Announcement

Collapse
No announcement yet.

“Draagbare” volgmontering on a budget - welke?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• “Draagbare” volgmontering on a budget - welke?

mijn AVX is mijn eerste gemotoriseerde montering. Alleen zijn mijn telescopen de montering wat voorbij gegroeid. De AVX kan enkel vixen style dovetail aan, mijn telescopen hebben al een bredere plaat nodig.

Ik zoek dus stilaan een grotere montering, alleen is de investering gebonden aan wat beperkingen.

Vooreerst het budget: stukken van 3000€ en meer vind ik er toch wat over. 2000 zal zowat het maximum worden. Dat is voor montering + statief, zo heb ik nog wat ruimte voor aanpassingen (ombouw) of opties.

Verder moet ze betrouwbaar zijn. Ik heb niet veel zin in een gokje en hopen dat je een goede vast hebt.

En natuurlijk “draagbaar”, ik heb geen vaste opstelling dus moet ze telkens buiten dragen.

montering zal gebruikt worden voor fotografie.

Ik heb al wat zitten kijken naar de EQ6-range , die zit ruim binnen het budget en ik kom af en toe wel gebruikers tegen. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Is die aan te raden? Of is een andere kandidaat beter geschikt?
    Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Als je een montering vindt zonder statief, dan kan ik je wel uit de nood helpen. Kheb vorig jaar een berlebach onder mn CGEM gezet en het originele statief ligt werkloos in een doos op zolder.

Overigens: mijn CGEM heeft me in 5 jaar niet één keer in de steek gelaten. Software nooit aan moeten prutsen, feilloos. Een paar keer ruzie gehad met de GOTO maar dat lag steeds aan de eigenaar ...
    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Voor 2000€ heb je zeker al een deftige montering. Vraag is: Wat wil je er op plaatsen, wat wil je er mee doen, en wat zijn je eigen verwachtingen.
      Een EQ6 kan VEEL AAN , geloof me:
      Click image for larger version

Name:	DSC_0337.JPG
Views:	1
Size:	976.6 KB
ID:	1363085
      Ne 35cm op EQ6.... Dat ging echt waar goed! , Overkill: voor je montering? nee, voor je rug, Ja! Maar ik wil maar zeggen: met een EQ6 heb je zeker een perfecte machine in de hand.
      Van al de EQ6 reeksen die verkrijgbaar zijn, raad ik je de ALT-EQ6 aan, omwille van de deftige hoogte regeling.
      www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Comment

EQ6 is volgends mij al een heel mooi systeem. Bij Celestron zou ik anders gaan voor een CGX. Ook die is minder voor je rug. We een stuk veelzijdiger (en degelijk) waaronder
        • Dual-fit CG-5/Vixen and CGE/Losmandy dovetail saddle
        • Dual Dovetail Saddle

...maar niet meer, denk ik, onder de tweeduizend.

https://www.astromarket.org/monterin...t-payload-25kg
        Celestron 8'' EdgeHD f/7 | AVX mount | StarSense | PoleMaster | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Draagbaar? Spot-on Goto? Stabiel als een huis?
          Wat dacht je van mijn Ioptron Ieq45Pro met Tri-pier statief? Incl. een polemaster.
          Doen we hem zonder de TDM. Daar zijn vast wel andere liefhebbers voor.
          Blijf je binnen je budget en heb je een dijk van een opstelling.
          Arie
          SW Equinox 120 + SW Esprit 100 + Ioptron IEQ45Pro + TDM + ASI1600MM-C

Comment

Originally posted by MGralike View Post
            EQ6 is volgends mij al een heel mooi systeem. Bij Celestron zou ik anders gaan voor een CGX. Ook die is minder voor je rug. We een stuk veelzijdiger (en degelijk) waaronder
            • Dual-fit CG-5/Vixen and CGE/Losmandy dovetail saddle
            • Dual Dovetail Saddle

...maar niet meer, denk ik, onder de tweeduizend.

https://www.astromarket.org/monterin...t-payload-25kg
            Of een Sky Watcher eq6-R montering.
            Mvg Peter

Comment

EQ6-R kan maar ik geloof dat de AZ-EQ6GT wel substantiele voordelen heeft: dual axis encoders en naar wat ik ervan zie toch een robuuster uitgevoerde altitude-afstelling.

Ik denk dat als je beter wilt dan dit, dat je dan aan een 2ehands Losmandy G11 oid moet denken.
              Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm f/7 (560mm f/5.5 with TS 0.79x reducer) - QHY23 - QHY5L-II OAG. Pro-tip: een equatoriaal statief hoeft niet waterpas.

Comment

Hoi Daniel, de EQ6, zeker de modernere, is een serieuze astrofotografie montering. Je kan 'm nog net compleet naar buiten dragen.
                Wil je iets lichters, neem dan de heq5pro. Ik denk dat daar wel max. een 150mm Newton/100mm ED apo op kan. Ik heb er een 200mmF5 op gehad, dat ging fotografisch -net-.
                Ga wel eerst een keertje langs bij een bevriende astrofotograaf of bij Astromarket Hasselt/Robtics/Ganymedes en pak deze monteringen eens op voordat je beslist welke je koopt.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

In deze prijsklasse zie ik alleen de AZ-EQ6GT. Voor zijn prijs kun je echt niets verkeerd doen. De volgende stap zou een avalon linear zijn maar 2de hands zit je boven de 3000k.
                  Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Is dit wat, of is die montering te licht?
                    16" F4.5 Harroscope | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newt | 7+10x50 bino
                    The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

HEQ5 pro (witte versie) wordt beetje gezien als de lichtste skywatcher DSO montering. Die mag je gerust een keer in Utrecht komen bekijken/optillen.
                      Maar ik zou in 2017 geen nieuwe HEQ5pro meer aanschaffen - scout dan een tweedehands dan kan je met 450-500 euro uit.

Op dit moment is de derde advertentie op te-les-koop.nl door Sven ook actief en bevat een NEQ6. Weet niet of je 2ehands geinteresseerd bent, ik vind het altijd de moeite.
                      Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm f/7 (560mm f/5.5 with TS 0.79x reducer) - QHY23 - QHY5L-II OAG. Pro-tip: een equatoriaal statief hoeft niet waterpas.

Comment

Working...
                      X