Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eindelijk een betere montering, whoo!!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Eindelijk een betere montering, whoo!!

Afgelopen weekend heb ik mijn montering kunnen verkopen voor een leuk prijsje. Samen met wat financiele meevallertjes een gebruikte skywatcher eq6 met Vimech wedge over kunnen nemen (onder voorbehoud, ik ga er zaterdag pas om). Wel met rechtstreekse aansluiting voor pc, en met adapter om hem op 230 volt te kunnen aansluiten. Zelf heb ik nog geen voeding voor in het veld, daar ik een simpele eq3-2 met 4 D-cell batterijen had. Waar kan ik het beste op letten als ik een nieuwe of gebruikte voeding aan wil schaffen? Mijn laptop houdt het wel een uur of 3 tot 4 uit, dus die heeft direct nog geen voeding nodig. Mijn Canon 1100D heeft 3 batterijen, dus heeft ook geen voeding nodig. misschien in de toekomst nog eens een dauwlintje, en heeeel ver in de toekomst nog eens een ccd, maar dat duurt nog jaren. oftewel, nu alleen voor de montering dus. Mijn vragen zijn nu dus; welk voltage heeft de eq6 nodig, ik dacht 12 volt, klopt dit? Moet het een speciale voeding van astroshops zijn, of zijn er ook (bij wijze van spreken) gamma-voedingen of bijvoorbeeld van autozaken? Moet er een soort zekering inzitten, ter voorkoming van opblazen motoren en/of printplaat? Ik ben redelijk technisch met mijn handjes en qua metaalbewerking, maar electra zijn nooit mijn hobby geweest. Astronomie wel, dus ik leer hierover graag wat bij haha. Groetjes!
    Skywatcher 150-750 EQ6, canon 1100d

Ik zou een gestabiliseerde voeding van 13,8 volt die voorzien is van een sigaretteaanstekerplug. Dan heb je ook een ingebouwde zekering in je kabel.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Neem een lineaire voeding, zo een met een grote transformator. Die zijn goed te repareren bij eventuele defecten. Iedere elektronica reparateur zou dat moeten kunnen doen.
      Zoiets als dit:
      https://www.velleman.eu/products/vie...g=nl&id=348624

Ik heb er ooit 1 van pieterbrands gerepareerd.
      https://www.astroforum.nl/forum/inst...gevraagd/page2
      200 mm GSO f/4, 130 mm SW Heritage f/5, SW 120ED f/7.5

Comment

Dit zijn ze, ik gebruik er zo 2 al een jaar of 3 in mijn sterrenwacht en nog nooit problemen geweest.
        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Als je dit model wilt, wel ff goed rondshoppen. Er zit nog wel wat prijsverschil bij de verschillende aanbieders.
          Heb geen aandelen ofzo, ik ken de mannen wel, maar volgens mij is ie hier relatief goedkoop:
          http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=441427

Comment

Ja, die gebruik ik ook al vele vele jaren.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

@Iedereen, bedankt voor de tips! Sorry voor het late antwoord, lang en druk weekend geweest. Afgelopen zaterdag eerst gewerkt, ff eten, en dan als de wiedeweerga onderweg. Eerst langs Rucphen ( montering afgeven aan de koper), dan door naar Gemert, de eq6 ophalen, en dan weer naar Middelburg. Even 400km onderweg, maar dan heb je ook wat. Wat een JOEKEL van een montering zeg. een volgeladen eq3-2 zonder scope woog al wel wat, maar een eq6 zelfs zonder gewichten is wel het dubbele gok ik! Maar met scope en alles erop, het staat als een huis. Superstabiel, en alles soepel en zonder horten of stoten. Minimale gebruiksschade, en nergens wat afgebroken of iets dergelijk. Al een beetje lopen stoeien met de handcontroller, en vandaag eqascom+eqmod+stellarium+stellariumscope eropgezet. het duurde ff, maar alles werkt'een soort van. ik heb en ga het nog lang niet gebruiken, maarja het blijft leuk speelgoed haha (en je moet wat met je vrije tijd met dit weer).

