Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gaat deze mount mijn waarneem/foto-dip oplossen?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gaat deze mount mijn waarneem/foto-dip oplossen?

Even opnieuw voorstellen...
    Eerst maar even wat achtergrond. Ik maak foto's en ik doe aan visuele waarneming. Op beide vlakken niet erg hoogdravend.
    Het liefst zet ik mijn montering in de tuin, doe een snelle polar alignment en gaan met die banaan. Zelfs met foto's doe ik het niet heel veel anders.

Mijn huidige meest gebruikte instrumentarium betreft een Star Adventurer op een Manfrotto driepoot. Met de EQ bar op de Star Adventurer gebruik ik dan een Televue Pronto telescoopje. De montering voorzie ik van stroom dmv een simpele powerbank en kan zo meerdere nachten probleemloos 'tekeer' gaan.

Fotografie met bovengenoemde apparatuur gaat. Maar vanwege het gezamenlijke gewicht van telescoop en camera (zo'n 3,5 kilo) ben ik toch wel over de grens aan het gaan. Temeer omdat ik alles unguided doe.

Mijn tweede meest-gebruikte telescoop is een C8 telescoop, maar deze staat voorlopig prima op zijn eigen vork-montering (Celestar 8) en een landmeetstatief driepoot. De montering loopt op een 9V blokbatterijtje en het is al lang geleden dat ik die vervangen heb...
    Ik heb wel eens gepoogd ook fotografie te bedrijven met deze opstelling, maar pool-uitlijning is een uitdaging omdat ik eigenlijk niet weet hoe te drift-alignen. Moet ik me nog maar eens in gaan verdiepen... tenzij een nieuwe montering ook de C8 kan tillen.

Een kenmerk van beide telescopen/monteringen is dat ik geen noodzaak heb tot de aanwezigheid van 220v. Ik kan dus de zooi in de auto gooien en aan een Papenslagweg of andere afgelegen oorden aan volgen/waarnemen/fotografie doen.

Waarneem+fotodip...
    Toch vergaat me langzamerhand de zin om de boel in de tuin te zetten of op pad te gaan. Dit komt voornamelijk door het enorm druk zijn op mijn werk en thuis zit ik ook niet stil... Waar ik voorheen elke heldere maanloze nacht wilde bezig zijn, blijft de boel nu vaak in de schuur staan.

Een nieuwe mount de oplossing?
    Zou het helpen wanneer ik mijn promotie op het werk laat doorwerken in de aanschaf van wat nieuwe astro-apparatuur? Welke mount zou mijn ideale mount zijn en waar moet ik aan denken aan extra accessoires?

Zelf zit ik regelmatig te kijken naar de iOptron CEM25p met 2" statief en transportkoffer. Zou dat, in combinatie met een wat stevigere powerbank (het jumpstarter type die 12V kan leveren), de oplossing zijn voor mijn waarneem dip? Wellicht dat de mount zelfs het deforken van mijn C8 een optie laat zijn...

Budget 1000. Ik moet ook maar eens weer wat spul gaan verkopen (daar ben ik nooit zo goed in)
    Last bewerkt door schoenmaker; 15-04-19, 22:03.
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Proficiat met je promotie!

Wil je met je c8 gaan fotograferen? Of gaat de montering daarvoor een kleiner brandpunt torsen en doet de C8 daar dan afwisselend eens visueel werk dankzij de goto?

ik kan van ioptron niet veel verkeerd zeggen.. Ik heb qua monteringen niets anders meer.

Als je enkel fotografeert met een brandpunt van pakweg 400 mm en je wil gewoon wat genieten van goto deepsky met je c8, dan kan je volgens mij beter wat besparen en voor een avx gaan.
    Maar als ik zie van waar je komt, en op welke tijd, dan lijk je wat op mij en zal je binnen de kortste keren toch je grenzen nog eens willen verzetten. Een Avx kan een c8 wel torsen en is een droom om er mee te freewheelen, maar fotograferen op dat brandpunt lukt er NIET mee.

ik denk wel dat de ioptron dat WEL zal kunnen.

Het is hier al zo vaak als raad gegeven, en het blijft goud waard: een degelijke montering kost je wat, maar daar kan je echt wel een hele tijd mee verder.

Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Als ik eerlijk moet zijn denk ik dat de nieuwe mount de dip niet gaat verhelpen. Ongetwijfeld zal de ioptron goed van kwaliteit zijn, kan ik niets over zeggen, maar daar ligt het probleem niet volgens mij.

