Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat vinden jullie van deze PHD graphs? HEQ5 beltmodded

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Wat vinden jullie van deze PHD graphs? HEQ5 beltmodded

Hoi allemaal,

102/714mm doublet op beltmodded HEQ5 met Starlight Express filterwiel + OAG, met sinds kort een Lodestar. Ik ben erg tevreden over deze guiding: we zitten structureel ruim onder de 1'' RMS total, en dit is er met de grote pixels van de Lodestar (8,2mu!) eigenlijk alleen maar op vooruit gegaan (ik was beetje bang voor undersampling op 714mm). Bijzonder hoge S/N getallen in PHD, enkele honderden units groot, zonder saturation. Dat zal toch allicht geholpen hebben want dat we echt tijdenlang op 0,6''RMS total zaten had ik nog niet eerder gezien.

De DEC is denk ik zo mooi als je hem wensen kan. Oja: er is gepolar-aligned met de QHY Polemaster. De RA stuitert echter nog wel een beetje heen en weer, en lijkt ook een soort repetitieve hobbel te vertonen. Ik heb gespeeld met diverse variabelen omdat ik eigenlijk een meer random patroon verwacht. Elke keer denk ik: het lijkt wel overshooting, maar als ik de agressiveness omlaag haal (naar 40 ipv 60/70) lijkt het toch niet echt beter te worden.

Wat denken jullie? Zien jullie hier ook een RA-stuiter-effect in? Hoe zou dat verklaard kunnen worden, gezien de beltmod? De as van het RA-motortje heeft wel helaas een directe tik met een hamer gehad, recht op de kopse kant van de as, vergissing van een vriend. Niet al te hard maar toch een aardige tik. Wat denken jullie van de periode van dit verschijnsel?

Click image for larger version

Name:	1.png
Views:	2
Size:	241.0 KB
ID:	1382481

Name:	2.png
Size:	239.1 KB
ID:	1382482

Name:	3.png
Size:	248.1 KB
ID:	1382483

Name:	4.png
Size:	216.1 KB
ID:	1382484 Thumbnails (altijd beetje geworstel met die forumscaling, dit gaat in elk geval naar de fullscreens)

Name:	1.png
Size:	241.0 KB
ID:	1382485

Name:	2.png
Size:	239.1 KB
ID:	1382486

Name:	3.png
Size:	248.1 KB
ID:	1382487

Name:	4.png
Size:	216.1 KB
ID:	1382488
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Keurig geguid hoor maar wel raar idd van de RA as. Zie je er wat van in de foto's? Zo nee, dan zou ik met er weinig zorgen over maken. En anders zou je altijd een nieuw motortje kunnen aanschaffen en de huidige vervangen.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Of om het nog wat anders toe te lichten, zie onder.

Ik zit nu ineens te denken: kan dit een balance-issue zijn? Met dit object (NA-nevel) hangt het contragewicht eigenlijk min of meer recht naar beneden. Er is en kan dus ook niet echt sprake zijn van east-heavy balancing. Het is ook moeilijk hiervoor goed te balanceren omdat ik om 00:00 volgens mij begin met het gewicht een heel pietsje aan de ene kant, en de uren erna (tot 04:15) langzaam voorbij het lage punt doorgaand naar de andere kant.

Dat moet het haast wel zijn denk ik eigenlijk.

Click image for larger version  Name:	5.png Views:	1 Size:	28.9 KB ID:	1382491
      Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
        Keurig geguid hoor maar wel raar idd van de RA as. Zie je er wat van in de foto's? Zo nee, dan zou ik met er weinig zorgen over maken. En anders zou je altijd een nieuw motortje kunnen aanschaffen en de huidige vervangen.
        Hmhm ja of ze omdraaien.

Volgens mij zie ik in mijn uiteindelijke foto's exact de stervorm zoals PHD de puntenwolk weergeeft. Dus inderdaad slightly elongated in RA-richting.

Ik ga 1] eens kijken hoe dit eruit ziet met een ondubbelzinnige lichte east-heavy balancing 2] eens kijken hoe dit eruit ziet met de DEC + RA motor verwisseld.
        Bedaknt voor je feedback.

Ik wist niet dat je die motortjes los kon bestellen trouwens.

Comment

Ik weet niet helemaal zeker of de RA en Dec motors hetzelfde zijn. TeleskopExpress verkoopt ze los iig:

https://www.teleskop-express.de/shop...Scan-GoTo.html
          https://www.teleskop-express.de/shop...Scan-GoTo.html
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Hmhm toen ik ze in mijn handen had voor de belt-mod kreeg ik het idee dat ze volmaakt identiek waren maar dat alleen de connectieplaat een kwartslag gedraaid zat. Goed om op te letten inderdaad. Die linkjes gaan over een EQ5, toch een ander apparaat dan de H-EQ5. Weet niet of ze dan alle EQ5 modellen inclusief heq5 bedoelen - maar wel zie ik op de achtergrond wat zwarte kappen - dat is een EQ5 feature (heq5 is wit).