Paar kleine vraagjes komen al wel binnen, zoals;

De handcontroller heeft versie 3.12 en er zijn al nieuwere versies uit. Ik heb meer zoiets van als het werkt niet veranderen, of zou het echt verbeteren met een nieuwere versie?
              De montering is ook uitgerust met een Vimech Wedge, om makkelijker de alt te kunnen verstellen met polarallingment. Alleen zit er een heel klein beetje speling in het systeem, te weten dat ronde kogelgewricht aan het einde van de draaibeugel. Niet veel, maar praktijk moet uitwijzen of het hinderlijk is. Misschien iemand ervaring?

Misschien komen er nog wat vragen binnenkort, maar wil het ook zelf zoveel mogelijk uitproberen natuurlijk.
              Click image for larger version

Name:	IMG_1785.JPG
Views:	1
Size:	1.14 MB
ID:	1366227Click image for larger version

Name:	IMG_1787.JPG
Views:	3
Size:	957.6 KB
ID:	1366229Click image for larger version

Name:	IMG_1786.JPG
Views:	1
Size:	1.02 MB
ID:	1366226

Attached Files

Comment

Voor wat betreft de wedge, de telescoop 'hangt' altijd 1 kant op, waardoor de speling niet zo belangrijk is. Uiteindelijk draai je de 2 inbusbouten aan die je altitude as klemmen.
                Voor wat betreft firmware updates: Deze pagina laat een overzicht zien met wat firmware versies: http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebu...20Releases.htm

De jouwe is uit 2007. Sinds 2012 is er een optie om makkelijker te polar alignen met software. Dit is wat mij betreft wel echt een aanrader. Maar dat komt ook omdat ik mijn montering altijd in het veld gebruik.
                Mag je zelf bepalen of je dit wilt. Een firmware update is niet zonder risico's.

Let dus wel op. Bekijk wat youtube filmpjes waarin het proces wordt uitgelegd.
                Firmware vind je hier: http://ca.skywatcher.com/download/
                Lees vooral ook de release notes.

Check ook de firmware van je motorcontroller.

Gebruik het liefst een PC met een 'echte' rs232 poort. Ook wil het wel eens helpen om de controller op low speed te zetten.

3 week geleden heb ik mijn controller geupdated met een windows 10 PC en een RS232 poort van het moederbord.
                Dit werkte alleen met de handcontroller op 'low speed'. (9600 baud)
                Last edited by kjrozema; 16-01-18, 12:22.

Comment

N.B. de laatste handleiding van de controller vind je hier:
                  http://ca.skywatcher.com/download/us...ls/eq-synscan/
                  Je hebt een V3 controller.
                  Een V4 controller heeft qua functionaliteit op een aantal vertalingen na geen toegevoegde waarde.

Comment

Originally posted by kjrozema View Post
                    De jouwe is uit 2007. Sinds 2012 is er een optie om makkelijker te polar alignen met software. Dit is wat mij betreft wel echt een aanrader. Maar dat komt ook omdat ik mijn montering altijd in het veld gebruik.
                    Mag je zelf bepalen of je dit wilt. Een firmware update is niet zonder risico's.
                    Die polar alignment routine via de handcontroller was op mijn EQ5 niet precies genoeg voor astrofotografie (kan ook aan mijn onkunde liggen natuurlijk).

In mijn geval werkte de polar scope veel beter, gewoon dat ding overdag 1 keer goed uitlijnen in de montering.
                    De positie van Polaris in de polar scope (hour angle) kan je aflezen op de handcontroller, vlak na opstarten.
                    TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
                    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Kijk, daar hebben we wat aan. Aangezien ik nog wel eens regelmatig in auto en doe-het-zelf-zaken kom, kom ik daar regelmatig van die acculaders tegen, zgn. jumstarters. Zou zoeist ook eventueel geschikt (of om te bouwen) zijn daarvoor? Kwam van de week een kleintje tegen van 12v 3A voor een paar tientjes.Voor de eerste tijd (en alleen de eq6) zou dit toch wel volstaan denk ik? Langer als max 4 uur wordt het toch vaak niet, zeker niet met dit weer... Ik ben wel een beetje een noob op electragebied, maar wel wel nieuwsgierig en knutsel graag.

Comment

Working...
                      X