Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Equatoriale werking altitude-altitude-azimut montering zonder wig

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nee, ook (nog) niet. Staat ook op m'n lijstje. En Mel Bartels - inspirator van Dan Gray - zelf zal ik ook inlichten over de vooruitgang die ik de laatste twee weken gemaakt heb.
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

"Traditionele" alt-az monteringen die geen last willen hebben van veldrotatie laten de camera draaien. Je zou dus kunnen zeggen dat dat ook drie-assige monteringen zijn. De derde as is dan de optische as van het licht dat de camera inschijnt.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Zeker, traditionele alt-az monteringen op die manier zijn ook drie-assig.
        Bij traditioneel aangedreven alt-az monteringen zullen wel de diffractie-spikes ten opzichte van de sterren bewogen geprojecteerd worden tenzij je de spider ook nog synchroon met de camera wilt laten draaien. En probeer eens met een traditionele alt-az sterren nabij het zenit te volgen. Dat zal je niet lukken omdat de motoren beperkt zijn in hun rotatiesnelheid, met de oplossing die ik hier beschrijf is dat geen enkel probleem.

Er is wel een beperking met mijn monteringsvoorstel als het gaat om beperking van de rotatie snelheid, maar dat zit hem in equatoriaal gebruik op lage breedtegraden, heel dicht bij de evenaar dus.
        De ellipsgrafiek zal afhankelijk van uurhoek heel hoge en heel lage relatieve hoeksnelheden tonen. Maar voor het overgrote deel van de Aarde is dat niet zo'n probleem. Op La Palma bijvoorbeeld zal de relatieve hoeksnelheid variŰren tussen iets minder dan 0,5 en iets meer dan 2.

Commentaar

Bijzonder om te zien dat m'n idee voor deze montering op Astroforum (451 keer) kennelijk beter gelezen wordt dan op Cloudynights (224 keer). Nou ja, whatever!

Ik vind het doorgaan niet zo sterk om op eigen berichten te reageren, maar met een nieuwtje kan ik het mezelf wel vergeven. Ik heb een website in elkaar geknutseld (nog niet klaar, maar veel nuttige dingen staan er al wel op) waarin ik alle wetenswaardigheden over deze montering samenbreng. Weer voor een ieder die er wat aan heeft! En als je op enige wijze wilt samenwerken. laat maar weten!

Oh ja, de website: http://universaltelescopemount.com/

Commentaar

Werken...
          X