Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitecastro eqdir kabel

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hitecastro eqdir kabel

Ik heb een vraag deels is hij beantwoord door vincent, alleen ik hoor verschillende antwoorden van anderen. Gisteravond is mijn hitecastro eqdir kabel gesneuveld. Het blijft goed helder en wil dus zsm een nieuwe. Nu weet ik dat pc winkels ook usb maar rs232 verkopen kan je die ook gebruiken voor je montering aan te sturen? Omdat dit de snelste optie is om aan zon kabel te komen. Vincent dacht van niet ivm een chip die in de hitecastro kabel zit. Mijn montering is een sw neq6 pro.
    SW 8" Qauttro CF -GPU aplanatische coma Corrector 4-element - Idas Lps p1 - Oag -qhy allccd- Neq-6- canon 1100D

Het hangt van de kabel en het OS af of dit werkt. De "echte" kabels worden door Prolific gemaakt en zij hebben ook drivers voor windows, Linux en Mac OS X. Die drivers werken op Linux en Mac alleen goed met de kabels van Prolific. Dus het hangt er van af of het werken gaat of niet. Beter geduld hebben en een nieuwe EQDir kabel bestellen.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Ik snap dat je misschien hetzelfde kabeltje van hitec weer terug wil, maar ik weet/hoor niets dan gezeur met die dingen, vnl driverissues. Ik heb veel betere ervaringen met die van Pierro Astro:

https://www.pierro-astro.com/materie...n-atlas_detail

productcode is EM0001

Dat laatste is belangrijk want daaraan kan je zien dat het deze kabel is:
      https://www.astromarket.org/monterin...nd-orion-atlas

Als je dat vandaag besteld heb je dat zo goed als gegarandeerd morgen in huis - werkt het niet, kan je het altijd terugsturen. Bij twijfel Jimmy van Astromarket gewoon even bellen, die reageert doorgaans onmiddelijk.

Is wat ik zou doen - tenzij jij vandaag iets in elkaar kunt solderen is dit de snelste manier.
      Hij heeft waarschijnlijk het kabeltje van hitec astro ook wel:
      https://www.astromarket.org/advanced..._description=1
      Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Solderen heb ik gister zonder succes geprobeerd.. heb alleen 1 optie nog dit is dan tijdelijk. Ik heb nog een kabel over de kabel die van het handkastje naar pc ene kant zit eenntelefoon plug zegmaar en de andere kant een rs232 maar dan vrouwtje zegmaar. Ik knip de telefoon plug kan eraf en verbind de kabeltjes met die van de hitecastro zijn er ook 3 en zet een tussenstuk op het vrouwtje zegmaar beide kanten mannetje dus pinnetjes, zodat deze in mijn mount kan. Alleen hitecastro heeft rood zwart en groen.en dat andere kabelte rood zwart en wit.gokje dat rood en zwart het zelfde van beide kabels zijn en dan wit op groen moet. Dit is alleen even snel oplossen tot er een nieuwe kabel is. Ik heb idd ook al die andere kabel van pierro gezien alleen alles werkt nu met de hitecastro drivers ect, dus makkelijker is om gewoon t kabeltje van hitecastro te kopen zodat er niks ge´nstalleerd hoeft te worden.
        SW 8" Qauttro CF -GPU aplanatische coma Corrector 4-element - Idas Lps p1 - Oag -qhy allccd- Neq-6- canon 1100D

Comment

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar dit werkt inderdaad niet met een gewone USB naar RS232 adapter, omdat de EQ6 een TTL-signaal verwacht. Dit verschilt van RS232 in dat er andere voltages gebruikt worden. De eqdirect kabels zijn dus eigenlijk USB naar TTL.
          Je kan wel een usb naar RS232 gebruiken, maar dan moet wel de handcontroller ertussen.

Comment

Ja, TTL en een andere pinning. Er komt ook 12V uit die EQ6, onbeveiligd. Als je die per ongeluk kortsluit brand er een printspoor uit.
            Arjan

Comment

Working...
            X