Bedankt voor het meedenken.

Comment

zoals ik van een ervaren astrofotograaf ooit heb geleerd: als de sterren rond zijn, moet je je niet verder meer druk maken om grafiekjes.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Mmmm daar zit absoluut wat in, maar ik zou die uitspraak willen nuanceren tot: "als de sterren rond en klein zijn (zo klein als je ze met jouw image scale / seeing / guiding mag verwachten) hoef je je niet meer druk te maken om grafiekjes".

Ronde sterren kan namelijk ook betekenen dat je guiding-nauwkeurigheid op RA en DEC allebei even slecht is. De combinatie van ronde sterren en onnodige onscherpte kan dus heel goed hand in hand gaan.

Om maar eens een simpel voorbeeld te noemen: als je net niet helemaal goed in focus bent, zijn je sterren ook keurig rond. Goede plaat? Nee.

Comment

Je hebt best vaak in Nederland dat door de seeing de afwijking in zowel RA als DEC ongeveer gelijk is, dan krijg je ook dat probleem. Het is de kunst om je afstelling zo te vinden dat het niet op de seeing gaat guiden.
                  In Nederland is heel vaak de seeing de limiterende factor en dat is in dit land niet te veranderen. Alleen als we overschakelen op lucky imaging met grote snelle optiek is dit nog te bevechten en dan luistert het autoguiden ook minder kritisch, we gaan dat in de komende 10 jaar wel krijgen denk ik.

Ik heb zelf het gevoel dat je instellingen goed zijn en dat je nu tegen de mechanische limiteringen van een Chinese montering aanloopt die alleen te verhelpen zijn met investeringen die nog hoger zijn dan de aankoop van een nieuwe Chinese montering van hetzelfde type.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Volgens mij is er wat meer onbalans nodig. Het lijkt er op dat RA steeds even vooruit schiet.Een schokkerige beweging inplaats van vloeiend. Je ziet een vaste afstand tussen de pieken in de RA. Er zit altijd nog een hysteresis in de laatste wormwieloverbrenging en die krijg je alleen weg met een onbalans,. De onbalans bij voorkeur tegen de RA draairichting in. De montering moet bij loskoppelen echt wegdraaien.

Het kan ook zijn dat er mechanisch iets stroef loopt. De RA as moet heel soepel draaien.

Comment

Helemaal mee eens, Han.K, thanks for chiming in. En Patrick heeft ook gelijk (die tip om langer te belichten heeft me overigens ronde sterren opgeleverd, al ging de graph er niet per se op vooruit! dank dus!). Ik denk dat de onbalans maar heel moeilijk op te lossen is omdat mijn RA-as helemaal niet zo soepel loopt, er zit een beetje speling in, en op sommige gebieden in de rotatie moet je hem echt duwen, in tegenstelling tot de dec die je bij wijze van spreken kan laten draaien door er tegenaan te blazen. Ik moet daar toch eens naar kijken, er zitten een hoop imbusbouten aan de buitenkant, misschien is het wel iets wat ik zelf kan. Zodra ik het woordje 'stripping' in een internet guide tegen kom en bureau's vol met lange ingevette cilinders zie heb ik de neiging af te haken, maar inderdaad, ik denk dat dit het in deze hoek zit. Ontzettend bedankt heren!

Ik denk dat ik, als ik dit op weet te lossen, goede mechanische loop van de RA as en DUS daardoor het mogelijk maken om netjes en lichtjes te east-heavy-balancen, dat ik daardoor de oscillatie op de RA kwijt kan raken. Met wat geluk duikt de RMS error in arcsec dan naar een range die meer lijkt op die van de DEC as: en dan heb ik EN ronde sterren, EN kleine sterren. Met een total guide RMS van 0,5 a 0,7 arcsec, een image scale van 1,35''/p (straks met de reducer) en de matige seeing boven Utrecht heb ik het ideale statief voor deze situatie. Het blijven machtig mooie apparaten, die HEQ5's en het is leuk om ze tot het uiterste op te zwepen. Ik zit mooi ingebouwd in een achtertuin tussen huizen en bomen, weinig zicht rondom dus, dus ik zal profiteren van die wind-arme situatie ook, met die kleine refractor erop. 0,3 / 0,3 / 0,5 total rms, here we come.

Tips over het soepeler laten lopen van de RA as zonder dat ik een volledige astrobaby-achtige-stripdown hoef te doen zijn extreem welkom.

Edit: de eerste minuut van deze video laat exact zien hoe 't bij mij gaat. Stiff RA. Merk op dat hij de unlock echt vasthoudt zodat er zeker weten geen lock is:
                      https://www.youtube.com/watch?v=aqcz...ature=youtu.be
                      Last edited by Daniel Beetsma; 13-06-18, 16:38.

