Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ST4 guiding op EQ5

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ST4 guiding op EQ5

Ik ben nu de eerste stappen aan het zetten voor astrofotografie. Uiteraard is het budget niet ongelimiteerd.
    Ik heb op m'n EQ5 volgmotoren gezet. De handcontroller is voorzien van een ST4 poort. Ik heb een guidescope aangeschaft en deze voorzien van een redelijk goede webcam.
    Ik heb op AliExpress een verloop gekocht voor ST4 naar usb. Vervelend genoeg zitten hier geen drivers bij geleverd. Deze probeer ik nog te krijgen, maar dat is nogal wat gedoe. Nu herkent mijn pc het ding als "usb input device".
    Ik had een oud klein laptopje voorzien van Astronomy Linux. Ik heb echter beperkte kennis van Linux en kwam er niet goed uit. Ook vond ik het gedoe met een INDI server nogal omslachtig. Ik heb daarom maar een goede tweedehands laptop aangeschaft met Win7.
    Ik heb begrepen dat ik om te guiden met ST4 via PHD2 eerst de boel moet laten draaien op ASCOM.
    Ik krijg het echter allemaal niet aan de praat. Ik probeer nu uit te zoeken waar de fout zit.
    Het lastige is dat ik niet kan bepalen of de verloop van AliExpress goed werkt. Het is de volgende:
    https://s.click.aliexpress.com/e/bPW8R2WG
    Heeft iemand hier ervaring met dit ding?
    Kan iemand me ook vertellen of ik zo
    op de goede weg ben, of dat ik ergens een cruciale fout maak. Ik ben namelijk al even bezig hiermee. Meestal ben ik redelijk in staat dit soort dingen op te lossen, maar ik begin inmiddels door de bomen het bos niet meer te zien. Erg veel mensen maken toch gebruik van autoguiding. Waarom is dit zo lastig om goed voor elkaar te krijgen?
    Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80

Ik gebruik mijn HEQ5 met INDI onder Linux en heb hiervoor speciaal een EQDir kabel aangeschaft. De serieel naar USB converter kabels werken naar mijn ervaring niet betrouwbaar genoeg.

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dank voor de reactie. Bij mijn weten werkt deze kabel slechts bij de Synscan of Goto hand controller.
      Ik heb het standaard kastje met een St4 poort dat bij de motoren kwam. Ik zal dus de guiding moeten laten corrigeren via st4 en pulsen die mijn laptop via phd2 geeft.

Commentaar

Volgens mij sluit je het verkeerd aan (of ik lees het verkeerd). St4 kabel moet van handcontroller naar de webcam en die gaat met een usb naar je pc.
        Skywatcher 200PDS, 130PDS, 72ED-DS, EQ5 Pro Synscan, Omegon Minitrack LX2, Zwo ASI120MM-S, Canon 650d, Zwo AsiAir.

Commentaar

Mijn webcam heeft geen st4 uitgang. Ik heb begrepen dat het ook kan door de webcam met usb op de pc aan te sluiten en dan de pc middels usb/st4 weer op de handcontroller aan te sluiten.

Commentaar

Dan weet ik niet of het gaat werken als je geen synscan handcontroller hebt. Ik doe het mbv asiair aansluiten op de synscan handcontroller, en dus niet op de st4 poort.
            Skywatcher 200PDS, 130PDS, 72ED-DS, EQ5 Pro Synscan, Omegon Minitrack LX2, Zwo ASI120MM-S, Canon 650d, Zwo AsiAir.

Commentaar

Volgens mij heb ik het opgelost.
              De oplossing lag toch bij de drivers... Het apparaatje dat ze aanbieden op AliExpress is een kopie van de ZWO st4 to usb adapter.
              De ZWO drivers werken gewoon ook voor dit apparaatje. Hierbij het ASCOM platform installeren en dan is de mount via de pc te besturen.
              De setup is nu eem guidescope, met een webcam. Deze gaat naar de laptop via usb. De laptop is via (een andere) usb (poort) verbonden met de st4 to usb adapter. De st4 kabel die hier uitkomt gaat in de st4 poort ("Auto guiding") van de handcontroller die verbobden is met de twee motoren op mijn mount.
              PHD2 herkent hem nu ook. Nu nog wachten op de eerste heldere nacht om de guiding uit te proberen.

Commentaar

Werken...
              X