Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TS AZT6 reismontering

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TS AZT6 reismontering

Ik neem regelmatig waar met een zeer kleine apo: een TS 60 mm f/5,5 ED refractor. Omdat hij zo klein is en de zwaluwstaart ook niet echt lang is was het in balans brengen op wat voor een montering dan ook niet echt fijn. Een 2" Amici + oculair zorgen ervoor dat het evenwichtspunt te ver naar achteren ligt. Schuif je het geheel naar voren, dan komen de knoppen van de focusser tegen de bevestigingsklem. Kortom, het was altijd een compromis.

TS verkocht hun AZT6 reismontering ook als pakket met een L-houder, en ik besloot op de ATT daar eens naar te kijken. TS zelf had die niet meegenomen maar een Duitse amateur bood deze kleine montering te koop aan. En wat mooier was, hij had zelf een L-houder in elkaar geknutseld en die kon er ik er voor een paar tientjes bij krijgen, en dan gaf hij er ook nog een tegengewichtsstang bij.
    Die laatste is erg gemakkelijk, horizontale bewegingen hoef je nu niet met de telescoop te doen maar via die stang.

Ik besloot het geheel te kopen, ging bij Berlebach langs voor een fraai fotostatief met in hoogte verstelbare kop en een accessoireplaat. Op de foto zie je het geheel, zonder tegengewichten erg licht maar o zo stabiel. En wat het belangrijkste is: de kleine apo hangt nu in alle standen in evenwicht. Starhoppen is nu genieten.

Deze opstelling werkt ook prima met mijn 80 mm f/7 ED refractor, maar met de 127 mm Maksutov lukte het maar niet om comfortabel te balanceren. Toen probeerde ik het maar zonder de L-houder, en dat bleek een perfect idee. De kleine Maksutov zit heel erg stabiel op de montering, en zelfs zonder tegengewicht aan de andere kant is het volgen van de sterren al heel soepel trillingvrij te doen. Maar met tegengewicht gaat het uiteraard nog iets beter.
    Dit is zo een ideale set om mee op vakantie te nemen: de kleine apo voor de brede stervelden, de Maksutov voor de details.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 60mm ED 1.jpg views: 0 grootte: 458,1 KB id: 1419045
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 60mm ED 2.jpg views: 0 grootte: 676,5 KB id: 1419046
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 127mm Mak1.jpg views: 0 grootte: 648,0 KB id: 1419047
    Voeg bestanden toe
Werken...
X