Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Knoop doorgehakt: OGEM mount

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
    Ik zou de mount zelf ophalen. Straks is er weer wat met het verzenden....
    dat ben ik ook van plan...
    Been there....

Me: "Let me know if I can pick up the telescope next Sunday "

Mark: "I'm afraid our factory is closed this week, we had some personal problems that will take a while to resolve, so I go to the UK."

Ik wilde met 'veel plezier' 250km (enkeltje) rijden om mijn telescoop op te halen (hij was namelijk 'klaar') maar meneer ging onverwacht weg naar de UK. En collega's konden of wilden het niet doen of waren er ├╝berhaupt niet.
    dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Welke type telescoop had je besteld?
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
        Welke type telescoop had je besteld?
        Een custombuild LZOS 123/738. De telescoop was helaas gereed nadat ik de order wegens gebrek aan vertrouwen gecanceld had.
        dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Origineel geplaatst door RuudOnline Bekijk bericht
          Mark: "I'm afraid our factory is closed this week, we had some personal problems that will take a while to resolve, so I go to the UK."
          Gaat hij daar monteringen afleveren?

Commentaar

Origineel geplaatst door toolmaker Bekijk bericht
            Wat mij nu opvalt is dat niemand zich nu afvraagt hoe dat dan zit met die "nieuwe controller".
            Ik dacht dat ze allemaal uitgerust zouden worden met een Sidereal Technology besturing.
            Ben benieuwd of iedereen nu ook nog een proefkonijn gaat worden met deze controller.
            Ik vind dit ook wel vaag om eerlijk te zijn. Waarom niet de beloofde Sitech? Zijn die er ook uitgestapt?
            Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
            TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Origineel geplaatst door RuudOnline Bekijk bericht

Been there....

Me: "Let me know if I can pick up the telescope next Sunday "

Ik wilde met 'veel plezier' 250km (enkeltje) rijden om mijn telescoop op te halen (hij was namelijk 'klaar') maar meneer ging onverwacht weg naar de UK. En collega's konden of wilden het niet doen of waren er ├╝berhaupt niet.
              Jaja, typisch Mark.
              Ik ging er ook mijn L200 ophalen................was voor mij zo'n 200km rijden...was er op het afgesproken tijdstip.........heb 2 uur voor de deur gestaan voordat Mark arriveerde. Maar goed, daarna had ik mijn L200 en een hele leuke middag in de fabriek van Mark gehad.

Aangaande de controller: ik ben ook benieuwd. Ik had er de SitechII op laten zetten en er de meerprijs voor betaald. Had ik destijds ook geadviseerd aan Mark toen dat met die FreeGoto besturing flopte. Ik had al vanaf het begin mijn twijfels over die besturing. Leuk om je oude GP DX goto mee te maken..........maar om er nou serieus mee te gaan astrofotograferen.........nou nee.
              Hardwarematig niet robuust genoeg en dat is de SitechII wel: dat is een echte industriele robotbesturing.
              Die SitechII kan er trouwens altijd nog op, ik heb daar veel ervaring mee en kan er die later zo voor je opbouwen.
              Als de mechaniek maar goed is.
              Was destijds ook zo met Herman: hij zij, ik kan een mechanisch perfecte montering voor je bouwen, maar dat besturen, dat moet je zelf doen. Ik kocht er eerst de Littlefoot Elegance photo LFE besturing voor (stappenmotoren) maar ben later toch geswitcht naar de duurdere SitechII omdat dit servo's ondersteunde. Het was ook het pilotproject voor mij omdat we de SitechII ook op de zeer zware Zeiss montering van Halley gingen bouwen. Was om er ervaring mee op te bouwen.
              Voordeel van servo is, dat je de afstelling van de lagers spelingvrij af kan stellen (een goede montering heeft geen speling, zoals sommige Chinese stappenmotor verkopers soms anders doen laten overkomen). Bij stappenmotoren is het vaak noodzakelijk om iets speling te hebben omdat hij anders de snelle slew (waarbij de koppel het laagst is) niet trekt (langzamer slewen helpt). Maar dat terzijde.

