Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Knoop doorgehakt: OGEM mount

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De nieuwe prijs voor de basis uitvoering is 4.961,- Dat komt toch wel erg dicht in de buurt van de prijs van een bewezen concept als de Mesu 200 (begin 2016 voor 5.695,- te koop).
    Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

Inderdaad, maar een Mesu200 heeft een RA wiel dat NIET is gehard, en deze montering wel.................Als een niet gehard wiel slipt, en dat -kan- bij een onbalans, dan staat er een kras op en dat ga je zien bij de guiding als daar het asje van de motor overheen loopt.
      Sommige zaken hebben nu eenmaal hun prijs. Probleem met amateur astronomie is vaak dat mensen ontzettend complexe apparatuur willen, en er eigenlijk niet het geld voor over hebben dat ervoor benodigd is om het op dat kwaliteitsniveau te maken. Ik ken enkele mensen die amateur-astronomie apparatuur ontwikkelen/bouwen en geloof me: het is ECHT geen vetpot, de eisen zijn hoog en complex en het clientele..........nou, er zitten soms horken bij hoor................
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik begrijp niet waarom je over de prijs begint? Het tegenovergestelde geldt denk ik trouwens eerder: er wordt nogal snel veel geld uitgegeven aan premium apparatuur in de hoop dat dit de oplossing is voor alle problemen. De Staraid is daar een goed voorbeeld van....

Enfin, in dit geval zou ik eerder kiezen voor de duurdere Mesu 200 (prijs is nu 5.700,- zag ik zojuist) omdat dit een bewezen concept is. Liever een niet-gehard RA wiel dan een concept waarvan je nog maar af moet wachten A) wanneer deze geleverd gaat worden en B) of deze zal presteren conform de hoge verwachtingen.

Feit is dat de Ogem vorig jaar vanaf maart 2018 is verkocht (en door de klanten vooruitbetaald neem ik aan) waarbij de leverancier toendertijd heeft aangegeven deze vanaf 5 mei 2018 te gaan leveren. Het is inmiddels augustus 2019! Bizar....
        Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
          Ik meen dat het langer heeft geduurd omdat de origineel voorziene FreeGO2 besturing nogal wat software-ontwikkeling door moet maken. Dit kan nog wel een hele lange tijd op zich laten wachten, daarom is gekozen om de monteringen te voorzien van een in de praktijk bewezen besturing (Mesu200, en ja, mijn ASH montering ook): de SitechII van Dan Gray.
          Elk verhaal heeft 2 kanten.

Commentaar

Ach, een 90 graden goed gelagerd assenkruis kan een goede astromechanicus wel maken, dat hebben er al zoveel gedaan. Een sitechII besturing is bewezen en de frictie drive ook. Er kan niet veel mis mee zijn. De gebruikte motoren en encoders zijn ook hetzelfde.
            Eigenlijk is zo'n frictie drive een van de meest eenvoudige systemen, waar zo min mogelijk zaken mee mis kunnen zijn.
            Ik zou wel een gehard RA wiel willen, want zo'n slip-kras gaat er nooit meer uit (eigenlijk moet het hele wiel opnieuw worden gepolijst en daarna weer op de motoras afgesteld).
            Ik heb het destijds ook overwogen, maar mijn Newton met daaraan L200 spectrograaf en destijds Atik4000 had zoveel onbalans, dat ik het niet aandurfde. Een wormwiel blijft gewoon staan, maar heeft weer als nadeel een grote PE wat je weg moet regelen.
            Ik zag pas ook de nieuwe versie van de Mesu200 die nog veel zwaarder is uitgevoerd. Ook een indrukwekkende montering.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik doelde op het verhaal (controller) waarom het een hele lange tijd op zich heeft laten wachten. Ik ga de FreeGo2 gebruiken op mijn eigen bouwsel dus we gaan het zien.

Zelf gebruik ik RVS wielen dus als ik hem over een tijdje uit elkaar haal kan ik eens kijken hoe het zit met de krassen. Ik denk dat het wel meevalt want ik heb wat testen gedaan met de slip en ik zie nog geen enkele kras. Maar misschien heb je gelijk.

Commentaar

Probleem met de FreeGo2 controller is denk ik, dat het allemaal nogal nieuw is niet echt heel veel getest met de wat grotere monteringen die soms ook remote worden bediend. Een van de dingen die ik bijvoorbeeld hoorde is dat het geen refractie correctie had.
                Vaak komen problemen pas echt naar boven als mensen ermee aan de slag gaan. Dat was destijds met de Sitech ook.
                Zal allemaal wel loslopen, maar van iets nieuws, dat eigenlijk een ontwikkeling uit een soort hobbyproject is, kan je ook niet verwachten dat het meteen helemaal perfect is. Alles heeft zijn (ontwikkel)tijd nodig.

Commentaar

Origineel geplaatst door RobRob Bekijk bericht
                  Ik heb nog steeds mijn OGEM in bestelling staan. Ik verwacht dat hij in de komende weken zal worden uitgeleverd... De EQ8 is inmiddels verkocht dus ik zit nu even zonder geschikte montering voor op de pier.
                  Is de OGEM montering nu geleverd?

Commentaar

nee, ik moet nog even wachten (Sitech is de encoder uitlezing nog aan het aanpassen)...
                    T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | 254/1016mm Newton
                    C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Commentaar

Origineel geplaatst door RobRob Bekijk bericht
                      nee, ik moet nog even wachten (Sitech is de encoder uitlezing nog aan het aanpassen)...
                      Nog nieuws?

Op de site heet het blijkbaar "The Trident Mount". Op de tekeningen staat OGEM mount.

Commentaar

Ik begin nu toch ook wel heel erg benieuwd te worden

Commentaar

Ik kreeg een toezegging dat de laatste van de early bird mounts nog deze maand worden uitgeleverd. Ik ben ook erg benieuwd...
                          T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | 254/1016mm Newton
                          C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Commentaar

Werken...
                          X