Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemen met een AZ EQ5 GT

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problemen met een AZ EQ5 GT

Sinds een klein jaar ben ik in het bezit van een AZ EQ5 GOTO. Het moest de waardige opvolger worden van mijn Meade LDX75, waarover ik best tevreden was. GOTO was altijd perfect.
    Al van in het begin viel het me op dat de GOTO niet zo nauwkeurig was, meestal zat hij er iets naast en soms deed hij wel eens raar. Totaal de andere richting uitgaan bvb. Even de stroom eraf en opnieuw proberen loste dit meestal op. Ook heb ik al eens een factory reset gedaan. Onlangs kreeg ik de GOTO heel goed en heb ik de montering geparkeerd. De volgende keren telkens gestart vanuit deze stand en geen problemen meer gehad.
    Vanavond ben ik echter gewoon gestart en krijg ik de montering niet meer uitgelijnd. Eerst begonnen met 3 ster alignment, Succesvol, tot je een object opzoekt. Met de Synscan Polar Scope alignment, eerste keer goed. Nog eens proberen en ik krijg iets helemaal anders. Ik kon de ster zelfs niet meer centreren. Terug naar 1 van de uitlijnsterren, een heel stuk ernaast.
    Dan maar eens met 2 sterren uitlijnen (Sirius & Merak). Dan GOTO naar Capella. Komt hij uit midden tussen Capella en Menkalinan. GOTO naar M42 in de omgeving van Rigel.
    Als ik de montering beweeg zie ik wel dat de encoders registeren. Versie Synscan is 4.37.03. Volgens de controle krijgt hij wel 12V. Iemand een idee?
    Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Celestron C8- Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Geeft je accu wel genoeg power, het was nogal koud gisteravond. Hij moet toch minstens iets van 2,5 ampere kunnen leveren. Met alleen volts meten ben je er dan niet, denk ik, maar ik ben niet zo'n kenner. En zit er een batterijtje in de handcontroller? Ik heb een iOptron die ook gek deed, en dat bleek aan het batterijtje te liggen, vervangen en het probleem was opgelost.
    Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Ik ken alleen de gewone EQ5, maar inderdaad, spanning moet dan minimaal 11.7V blijven, ook bij een bijna lege accu, tijdens koud weer en stroom trekken tijdens het met beide assen op rate 9 slewen. Tijdelijk zeer kort inzakken van de spanning staat bekend als oorzaak van dit soort problemen. Probeer anders eens met een netvoeding van 12 tot 13V DC die minimaal 2,5A piestroom kan leveren of dit probleem dan nog bestaat op de montering (eventueel eentje lenen van iemand die hier geen problemen mee heeft).

Een veel voorkomend probleem betreft ook de powerplug. De gewone EQ5 heeft een ronde 5.5/2.1 mm voedingsbus op het motorenaanstuurkastje zitten. Deze bus heeft een centrale pin met een diameter van 2.1 mm. Een ronde 5.5/2.5 voedingsplug (stekker) past hier ook in, maar kan dus slecht contact maken met de dunnere centrale pin van de bus. Wees er dus zeker van dat je een ronde 5.5/2.1 mm voedingsplug als connector gebruikt en geen 5.5/2.5 mm !

Dit laatste is praktisch niet te meten aan de stekker. Wat wel kan is een losse 5.5/2.5 mm ronde voedingsbus voor nog geen 2 Euro aanschaffen, past de stekker hier ook op, dan is deze dus te groot en moet je een kleinere 5.5/2.1 mm voedingsplug monteren. Let op, de centrale pin is de +12V.

De PAE voor je alignment uitvoert wissen wil ook wel eens helpen. Deze "pointing accuracy enhancement" correctie heeft bij mij op een NEQ6 ook wel eens waarden bevat, die de GOTO meer kwaad dan goed deden.

De Synscan V3 handcontroller heeft zeker geen backup batterij intern (ik heb er twee en ook wel eens één open gehad), de V4 versie, voor zover ik in de berichten na kan gaan, heeft ook geen batterij intern.