Als je dus een goede montering wilt: zorg er dus eerst voor dat hij mechanisch top en spelingvrij is. Dat met de besturing is al met de SitechII opgelost.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                toen dat met die FreeGoto besturing flopte. Ik had al vanaf het begin mijn twijfels over die besturing. Leuk om je oude GP DX goto mee te maken..........maar om er nou serieus mee te gaan astrofotograferen.........nou nee.
                Heb je hier meer info over? Wat was er geflopt dan? Van het FreeGo2 kamp hoorde ik juist als reden voornamelijk zaken die in de lijn liggen van wat ik in dit draadje steeds opnieuw lees; niet nakomen van afspraken.
                C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Nou, ik hoorde (welliswaar van Mark zelf, dus ja.....) dat de FreeGoto besturing nog allerlei problemen had (waaronder refractie correctie) en dat het bij lange na niet allemaal uitontwikkeld was. Goed, ik ken de kant van Freegoto ook, en het had volgens mij allemaal te maken met vingerwijzerij (hij heeft t gedaan) onderling van waarom iets niet werkte.
                  En het financiele plaatje, ook dat had er nog mee te maken.....(prijzen afgesproken maar daarna bleek alles duurder uit te vallen etc.)
                  Goed ik heb het alleen van de partijen zelf gehoord en later gingen ze uit elkaar en ging FreeGoto zelf een eigen montering ontwikkelen (huh? Dat deed Mark toch al.........) maar goed.
                  Tenlangeleste werd ik gevraagd: hoe moet dat nu met de besturing. Tsja, ik heb eigenlijk alleen maar ervaringen met de SitechII en er goede ervaringen mee, dus ik adviseerde die dan maar omdat ik wist dat die werkt.
                  Goed, die kost 1000 euro en dat wou natuurlijk niemand extra betalen denk ik. Dus ik zeg: ok, lever dan eerst een montering die gewoon werkt incl. een SitechII aan een ervaren astrofotograaf. Zorg eerst dat er mooie langbelichte plaatjes komen die goed zijn en scherp. Kijk, als dat alles dan goed werkt, dan trek je de rest over de streep. Na al die tijd zal de Freegoto wel werken en kan de montering die mechanisch goed is alsnog van een andere besturing worden voorzien (dat kan altijd wel met servo monteringen).
                  Maar: wel door een ervaren fotograaf laten doen, niet iemand die zich nog moet leren astrofotograferen.
                  Goed, dan hoor je niks meer, en zie je geen plaatjes verschijnen van testopnames.
                  Het enige dat je ziet en volgt is dit topic, verder hoor je absoluut niets.................
                  Dus ja..............da's mijn kant van het verhaal. Maar goed, ik zal nu wel weer mensen voor de schenen schoppen en daarvoor excuses, maar dit is wat mij betreft de waarheid, want liegen kan ik niet.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

dank voor dit kijkje achter de schermen patrickduis .
                    T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | 254/1016mm Newton | RC-10 250/2500mm
                    C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW | RPi HQ Camera

Commentaar

Ja gewoon ff volhouden, zodadelijk heb je er een goede montering aan, voor het leven. Ik moest ook 2 jaar wachtenn op mijn ASH montering, want het was gewoon erg veel werk. Herman heeft die van mij nog conventioneel gemaakt. Mark is van de nieuwe stempel en maakt alles CNC, dat scheelt wel weer. Als ie er eentje bouwt, kan ie er gelijk ook meer bouwen.

Commentaar

nog een update:

Hi Everyone,

I've been asked a lot about the controller. We'll be making a demo of it very shortly, perhaps a brief live stream over the weekend.

The controller is our own version of the OnStep system. For quite some time we have been working with the author to implement features that allow the system to be used easily on a friction drive mount. E.g.
                        adjusting the drive steps without recompiling every time (major time saver when fine tuning a friction drive!), additional safety features related to end stops and limit switches, encoder support, and a few other tweaks.

We pay a license/royalty fee on each controller to get additional support for customers, a copy of the planetarium software for each controller (with unique features) as well as supporting the project itself. The controller is open source and in the spirit of this all our tweaks are available for anyone else to use. The Tridents will be fitted with a custom version of the OnStep PCB using the Teensy4.0 controller which was recommended as the superior option.

The switch may seem odd but bear in mind this was started a long time ago after the whole fiasco with the original controller to prevent such a thing ever being possible again. It was meant to be for future mounts but due to the delays on the Trident it was ready first so we thought to just use it right away. This may seem like a change of controller but it's actually going back to the original spec, we originally intended to have an own, open source controller, if you can cast your mind back that far (it's been a while!) It also has support for a 3rd axis/focuser, as well as the previously mentioned wired/wireless INDI, ASCOM, iOS and Android support, all tried and tested.

We've gotten everyone's shipping preferences by now and will again be in contact on an individual basis shortly

Greetings!
                        Mark

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image.png views: 61 grootte: 52,8 KB id: 1464708

T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | 254/1016mm Newton | RC-10 250/2500mm
                        C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW | RPi HQ Camera

Commentaar

OnStep

Commentaar

Werken...
                          X