Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Balanceren mount (AVX)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Balanceren mount (AVX)

Voor opnamen is het belangrijk om een lichte tegendruk aan de motoren re geven.
    Ik maak de gewicht kant altijd enigszins zwaarder en de voorkant van de OTA ook.

Echter richting Zenith verdwijnt de verzwaring van de voorkant van de OTA zodat er eigenlijk geen onbalans meer is..
    Heeft iemand daar iets slims voor?
    Groet Hugo

De oplossing is: servomotoren, goed strak afgestelde assen (zonder speling) en een kinematisch geconstrueerde worm/wormwiel aandrukking.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Is er geen belt-mod voor deze montering? Dat kan het ook oplossen.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door hugo52 Bekijk bericht
        Voor opnamen is het belangrijk om een lichte tegendruk aan de motoren re geven.
        Ik maak de gewicht kant altijd enigszins zwaarder
        Die twee stellingen (tegendruk aan de motoren, gewichtkant zwaarder) zijn in overeenstemming zolang je telescoop 'rechts' van je montering hangt, erachter staand. Dan is het zo, dat als je de gewichtkant zwaarder maakt, dat je dan contrabalanceert tegen de draairichting van de sterren in. Dus heb je de hele tijd een beetje 'tegengas' cq tegendruk voor de motoren.

Als je telescoop links van de montering hangt zou je de telescoopzijde juist zwaarder moeten maken om tegendruk te geven aan de motoren.

Dit even terzijde.

Je probleem is herkenbaar en voor de belt-mod was mijn heq5 ook enigszins onbetrouwbaarder hoog in het zenit. Sinds de beltmod heb ik geen problemen meer gehad daarmee. Voor de Losmandy heb ik wel eens een interessante truuc gezien op YouTube met een gewicht aan een touw om de RA as heen....zodat er altijd op de goede manier aan de RA kop getrokken werd....

Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

Ha, ja, dat lijkt een oplossing, ik dacht ook al aan unidirectionele guiding maar dit is handzaam.
          Groet Hugo

Commentaar

Werken...
          X