Zoals je zelf al aangeeft, heb je momenteel geen zin om van alles op te zetten. Een nieuwe montering zal je evengoed moeten opzetten. Jouw foto's hebben wel laten zien dat je je niet hebt laten tegenhouden door beperkingen van je huidige set-up. Daar ligt het denk ik dus niet aan en zou ik de oplossing ook niet daar zoeken.

Als je het op je werk en thuis al druk hebt, dan kan het gesjouw met allemaal astrospullen net wat teveel zijn. Zelf herken ik het van het geen zin hebben om van alles op te zetten, o.a. door te weinig energie, tijd etc.

Ik merk dan dat ik wel altijd veel plezier kan hebben van een verrekijker. Je haalt hem uit de foedraal, doppen er af, naar buiten en waarnemen. Met een verrekijker kan je bij uitstek ook liggend waarnemen en dat draagt ook bij aan de ontspanning.Soms kijk ik maar tien minuten, voor het slapen gaan even checken of alle sterren er nog hangen...maar dat geeft net even dat moment van rust en voldoening die je dan juist hard nodig hebt. Dan kan een waarneemsessie nog korter zijn dan alleen al het opbouwen van telescopen en monteringen etc. Misschien heb je er al een liggen thuis en anders zou ik daar wat geld in steken.

En op die momenten dat ik zelfs de verrekijker niet gebruik, dan kijk ik toch wel even met het blote oog. In beide gevallen kijk je dan ook op halfbewolkte avonden tussen de wolken door, op momenten dat je er niet aan zou denken om een telescoop op te zetten.

In ieder geval is de essentie dat meer of grotere/betere spullen gelijk ook meer werk met zich meebrengen, minder kan dan wat verlichting brengen.
      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Lifesvr
        "ik denk wel dat de ioptron dat WEL zal kunnen" - hmm, vraag het me af...

De AVX heeft een max draagvermogen van 14kg, de CEM25 daar tegen 12.5kg. Als de CEM25 een beetje op mijn CEM120 lijkt qua hand controler aansturing, mis ik toch wel een paar handige dingetjes uit het Celestron arsenaal (binnenkort zelfs aansturing van de Celestron focuser met de nieuwe firmware), maar misschien is het nog wat onbekendheid met...

schoenmaker, binnenkort komt mijn AVX en starsense voor onder jouw budget op de markt, maar weet niet hoeveel haast je hebt. Ik heb nog geen pier gemaakt voor de CEM120......
        Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Ik ben begonnen destijds met de eerste ZEQ25 van Ioptron. Die was net uit.
          Daar heb ik veel mee en van geleerd.
          o.a. Dat een C8 absoluut NIET op deze montering moet.
          Het is een hartstikke leuk ding, maar voor kleinere kijkers.
          De Equinox120 die ik er op had staan, was eigenlijk al te veel van het goede.
          Zeker met wind. De combinatie met de Tak fsq85 was veel beter.
          Groot voordeel is zijn lage eigen gewicht.
          Daarentegen is het wormmechanisme nogal kwetsbaar als je daar niet goed mee om gaat.

Maar Ioptron heeft wel goed spul vind ik.
          Ik heb de zeq25 en de ieq45pro gehad en ben daar erg over te spreken.
          Als ik de TDM had kunnen overzetten was ik voor een cem60 gegaan.

Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Hallo schoenmaker

We hadden op twitter al wat contact.
            Ik denk persoonlijk niet dat een nieuwe mount de oplossing gaat bieden.

Als ik een tip zou mogen geven dat zou ik weer vanaf het begin gaan beginnen, met de Star Adventurer en dan widefield astrofotografie, dus dslr en kleine lens.
            Zometeen dan komt het sterrenbeeld zwaan weer mooi aan de hemel en dat is bijna volledig omringt door mooie nevels. Met een 50 mm lens kan je dan al fantastische dingen fotograferen. Hoe kleiner je focal length, des te eenvoudiger is het fotograferen en des te vergeeflijker is de opstelling.

Wat ik ook kan aanraden is eens samen met iemand gaan fotograferen. Spreek af op een locatie en ga nou eens samen aan de gang. Je leert van elkaar. Mijn reis in astrofotografie is ook op die manier van start gegaan, door naar de Sterrenwacht Rijswijk te gaan en om hulp te vragen.