Robert.
      Last edited by rweust; 06-02-18, 14:33.
      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

Bedankt voor de tips heren! Vanavond een nieuwe poging ondernemen Eens kijken hoe de batterij het doet in de koude en zal ook eens de PAE wissen voordien. Ik moet wel nog eens kijken hoe ik dit moet doen.
        Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Celestron C8- Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Comment

Spanning meten tijdens een snelle slew (maximale belasting). Met die PAE heb ik me ook wel eens genaa1t, altijd wissen als je dit hebt gebruikt voor een nieuwe uitlijning.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Vanavond nog eens geprobeerd. Met de motoren op volle snelheid blijft de spanning op +/- 12.3V. Ik heb vorige week de optionele poolzoeker aangeschaft en geïnstalleerd maar hieraan ligt het ook niet. De goto uitlijnen lukt niet.
            Vandaag is me wel iets raar opgevallen. Op snelheid 6 maakt de Ra motor een raar geluid. Enkel wanneer je een bepaalde kant uitgaat en niet altijd. Ondanks het feit dat de montering goed gebalanceerd is. Ik heb er een opname van gemaakt en op youtube gezet: https://youtu.be/KO9lbm2I1ss . Was niet zo gemakkelijk met 2 smartphones in de hand . Maar het is wel duidelijk denk ik. Klinkt echt alsof er iets mis is. Iemand al zoiets gehoord? Zelfs wanneer de klem volledig los staat maakt hij dit geluid.

Comment

Zitten je tandwielen ,wel goed in het vet, het klinkt aardig metaalachtig,volgens mij hoor je gezoem te horen, van de motoren.

Comment

Rechte tandwielen maken geluid en in de EQ5 en EQ6 zit na de motor eerst een overbrenging met deze standaard, rechte vertanding voor de wormas aangedreven wordt. Ik kan jouw geluid moeilijk beoordelen op het filmpje, maar als dit alleen bij een bepaalde snelheid optreedt, rate 6, en zowel bij hogere, als lagere snelheden, gewoon weg is, dan lijkt mij dit een trilling die bij een bepaalde frequentie van de tanden die in elkaar grijpen (lees toerental) in combinatie met de stapjes die de stappenmotor maakt (dit soort motoren betreft beslist geen vloeiende aandrijving) zichzelf opslingert. De tanden worden t.o.v. elkaar dan heen en weer geslingerd in het kleine beetje speling wat ze hebben. Het betreft dan waarschijnlijk een soort eigenfrequentie verschijnsel wat je hoort. Bij andere belasting (grotere of kleinere telescoop) en snelheid verdwijnt dit dan vaak ook weer.

Je kunt proberen dit te verminderen met een wat hogere viscositeit wormwielvet (extra dempen), maar dit kan ook weer problemen geven bij lagere temperaturen. Als het geluid alleen onbelast bij rate 6 optreedt, zou ik mij er eerst niet al te druk om maken. Wat niet afdoet aan het feit dat je positioneerproblemen hebt en er misschien toch meer aan de hand is met de overbrenging intern.

Je hebt jezelf er van overtuigd dat de spanning in orde is, kabel dik genoeg, voeding voldoende capaciteit en de powerplug geen contactproblemen geeft. Verder heb je de geen fouten gemaakt met alignen en alles goed ingesteld. Ook heb je de PAE gewist.

Heb je de auxiliary encoders overigens nodig? Heb je deze ook gebruikt toen je de mount vanuit de parkeerstand gebruikte? Ik ben geen kenner van de AZ-EQ5, maar meen mij berichten te herinneren die aangaven dat deze encoders op enable zetten, problemen met positionering gaf.

Ik ben dan zelf een beetje uitgepraat. De volgende logische stap lijkt mij dan de software controleren. Je kunt misschien eens proberen met een van iemand geleende AZ Synscan handcontroller de montering aan te sturen. Bij je eigen Synscan dan kun je nog een software update proberen. Is het probleem er dan nog, dan kun je ook nog de software van de motorenbesturing in de montering zelf nog updaten. Door een update overschrijf je de bestaande software, ook al is het hetzelfde versienummer wat je laadt. Misschien ook even proberen na een update met alleen de Synscan als besturing, dus zonder Wifi en de handbediening app te installeren.

