Announcement

Collapse
No announcement yet.

RA oscillatie na belt-mod HEQ5

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• RA oscillatie na belt-mod HEQ5

Hoi allemaal,

Na installatie van de Rowan Belt mod op mijn HEQ5 merk ik dat de guide-errors absoluut omlaag zijn gegaan, maar op sommige posities/orientaties vind er een RA-oscillatie plaats. Het screenshot hieronder is wel van de ergste soort die ik daarna niet meer gezien heb; maar de periode blijft wel ongeveer kloppen. Wat ik nu vooral zie zijn kleinere oscillaties, voornamelijk beperkt tot uitslagen naar beneden.

Heeft iemand zoiets vaker gezien na een belt-mod? De regelmaat erin verbaast me. Voordat ik de belt mod installeerde had ik niet zulke regelmatige fouten, het was gewoon veel meer een willekeurige klerezooi om het maar zo te zeggen.

Nogmaals, onderstaand screenshot is toen het werkelijk op zn ergst was. Mijn RMS errors waren denk ik voor de belt mod 1.2 en 1.2 (1.7 total RMS), en na de belt mod is het eerder 0.4 (DEC) om om 0.6 (RA) resulterend in ca 1.0 RMS. Ook zitten ze regelmatig op 0.3 (DEC) en 0.35 (RA),maar dat lijkt dus wel afhankelijk van positionering.

Zou het aan de spanning op de belts kunnen liggen? Of is de balancering nog niet okee?

Probleem is namelijk dat ik met 1.5 om 1.5 arcsec rms error op beide assen RONDE sterren had. Als de DEC keurig 0.4 is, maar de RA oscilleert zodat die op 0.7 zit, dan heb ik geen ronde sterren meer, en dat vind ik wel storend.

Click image for larger version

Name:	zware oscillatie.png
Views:	1
Size:	256.3 KB
ID:	1368029

thanks
    Daniel
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - QHY23 - QHY5L-II OAG.
    danielbeetsma.wordpress.com.

Ik heb de belt mod ook op mn HEQ5 maar zon oscillatie heb ik niet gezien. Ik zal er specifiek op letten de volgende keer.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro

Comment

Tsja, ik weet uit persoonlijke ervaring, dat een belt systeem synoniem is voor PE. Herman ten Haaf heeft destijds ook het belt-systeem van de zware CP-180 montering van Halley omgebouwd naar een worm/wormwiel systeem met planetaire vertraging (zwitsers precisiesysteem) met kinematisch geconstrueerde aandrukking van de worm in het wormwiel.
      Als je de besturing met de belt hoorde lopen hoorde je gewoon de PE op een snelle slew: njing-njing-njing-njing. Dit wordt vaak veroorzaakt door de pulley waarop de belt loopt die iets slingert, of tanden van de pulley die niet helemaal allemaal hetzelfde zijn, en dat in combinatie van de tandjes op de belt die niet helemaal hetzelfde zijn, veroorzaakt dit een hoge PE.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

De RA en DEC agr staan wel erg hoog ingesleld, dan krijg je dit verschijnsel.
        Zo laag mogelijk werkt het beste en de Hys zo hoog mogelijk (10 of 20)
        Attached Files

Comment

Vogens mij staat de opnametijd van de volgcamera veels te kort op 1 seconde. De aandrijving ijlt een a twee seconden na en je krijgt oscillaties getriggerd door de seeing. Minimaal 3 seconden en maximaal misschien 5 seconden.

Met mijn Rowan HEQ5 belt modificatie heb ik geen probleem en het loopt heel soepel. De aanwijzing is om de tandriem niet te strak zetten. De hoofdproblemen zitten toch meestal in de wormaandrijving van de hoofdas. Wel heb ik heel af en toe last van dat de hoofdas niet goed vrij loopt als ik het schroefje van de RA schaal niet uitdraai waardoor guiding niet goed loopt.