Comment

Ja dat filmje is een goede weergave van het probleem.

Bij mij loopt de RA zo soepel als de DEC as op het filmpje. Wel heb ik problemen gehad met stroef lopende RA door de aluminium RA schaal/ring. Als het schroefje is ingedraaid is wilde hij in sommige posities wel eens stroef lopen. Met het schroefje helemaal uitgedraaid heb ik er geen last van. Hoe dat mechanisch kan heb ik niet verder niet naar gekeken.

Mijn as heeft geen speling. Speling lijkt me niet goed voor guiding.

Er zijn gebruikers die de RA lagers uitwisselen maar dat lijkt me overdreven.

Er is genoeg te vinden over de RA as zoals:
                        http://www.astro-baby.com/heq5-rebuild/heq5-m1.htm

En hier een hoop advies:
                        https://stargazerslounge.com/topic/2...5orion-sirius/

Succes met het overhalen. Zal niet moeilijker zijn dan aan een fiets sleutelen.

Comment

Haha een fiets - daar was ik eigenlijk ook nooit zo goed in!
                          Maargoed ik heb wel zelf de rowan belt mod gedaan en dat was enorm leuk en bevredigend. Ik ga met je links aan de slag, dankjewel Han!

*edit: overigens had ik, in de overtuiging levende zorgzaam met mijn statief om te gaan, netjes die setting ring aangedraaid - inderdaad. Dat scheelde al een beetje. Verder een klein contragewicht vervangen door een grote. Maar de RA as loopt niet perfect soepel, dat is een feit. Toch is het betrouwbaar onder de 1,0 total rms'' duiken (0,5 - 0,6'' zelfs met goeie omstandigheden) al wel erg goed voor een HEQ5.
                          Last edited by Daniel Beetsma; 14-06-18, 08:21.

Comment

Vergeet niet dat de worm-wormwiel aandrukking van veel monteringen (heq5pro incluis) niet kinematisch is geconstrueerd en dus niet echt spelingvrij is. Deze is wel zo af te stellen, maar door het krimpen/uitzetten van het aluminium afhankelijk van de temperatuur moet je dit eigenlijk afstellen op de temperatuur waarbij je fotografeert en dat is grofweg 4x per jaar (voorjaar, zomer, najaar, winter). Ook heb je stappenmotoren en geen servomotoren, dus als je hem exact spelingvrij afstelt loopt ie vaak in siderial speed good, maar een high speed slew op 800x laat hem stallen. In EQmod kan je die op 400x zetten en dan kan ie iets strakker staan. Een servomotor heeft er weinig/geen last van en trekt 'm door de weerstand heen. Een stappenmotor heeft juist op 800x slew speed het minste koppel.
                            Als je weerstand voelt in je assen kan je proberen het Chinese vet te vervangen door lithiumvet, ik heb nog een patroon liggen dus als je me een potje opstuurt waar enkele kubieke centimeters in kunnen is dat meer dan genoeg.
                            Als je hem zelf niet uit elkaar durft te halen kan je overwegen om hem een keer mee te nemen naar Herman ten Haaf, die heeft dit klusje al heel vaak geklaard, en zet er meteen bronzen bussen in + mooie afstelknoppen voor je elevation, zie: https://www.astrosystems.nl/skywachter-mount-

Comment

Ik geloof inderdaad dat ik het niet helemaal aandurf nee. Ik heb zo goed als geen enkel gereedschap behalve schroevendraaiers en hamers en houtzagen en kwasten etc - niet eens een werktafel waarop ik dit zou kunnen doen - zou de woonkamer moeten zijn. Zo iets als nakijken door een expert als Herman lijkt mij perfect - ook voor de collimatie van mijn doublet trouwens! Ik mailde hem daar een half jaartje terug nog over maar toen lag z'n testapparatuur uit elkaar. Dit is een heel goed idee en wat er op zijn site staat getuigt wel van heel veel verstand van zaken.

Bedankt (voor de 2000e keer), Patrick!!

Edit: update: ik heb contragewicht toegevoegd en de RA as soepeler laten draaien (door die setting ring wat losser te zetten) zodat er een ondubbelzinnige east-heavy werking was dwz tegen de tracking-richting in. Het leek geen effect te hebben op de guiding: de RA as bleef met ongeveer dezelfde periode op en neer dansen: met guidesteps (belichtingstijden) van ongeveer 3 seconden telkens bergjes van enkele steps breed met doorgaans 2 countercorrecties nodig om 'm weer op het goede punt te krijgen. Om onmiddelijk weer weg te glijden. Zoals in de plaatjes te zien is zijn de bergjes vaak wel netjes gecentreerd rondom het middenveld. Met belichtingstijden van 1s is het probleem weg (dat lijkt zo) maar dan heb ik als eindresultaat toch echt geen ronde sterren meer ;-)

Last edited by Daniel Beetsma; 18-06-18, 13:45.

Comment

Working...
                              X