Pas na dat dit allemaal niet geholpen heeft zou ik de montering openhalen, niet eerder. Het wordt dan tijd om in de mount op zoek te gaan naar loszittende onderdelen, slijtage, ed. Ook kun je dan inderdaad de smering eens goed beoordelen, vroeger gebruikte Skywatcher een dik, stroperig vet, wat na een paar koude nachten nogal eens problemen gaf. Bij jou bestaat het positioneerprobleem echter al langer, naar ik begrijp.

Misschien heeft iemand nog een beter idee om eerst uit te proberen?

Robert.
                Last edited by rweust; 13-02-18, 23:39.
                10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

Beetje een drukke week gehad met wisselende uren dus niet zoveel tijd/zin gehad om me hier mee bezig te houden. Gisteren heb ik de motor controllers geüpdatet. Maar ik denk niet dat het hiermee te maken had. Ik heb je berichtje nog eens gelezen en dan eens wat info opgezocht over de auxiliary encoders. Blijkbaar hebben er daar meer mensen problemen mee. Ik heb ze dan maar afgezet. Gisterenavond na het werk nog eens alles opgezet en de uitlijning gestart. Goto werkte perfect. Zowel met de handcontroller als de wifi. Meerdere keren de montering uitgezet en opnieuw geprobeerd en telkens perfect Goto. Bedankt voor je hulp!

Originally posted by rweust View Post

Heb je de auxiliary encoders overigens nodig? Heb je deze ook gebruikt toen je de mount vanuit de parkeerstand gebruikte? Ik ben geen kenner van de AZ-EQ5, maar meen mij berichten te herinneren die aangaven dat deze encoders op enable zetten, problemen met positionering gaf.

Misschien heeft iemand nog een beter idee om eerst uit te proberen?

Robert.
                  Het rare geluid van de motor komt enkel voor bij gebruik van de wifi. Bij de handcontroller is er dan op stand 7 wel een gelijkaardig geluid te horen maar niet zo erg. Ik denk dat de app van Skywatcher dus nog niet 100% in orde is. Denk niet dat ik mij hier verder zorgen moet om maken.

Ik ga in ieder geval de handcontroller nog upgraden naar versie 39. Zitten voor mij een paar leuke features in. Hiervoor ga ik nog eens mijn eerste PC van de zolder kunnen halen. Een Pentium 200 Mhz met Windows 98.

Al bij al ben ik toch wel wat ontgoochelt in deze montering. Ik twijfelde tussen een HEQ5 en de AZEQ5GT. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor de AZEQ5GT omwille van de USB aansluiting en de auxiliary encoders. Blijk dat het updaten van de handcontroller toch niet via usb gaat en dat de auxiliary encoders niet werken zoals het hoort. In ieder geval een hele opluchting dat dit van de baan is.

Comment

Blij dat ie het zonder de encoders wel goed doet. Deze encoders zijn er volgens mij opgezet om je positie vast te houden, als je de koppelingen los gooit. Je hoeft dan niet meer opnieuw te alignen, mocht je snel een andere positie zoeken of bijvoorbeeld ISS met de hand willen volgen. Dit is natuurlijk een handige feature, maar hij moet wel werken. Zonder de encoders (disabled) worden gewoon de pulsen naar de stappenmotoren gebruikt om te positioneren, alles draait dan zonder positie terugkoppeling. Het werkt dan dus goed. Dus mechanisch lijkt het allemaal wel in orde en je besturing geeft de juiste posities door aan de stappenmotoren, die dus duidelijk ook goed werken. Met de encoders aan (enabled) zijn deze echter leidend en hier gaat dus iets mis met deze positie terugkoppeling naar de besturing.

Nauwkeurige encoders tellen gewoon pulsen (bv. optisch streepjes op een glasschijf, of magnetische nullen en éénen via een leeskopje). Vaak zijn er twee reeksen pulsen iets in fase versprongen naast elkaar gezet, hiermee kan de encoder de draairichting ook gelijk bepalen en nog iets nauwkeuriger positioneren. Ook hebben sommige encoders om de zoveel pulsen nog een derde puls om een beginpunt (nulpunt) op te zoeken of gemiste telling te corrigeren.