Met of zonder tandriemaandrijving, de beste resultaten krijg je met een redelijk onbalans (0.5 kgf? aan het einde) voor beide RA en DEC assen. Bij de RA bij voorkeur tegen de draairichting in. Staat de telescoop recht omhoog dan worden de volgfouten vaak groter.

Comment

Zeer zeer waardevolle tips mensen. Mogelijk kan ik vanavond nog wat doen maar ik ben laat thuis en nog niet fit na een griep. Kou voel je dan zo gelijk in je botten :-) ik kan hier veel mee en kom erop terug. Patrick, ik heb de tandwielen bewaard dus ik kan altijd terug. Maar eerst proberen met belt!

Bedankt!
            Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - QHY23 - QHY5L-II OAG.

Comment

Daniel,

Kijkend naar de curve zie je dat de aansturing en respons precies een tegenfase zijn. Duidelijk een geval van trage reactie van de montering en mogelijk een te hoge versterkingsfactor. PHP stuurt de montering aan maar ziet nog geen reactie en gaat nog meer bijsturen met als gevolg oversturing. Het is als een boot waar teveel mensen aan een kant staan waardoor hij gevaarlijk schuin staat en iedereen naar de anderkant rent waardoor de boot de ander kant ophelt. Alleen met langzaam reageren en minder sterk te reageren komt de boot in balans.

Remedie, 3 a 4 seconden belichtingstijd en mogelijk minder agressief aansturen. De regeling kan alleen langzame drift compenseren, niet de seeing. Speling in de wormwiel aandrijving vang je op door de onbalans. Het uiteinde van je telescoop moet door een onbalans wat druk uitoefenen zodat de speling uit het wormwiel weg is.

Comment

Veel succes, ik ben heel benieuwd naar de nieuwe resultaten
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Ok daar gaan we dan!
                  Beide assen zijn nu meer uit balans dan ze waren. Op de RA ben ik meer east heavy dwz de montering zal meer moeite moeten doen om de sterren te volgen (gewicht houdt die beweging tegen). Voor de DEC geldt dat de camerakant nu vrij duidelijk zwaarder is dan de andere kant. Het kost niet veel kracht maar hij begint direct te vallen.

RA agressiveness van 60 naar 40
                  DEC agressiveness van 100/95 naar 70
                  Hysterisis omhoog naar 20
                  Belichtingstijd omhoog van 1 naar 3,5s
                  Geforceerde her-calibratie
                  Poolafstelling behoorlijk ruw, op het oog van het grafiekje ('"zo'n beetje vijf voor half zes") door de polarfinder. Geen drift align of andere checks.
                  Object is Witch Head Nebula: laag aan de horizon tegenover Polaris, misschien een wat moeilijke test dus.

HEQ5 pro met Rowan belt mod.

In eerste instantie mislukt de calibratie met de mededeling "RA and DEC vary by an unexpected amount" ,nl dat de ene as 99% hmhm iets moet zijn van de andere as. Dat is bij mij geen 99 maar slechts 59% en PHD stelt voor dat calibratie op 1 vd assen niet nauwkeurig is. Ik discard de data en probeer het gewoon opnieuw.

Het valt me op dat hij zelfs met 3,5 s belichtingstijd een stap of drie/vier clear backlash nodig heeft, en ook 4 a 5 nudges south.
                  Maar: de tweede keer lukt het.

Click image for larger version  Name:	Review calibration feb 2018.jpg Views:	1 Size:	74.5 KB ID:	1369120

Ik ben nog niet zo onder de indruk van de resultaten...

Click image for larger version  Name:	PHD screenshot forumtips feb 2018-1.jpg Views:	1 Size:	243.2 KB ID:	1369121

Met wat getweakte settings is het iets beter (op 1 enorme rare jump na - een windvlaag?)

