uit. Je kan zo wisselen tussen beide poolzoekers. Zie je direct waar de poolster moet staan. Handig is wel om ervoor te zorgen dat je poolzoeker goed uitgelijnd staat tov je montering en je bij het uitlijnen de RA-as zo draait dat de lijnen in je poolzoeker ook echt boven/beneden/rechts/links staan. Zonder kan ook wel, maar heb gemerkt dat je uitlijning dan wel een stuk minder goed is.

Als je je montering op de pool hebt afgesteld met je poolzoeker en een 2 of 3 ster goto uitlijning hebt gedaan (liefst 3 ster) kun je met je handcontroller zien hoever je van de pool zit en je montering ook laten helpen met corrigeren. Met mijn HEQ5PRO heb ik veel voordeel van deze procedure. Zoek maar op in de handleiding, staat zeer duidelijk uitgelegd.
          Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door R198800 Bekijk bericht
            Kan iemand mij misschien informatie geven hoe je nu een goede polar uitlijning voor elkaar krijgt.
            ik zit zelf nog al wat te stoeien met deze polar scope met het sterrenbeeld octans er in.
            of zal het beter gaan met ursa major cassiopeia in de polar scope.

zelf gebruik ik een app polar alignment maar krijg het nooit echt perfect.
            Ik gebruik deze zoeker ook, draai de RA as zo dat de sterrenbeelden in de zoeker overeenkomen met de sterrenbeelden die je aan de hemel ziet en dan met de azimut en de RA schroef de poolster in het rondje plaatsen, kan binnen 5 minuten gedaan zijn. Succes.
            Mvg Peter

Commentaar

Werken...
            X