Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speling in poolas bij 114mm Newtontelescoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speling in poolas bij 114mm Newtontelescoop

Omdat ik wat tijd over had, wilde ik mijn ruim 20j oude Newtontelescoop een opknapbeurt geven. Het is zo'n standaard 114mm f=900mm telescoop van Vixen, maar ze zijn onder verschillende merken verkocht. Met hulp van internet heb ik de spiegel schoongemaakt en de telescoop gecollimeerd (leerzaam!).

Ik loop nu tegen een ander probleem aan, dat ik niet opgelost krijg: er zit speling in de poolas (hopelijk gebruik ik de goede term...). Ter illustratie hieronder een moving gif (hopelijk werkt dat). Ik heb er al 3 ringen tussen gezet, dat helpt een beetje, maar met een vierde ring wordt het te strak. Het tandwiel zit namelijk om de as (die aan het uiteinde conisch is) geklemd. Bijplaatsen van een 4e ring lijdt ertoe dat er helemaal niet meer gedraaid kan worden.

Weet iemand of en hoe dit op te lossen is? Enige hulp zou erg welkom zijn! Bedankt alvast!

Attached Files

Het isenige tijd geleden dat ik die montering thuis had. Op SSR staat er een, maar daar heb ik nu niets aan. Als ik mij niet vergis kon je de ring met vier uitsparingen erin ( enigzins zichtbaar op het filmpje) aandraaien en zo de speling eruit halen.
    Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Bedankt voor je reactie! Ik heb geprobeerd om die ring aan te draaien (met een schroevendraaier...), maar zonder veel succes. Is er speciaal gereedschap voor te krijgen misschien?

Edit: het lijkt erop dat ik op zoek moet naar een Haaksleutel.
      Last edited by Gerritsen; 11-10-17, 15:58.

Comment

Ik tikte hem gewoon los of vast met een schroevedraaier en een lichte hamer..voorzichtig. Maar het ging wel.
        Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Aha. Toen ik erachter was dat het om de kleine ring ging en niet de grote, ging het goed. Speling verdwenen. Dank!

Comment

Working...
          X