Click image for larger version  Name:	PHD screenshot forumtips feb 2018-2.jpg Views:	1 Size:	257.3 KB ID:	1369122

Ik heb nu wat ingezoomd op de laatste 50 steps. Het gaat eigenlijk best aardig: 0.35rms op dec, 0.65 op RA. Het punt is alleen dat deze waarden zo van elkaar verschillen. Als je rechtsboven ook naar de puntenwolk kijk zie je dat dit een ellipsvormige verzameling is. Zo komt je stervorm er dan ook uit te zien. Die assymetrie zorgt voor uitgerekte sterren. De RA schommelt te veel.

Ik zal toch misschien aan de nauwkeuriger pooluitlijning moeten?

Click image for larger version  Name:	PHD screenshot forumtips feb 2018-3.jpg Views:	1 Size:	253.7 KB ID:	1369123

Edit: wow.... yuk....

Click image for larger version

Name:	PHD screenshot forumtips feb 2018-4.jpg
Views:	1
Size:	255.7 KB
ID:	1369124
                  Last edited by Daniel Beetsma; 13-02-18, 20:27.

Comment

Na heel veel klooien en settings uitproberen is dit het beste dat ik eruit kan persen. Toch weer kortere belichtingstijden (om eerder aan te bel te trekken bij wijze van spreken) en ook een hogere RA agressiveness. Ik heb het idee dat mijn statief kort gehouden moet worden. Dat kan te maken hebben met een slechte pooluitlijning - ik ben het me bewust.

Nu denk ik vooral: over 2,5 uur verdwijnt rosette alweer achter een muur - de puntenwolk is niet meer elliptisch maar rond - draaien met dat O3 filter op deze maanloze nacht! ;-) Wat een gedoe. Als ik dit gefixed heb ga ik niets meer aan mijn setup veranderen totdat ik geld genoeg heb voor een FSQ106 op een Losmandy GM8/11. Over twintig jaar dus ofzo.

Click image for larger version  Name:	PHD screenshot forumtips feb 2018-7.jpg Views:	1 Size:	299.2 KB ID:	1369156

Comment

Probeer nog even de exposure time van de guide op 2 seconden te zetten.
                      Groet Hugo

Comment

Dankjewel Hugo.
                        Ondanks het gesodemieter toch 1,5 uur o3 data binnen weten te halen van de Rosette, die er goed uitzagen.

Het is nog niet opgelost - beltspanning controleren en pooluitlijning eens goed doen staan op de planning voor de volgende keer.
                        Zo pielen wij voort ;-)

Comment

1 seconde belichten is wel wat weinig, je guide dan op de seeing, liever 2 tot 5 seconden belichten. met 3,5 seconden zat je eerder wat beter in mijn opinie. Voor de rest ken ik de belt mod niet, daar heb ik geen ervaring mee.
                          Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Ik hou meestal 2sec als minimum aan omdat je anders gaat "hunten" op de seeing.

Ik vind je MiMo nog steeds erg laag, en dit verklaard misschien het gedrag. Heb je die goed berekend?
                            Zie dit kladje dat ik eens maakte bij Halley (en nog steeds gebruik): https://www.astroforum.nl/filedata/fetch?id=1300106
                            Zie ook dit topic: https://www.astroforum.nl/forum/astr...kan-mij-helpen
                            Ik heb zelf gisteren met een 200mmF5 (met Harrie Rutten modified Wynne een 200mmF5.6) gefotografeerd met een MiMo van 0.6 vanwege de 2" (verwachte) seeing. Ik haalde een 0.55" RMS op de RA en dat is ver onder de resolutie van mijn systeem (ongeveer 1.5"/pixel).

Ik zie geen patroon in je grafieken, dus hier kan automatische PE correctie (PEC) weinig aan doen.