Nu ik zelf iets verder ben in het verhaal, kan ik mensen ook weer op mijn manier bijstaan en ervoor zorgen dat ze niet in dezelfde valkuil stappen als waar ik wel 10 keer in ben gestapt.
            Als ik een voorbeeld hiervan mag geven: Je geeft aan dat je even snel een polar alignment doet, terwijl dat de belangrijkste stap is. Samen met iemand eens dat proces doorlopen geeft je vaak nieuwe inzichten. Ikzelf gebruik bijvoorbeeld een hele handige 'gratis' app om mijn polar alignment zo goed mogelijk te maken.
            Een goede polar alignment zorgt ervoor dat (wanneer) je zou gaan guiden, dat de guiding eigenlijk alleen maar minimale correcties hoeft uit te voeren. Hoe minder accuraat de polar alignment, hoe harder deze moet werken.
            Uiteraard kan phd2 helpen met je polar alignment te optimaliseren dmv de drift alignment. Als je dit 1 keer hebt gezien bij iemand, dan zal je zien dat het eenvoudig en handig is.

Commentaar

Tja,
              Een dip. Dat hebben meerderen van ons meegemaakt. Het is lastig om in andermans huid te kruipen.
              Wat mij hielp was om het hele instrumentarium in de mottenballen te doen en als ik zin had in de tuin met een tuinstoel en een verrekijker door te gaan. Wat EdwardB al suggereert. Even alle instrumentale beslommeringen ver ver weg ipv gestres of iets nieuws. Na verloop van tijd komt er weer iets van zin terug, waarschijnlijk in een andere vorm. ( dat kan zomaar jaren duren) En dan heb je kans dat je zonder er erg in te hebben die doos weer staat uit te pakken. Blijft die doos ingepakt? Ook goed.

Zo haalde die Pronto op een eenvoudige alt-az ook ooit mijn waarneemzin weer terug, onder het motto niet presteren maar genieten. Niks moest en alles mocht.
              Last bewerkt door John Baars; 16-04-19, 15:35. Reden: typo
              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Raymond Burger Bekijk bericht
                Je geeft aan dat je even snel een polar alignment doet, terwijl dat de belangrijkste stap is. Samen met iemand eens dat proces doorlopen geeft je vaak nieuwe inzichten. Ikzelf gebruik bijvoorbeeld een hele handige 'gratis' app om mijn polar alignment zo goed mogelijk te maken.
                Een goede polar alignment zorgt ervoor dat (wanneer) je zou gaan guiden, dat de guiding eigenlijk alleen maar minimale correcties hoeft uit te voeren. Hoe minder accuraat de polar alignment, hoe harder deze moet werken.
                Uiteraard kan phd2 helpen met je polar alignment te optimaliseren dmv de drift alignment. Als je dit 1 keer hebt gezien bij iemand, dan zal je zien dat het eenvoudig en handig is.
                Ik doe ook een polar alignment met behulp van een (waarschijnlijk dezelfde) app "Polar Scope Align". 'Even' is in dit geval omdat ik er inmiddels wel redelijk snel in ben. Met een 5 minuten max heb ik mijn mount wel goed uitgelijnd. PHD2 zie ik niet als een optie (voor nu) omdat ik eigenlijk de computer niet bij de telescoop wil hebben. Nog een stroomverbruiker erbij en dat maakt me minder mobiel.
                C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Als je zin hebt kunnen we onze spullen eens combineren. Jouw kijker op mijn Heq5. Autoguiding met een Lacerta. Jij woont volgens mij niet zo ver bij mij vandaan. Ik heb je wel eens kort gesproken op de Papenslag.
                  Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Commentaar

Ik heb ook zo van die periodes. Winter en kou zijn voor mij een waarneemdip, al heb ik de laatste jaren het geluk om het spul mee te nemen naar een zuidelijke locatie met aangename temteratuur en de zuidelijke sterrenhemel. En de zomer is hier ook niet ideaal, niet zozeer vanwege de korte nachten maar vaak de heiige lucht die het effect van lichtvervuiling versterkt.
                    Maar goed de avonden dat ik wel kan kijken dan gebruik ik mijn Dobson of soms heel simpel mijn oude (1973, al zit er nieuwe optiek in) 80mm tafelrefractortje wat een heerlijk beeld geeft.
                    Wat ook een leuke bezigheid is, is het opzoeken van heldere sterren en planeten bij daglicht. Recent (feb. 2019) kon ik overdag met de 11cm ED zelfs de rode vlek op Jupiter bij vol daglicht zien.
                    Hieronder mijn 11cm reiskijker.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019-03-01-00-22-10-IMG_4721.jpg views: 0 grootte: 2,10 MB id: 1413989