Dat jouw encoders niet goed tellen lijkt nu wel zeer waarschijnlijk. Dit kan gewoon aan de hardware liggen (encoder pulsen komen soms niet goed door, fouten in de magneetbaan of vervuilde streepjes), maar ook kan de software soms pulsen missen (net even te lang met iets anders bezig, timing fouten). Ik zou dit toch even met Skywatcher opnemen. De helpdesk (webformulier of support@skywatcher.com) kan even een aantal dagen op zich laten wachten via de mail, maar ze geven naar mijn ervaring wel antwoord.

Wat soms bij CNC machines voorkwam is dat de nulpunt bepaling niet helemaal goed ging. Het derde streepje om de zoveel pulsen werd dan bij aanzetten van de machine de ene keer wel al direct gelezen en de andere keer net niet. De machine zocht dan soms maar het volgende nulpunt op en ging corrigeren. Op glaslinialen stonden deze nulpuntstreepjes bijvoorbeeld om de 2,0 mm. Je krijgt dan een afwijking die iedere keer een exact maatverschil geeft, bijvoorbeeld precies 2,0 mm afwijking of 0,0 (precies goed dus). Als dit het geval is en je hebt iedere keer exact dezelfde afwijking, op maar één van de assen, die verder niet verloopt, dan kun je proberen de liniaal iets te verschuiven of in ons geval de encoder heel iets te verdraaien. Hij zal dan na aanzetten niet direct op het nulpunt starten (en dus soms fout corrigeren), maar altijd ertussen en het goede nulpunt opzoeken. Hierop moet je dan de posities dan wel weer afregelen.

Ik weet echter niet of Skywatcher nulpunten gebruikt op zijn encoder om een beginpositie te bepalen of om te corrigeren. Dit is dus ook iets om contact over op te nemen met ze. Als het probleem bij ze bekend is, dan komen ze wel met de oplossing om de encoder iets te verdraaien, zo niet dan zou ik hier niet zomaar aan beginnen.

Robert.
                    Last edited by rweust; 16-02-18, 20:09.

Comment

Zonet nog eens een paar testen gedaan. Montering gewoon op het "zicht" op de pool gezet. 2 ster uitlijning. Acceptabele goto, niet perfect maar alles mooi in het beeld van een 20 mm oculair. Auxiliary encoders aangezet, slew terug naar Sirius, een heel stuk eronder. Encoders uit. Opnieuw uitlijnen: perfecte goto. Lijkt me dus heel duidelijk dat dit het probleem is.
                      Ik had reeds een mail gestuurd naar de leverancier i.v.m. dit probleem, maar de persoon die zich hier mee bezig houdt was een weekje in verlof. Wat uiteraard te begrijpen is. Misschien dat ze al ervaring hebben met dit probleem. Ik stuur ze mijn bevindingen eens door. Ik hoop dat dit probleem zich niet bij alle AZEQ5's voordoet...

Comment

Het is Chinees nieuwjaar. Tot 26 februari is er bij de moederfirma waarschijnlijk niemand bereikbaar.

Robert.
                        Last edited by rweust; 16-02-18, 22:38.

Comment

Trouwens, heel stuk eronder betekent dat de RA positie op Sirius wel goed is, alleen de DEC niet? Dit is nog wel interessant om op andere sterren uit te proberen. Als iedere keer alleen de DEC afwijkt, weet je aan welke encoder het ligt. Als het iedere keer precies dezelfde hoek of hoogte is op de DEC die afwijkt (kun je zo aflezen op de schaalverdeling van de DEC as), ook na verschillende keren uitzetten en opnieuw alignen, dan wordt een nulpunt verschuiving op de DEC encoder ook steeds waarschijnlijker.

Mijn absolute complimenten dat je toch iedere keer goed leest en bereid bent om uit te proberen wat er aan de hand is. Je neemt hier ook serieus de tijd voor en koppelt dit goed terug. Het is dankbaar werk om zo uit te vogelen wat hier aan de hand zou kunnen zijn en steeds dichter bij een oplossing van het probleem te komen. Ik denk overigens niet dat alle AZ EQ5's dit hebben. Hopelijk heb je alleen te maken met een slechte encoder of een nulpunt verschuiving. Deze twee oorzaken van de GOTO problemen lijken mij overigens goed oplosbaar.

Robert.

Comment

Working...
                          X