Comment

Ha allemaal,

Nou, flink wat uurtjes zitten rommelen hoor met jullie adviezen. Hoge minmo, hogere belichtingstijd, lagere agressiveness etc. Echt alles uitgeplozen met als resultaat dat het er nog veel en veel slechter van werd. Dat wil zeggen: de RA echt stuiterend door het beeld met een RMS van over de 2,5 arcsec, en de DEC ook naar boven de 1,0 arcsec.

Waar deze HEQ5 het beste op lijkt te reageren is: kort houden als een overspannen pitbull met een agressieprobleem in een winkelstraat vol kleuters. Dus: belichtingstijd omlaag, agressiveness omhoog, hysteris omlaag. Geen geheugen, niks smooth zelf laten lopen, gewoon strak elke seconde in de gaten houden en zodra hij begint weg te lopen onmiddelijk terugduwen. Het kan echt minuten duren voordat hij settled, soms wel 5 minuten, maar uiteindelijk komt het dan toch een soort van goed: 0,75 - 0,80 arcsec RMS op beide assen - en dat laatste is vooral zeer leuk voor wie van ronde sterren houdt..... (me me me me me)

Meer krijg ik er niet uitgeperst en ik hou er rekening mee dat de rest te maken heeft met de assen/lagers zelf. Vooral de RA as is met de unlock knob eraf vrij moeilijk te bewegen, en op sommige plekken van de draaicirkel zelfs duidelijk stroef. Soms hoor je dan ook een wat stroef/vibrerend geluid (unlocked dus), en dit wordt sterker naarmate je verder van de home-position afgaat.

Met 0,75 arcsec RMS op beide assen ben ik met een pixelscale van 1 arcsec/pixel van qhy23 op 560mm zeker wel tevreden. Goed, de sterren zijn op subs van 30minuten niet zo mooi klein meer als op 10 min subs - maargoed het blijft een oud statiefje.

Als ik het me goed herinner haalde ik voor de beltmod 1,2 om 1,2 resulterend in ca 1,7arcsec rms gecombineerd. Een daling naar 1,0 gecombineerd vind ik mooi.

Click image for larger version  Name:	PHD screenshot forumtips feb 2018-8.jpg Views:	1 Size:	293.9 KB ID:	1369829

En ook as we speak doet hij het net zo braaf als de vorige keer:

Click image for larger version  Name:	PHD screenshot forumtips feb 2018-9.jpg Views:	1 Size:	287.3 KB ID:	1369830

Mijn conclusies:

- een belt mod is met z'n 180-190 euro all-in toch niet goedkoop
                              - er zitten nog meer draaiende onderdelen in je HEQ5 (zoals de hoofd-assen, de motor-assen etc etc) dus denk niet dat elke hobbel terug te herleiden is tot die paar tandwieltjes voorin
                              - de installatie is makkelijk en erg leuk om te doen
                              - het is mijn indruk dat balancering na de belt mod significant kritischer/zorgvuldiger aandacht vereist
                              - het is ook mijn indruk dat polar alignment kritischer erop aankomt
                              - het tweaken van PHD is zeer zeker niet meer 'press here dummy' (wat het daarvoor absoluut wel was) maar vraagt langdurige aandacht en counterintuitieve maatregelen
                              - de guideRMS is zeker omlaag te krijgen, in mijn geval van 1,7arcsec rms 'Tot' naar ca 1,0
                              - of dit laatste met een focal length van 560mm icm de nederlandse seeing nou zo heel veel uitmaakt..... ik weet het niet. Mijn foto's waren voor de belt mod dacht ik niet minder scherp. Goed focussen heeft een veel kritischer impact.

Raad ik een beltmod aan? Alleen voor de die-hard knutselaars met hoge focal length, een ruime portemonnee voor wie het tweaken van de setup de lol van de hobby is, en die perfectie hoger in het vaandel hebben staan dan gebruiksgemak. Doe je het vooral om van je geknars af te komen en ben je tevreden over je guiding? Lekker met de tandwielen blijven klooien want je moet geen wonderen verwachten van een belt drive mod.

Comment

Working...
                              X