Voor foto's ? Wel, ik merk dat veel astrofotografen veel dure spullen gebruiken, maar ik heb nog steeds mijn 30 jaar oude Super Polaris die al vele bagagekelders heeft overleefd van de vele reizen. Want ik heb nu een ED110 en die extra licht gemaakt (en het SP statief ook) voor vliegreizen. En poolafstelling is voor mij maar een paar minuten (zowel noord- als zuidpool), Canon 6D er aan en een simpel powerbankje voor de eveneens 30 jaar oude volgmotor en knallen maar !
                    En guiding doe ik niet aan, kan makkelijk 4 minuten per frame belichten bij 600mm, al zullen pixelpeepers wel verschillen zien, maar daar maak ik me niet druk om.
                    Laatst weer zo'n fotootje van M97+M108, 10x4 minuten met de ED110 (wel tot 65% uitgesneden, dus APS-C grootte), wel een Astronomik UHC filter gebruikt.
                    De grootste hindernis in NL is wel de excessieve lichtvervuiling, al woon ik niet eens in de lichtste plaats. En de soms vieze lucht (heiigheid) bij oostenwind is ook nogal wel een hindernis, want die heiigheid versterkt het effect van lichtvervuiling. Maar ik maak ervan wat er kan.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M97-M108-10x4min-20190410.jpg views: 0 grootte: 217,6 KB id: 1413988
                    Voeg bestanden toe
                    My eyes are the best optical devices provided. Others:
                    GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Wat zeker helpt tegen een waarneemdip is beginnen met het zelf slijpen van een spiegel. Ik kan je wel aanraden om dit onder goede begeleiding te doen en geduld te hebben.

Een hiervan gebouwde Dobdon (zo ver ben ik nog niet eens) staat wel heel snel.

Robert.
                      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

schoenmaker ik kan in mijn tuin alleen met drift alignment uitlijnen, want mijn huis staat op Noord in de weg. Met een verlicht kruisdraadoculair en (misschien) een Barlow, een ster richting het zuiden op 20-30 graden boven de horizon en een ster richting het oosten, en 25 minuten sta ik meestal behoorlijk uitgelijnd, in ieder geval tot 90 seconden @750mm brandpuntsafstand.

Ik heb dat proces ooit eens op een paar slides gezet. Als je die wilt hebben, kan ik die wel mailen. Laat maar in een berichtje weten of dat wat is. Ik denk dat het so wie so een handige manier van uitlijnen is.

Persoonlijk vond ik het wel een leuk proces me dit eigen te maken.

Wie weet helpt het?

vriendelijke groet,

victor
                        Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Origineel geplaatst door schoenmaker Bekijk bericht
                          (...) Toch vergaat me langzamerhand de zin om de boel in de tuin te zetten of op pad te gaan. Dit komt voornamelijk door het enorm druk zijn op mijn werk en thuis zit ik ook niet stil... Waar ik voorheen elke heldere maanloze nacht wilde bezig zijn, blijft de boel nu vaak in de schuur staan (...)
                          Wat John en EdwardB ook al aangeven, ik denk dat je het beste kunt proberen om weer te focussen op het genieten van de sterrenhemel. Gewoon kijken en genieten. Probeer je rechter hersenhelft zoveel mogelijk te stimuleren, waar je brein bezig is met het waarderen van schoonheid, met intu´tie en het gevoelsmatige. Misschien beter om je nu niet bezig te houden met fotografie, dan ben je al snel bezig met het technische en gaat je linker hersenhelft weer domineren. Die gebruik je waarschijnlijk al genoeg overdag, op je drukke werk en bij andere activiteiten thuis. Ik zou proberen om toch op pad te gaan, voor een mooie donkere hemel, maar ook dat je er even uit bent, dat je fysiek op een andere plaats bent dan waar je al die andere dingen bij daglicht doet. Wat EdwardB ook zegt, neem een verrekijker mee als je geen zin hebt om met veel spullen te sjouwen, geniet en ontspan!

Origineel geplaatst door rweust Bekijk bericht
                          Wat zeker helpt tegen een waarneemdip is beginnen met het zelf slijpen van een spiegel.
                          Ik weet niet of je hier interesse in zou hebben, maar naar mijn mening is dit eigenlijk een heel goed idee. Past ook bij het bovenstaande van de hersenhelften. Het doet me sterk denken aan wax on, wax off, uit een film van alweer een hele tijd geleden. Een bezigheid om helemaal zen te worden.

Commentaar

Werken...
                          X