Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

EQ5 Motorset

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

EQ5 Motorset

Mijn EQ5 mount wil ik uitrusten met een motorset. Voor rond de 150 euro ben ik dan klaar. Ik wil de versie met een st4 poort, zodat ik t.z.t er ook nog een guide scope aan kan hangen.

https://www.astromarket.org/motoren-...erface/p,46068

Ik wil (voorlopig) geen GOTO omdat ik het nog veel te leuk vind om objecten op te zoeken.

Kan ik, als ik een dergelijke set ga monteren op mijn statief, het statief ook nog 'gewoon' met de hand bedienen? Of moet ik dan alles doen met de handcontroller? Ik vind het namelijk nu wel leuk om af en toe gewoon eens rond te kijken.
    Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80

Het statief heft twee klemmen op de assen. Als je deze losdraait kun je gewoon met de hand richten. Als je ze daarna weer vastzet, volgt de kijker weer en kun je fijnafstelling met de handcontroller (of weer met de hand als je dat wilt) doen. Volgen op objecten aan de hemel hangt namelijk alleen af van de rotatie van de aardas (als het geen satellieten, meteoren, etc zijn) en niet van de positie aan de hemel.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ontkoppelen kan altijd, maar om iets precieser te zijn; op de volgmotoren zitten tandwielen die ingrijpen op tandwielen die met twee klemschroefjes op de draai-asjes van je montering worden bevestigd. Boven die twee tandwielen kunnen dan zoals gebruikelijk de bediening voor met de hand bevestigd worden (de zwarte slangen met de zwarte knoppen) - dat hoeft niet als je alleen met de motoren wilt sturen; scheelt wat extra gewicht en mogelijk trilling door die lange slangen.

Door de klemschroefjes op de tandwielen vast te zetten, grijpen de volgmotoren in en start het volgen, maar dan moet je de handbedieningen niet gebruiken. Draai je ze los, dan kun je de handbedieningen zoals gebruikelijk hanteren, ook als de volgmotor/control unit aan staat. Er zit dus bij iedere motor een koppeling tussen die je vast- of losschroeft. Dan hoef je niet per se de montering helemaal te ontkoppelen.

Hopelijk is dit duidelijk genoeg...
      Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Orion Skyscanner 100 | Celestron 15x70

Commentaar

Werken...
      X