Announcement

Collapse
No announcement yet.

SkyWachter Star Adventurer onstabiel - opgelost?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SkyWachter Star Adventurer onstabiel - opgelost?

Hallo,

Onlangs heb ik Skywachter Star Adventurer (bundel) gekocht omdat ik meer wil dan de verrekijker, maar een telescoop opstelling nog teveel vind. In afwachting op een heldere hemel heb ik de Time lapse functie getest, maar dit liep niet zo soepel als ik had verwacht. Wat en hoe ik het ook probeerde, de video was niet stabiel te krijgen. De verkoper adviseerde een ander statief, maar mijn huidig statief (Coman tm287a) heeft een draag vermogen van 7 tot 9kg dus dat zou niet de oorzaak moeten zijn. Na een zoektocht op dit forum, heb ik het balhoofd verwijderd wat wel verbetering gaf, maar niet genoeg. Pas nadat ik een serie had gefotografeerd met de spiegel open zag het er goed uit.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Geeft mij geen prettig gevoel als ik ís-Nachts buiten in de wind sterren wil gaan fotograferen. Als het statief de oorzaak is, wil ik best een andere kopen (ik lees goede berichten over de Manfrotto 144B en zijn tweede hands vast nog te krijgen) maar ik twijfel er zeer aan of het daarmee beter is.

Gebruikt apparatuur:
    Statief: Coman tm287a. Maximale belasting 7 tot 9kg. (poten stonden bijna helemaal ingeklapt, midden zuil niet gebruikt)
    Camera: Canon EOS 5D mark II gewicht 1,5Kg
    Lens: Canon 25-105L gewicht 670G

Alvast bedankt!

Originally posted by RichardFer View Post
    Wat en hoe ik het ook probeerde, de video was niet stabiel te krijgen.
    Wat probeer je precies te doen, video of foto?

Om je verder te helpen zou onderstaande info heel handig zijn:
    - Kun je wat uitvoeriger beschrijven wat er precies mis is met de opnames? (zijn de sterren streepjes?)
    - Heb je de Star Adventurer goed uitgelijnd op de pool via de wedge?
    TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Als je de wedge erop hebt is deze zeker goed vastgedraaid. Daarnaast kunnen de imbusjes onder op de plaat van de wedge naar je statief los zitten, met gewiebel tot gevolg
      Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Comment

Helaas werkt het weer nog onvoldoende mee om sterren te fotograferen, dus ik heb overdag geprobeerd om een timelapse te maken. Ik laat de Star Adventurer 180 graden draaien, en maak ondertussen foto's. Onderstaande video als voorbeeld: (niet letten op de kwaliteit, was een test in de tuin )

In dit geval zat de camera rechtstreeks op de Skytracker zonder L-Bracket. Het lijkt wel alsof het stormde. Nu ik de spiegel open laat staan, is het beter maar ik maak mij nog steeds wel zorgen over stabiliteit buiten in het open veld in de nachtelijke uren.

Comment

De boom beweegt maar de huizen op de achtergrond toch niet?
          Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Comment

Dit was de meest ideale opstelling, dus statief laag/geen balhoofd/geen L-Bracket en uit de wind. Maar als je het beeld op volledig zet, en je kijkt bijvoorbeeld naar de rechte lijn van het dak zie je dat deze iets omhoog en omlaag springt. Dat wil je niet tijdens het fotograferen van sterren e.d.

Comment

De voorwerpen in de verte springen inderdaad aardig op en neer.
              Lijkt alsof er iets niet goed vast zit, waardoor de camera trilt bij het bewegen van de spiegel.
              Kan je misschien eens een foto posten van de opstelling?

Comment

Mirror lockup (anti vibration)?
                Image stabilisatie op je lens uitzetten?
                Balancering nakijken?

Ik heb het trouwens ook hoor als ik mijn Nikon gewoon op een tafel leg en laat timelapsen. De oplossing zit hem denk ik eerder in goeie software voor postprocessing.

Kijk maar eens wat er gebeurt als je je canon op een muurtje legt en laat timelapsen.
                Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm f/7 (560mm f/5.5 with TS 0.79x reducer) - QHY23 - QHY5L-II OAG. Pro-tip: een equatoriaal statief hoeft niet waterpas.

Comment

Originally posted by cyber View Post
                  Kan je misschien eens een foto posten van de opstelling?
                  Ik weet niet of je daar veel op gaat zien, maar ik gebruik deze opstelling.
                  Click image for larger version

Name:	image-2017-11-16.jpg
Views:	1
Size:	96.1 KB
ID:	1361433

Originally posted by Daniel Beetsma View Post
                  Kijk maar eens wat er gebeurt als je je canon op een muurtje legt en laat timelapsen.
                  Ik gebruik deze opstelling heel vaak om timelapsen mee te maken, soms zelf met een zware 600mm lens erop en nog nooit problemen mee gehad.

Comment

Heb je alle tests uitgevoerd in die horizontale opstelling? Heb zelf geen Star Adventurer maar het lijkt alsof de altitude afstelling op de wedge los zit in deze stand. Dat zou de onregelmatige verticale beweging kunnen verklaren. In de video is de panning beweging van links naar rechts vrij vloeiend, en zijn de schokken precies vooral verticaal zichtbaar.

Misschien eens testen met de wedge in 'normale' toestand (50 graden gekanteld) en met een tegengewicht zodat de RA as gebalanceerd is?

Comment

Zet beeldstabilisatie op de lens eens uit .
                      Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Originally posted by zwik View Post
                        Zet beeldstabilisatie op de lens eens uit .
                        Ik had hier al mee getest, afgelopen weekend alles nog maar eens langs gelopen en beeld stabilisatie uit gezet, en nu lijkt het wel goed te gaan. Wat het verschil is met een week eerder is mij onduidelijk, maar als het zo blijft vind ik het meer dan prima! (nu nog een heldere nacht)

Comment

Top! Fijn dat het opgelost is/lijkt! Zeker wanneer je langer gaat belichten helpt op een bewegend apparaat gaat beeldstabilisatie zeker niet helpen namelijk .
                          Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Working...
                          X